Tävla :S hjälp

K

katitzi_sassa

Hej jag behöver hjälp.

Jag rider hos min grannes stall och där rider vi Western.
Vi hoppar inget och ingen dressyr,bara western.Det e just det som är problemet,jag vill tävla i hoppning som jag tycker är skitroligt och jag vet inte nånting om att tävla,jag vet inte vart jag kan ta grönt kort eller alla licens och sånt :confused: hjälp mig snälla,jag vet inte vad jag ska göra.

Jag vet inte helller vart jag kan träna min hoppning:) tacksam för svar

MVH Me

Länk borttagen, enligt bukefalos regler. Länkar kan med fördel läggas in under bukefalos sida för länkar, med vänliga hälsningar moderator :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla :S hjälp

Jag tolkar det som att det är din grannes hästar och att dom är enbart utbildade innom western, för att det ska gå att rida och tävla i hoppning krävs det först dressyrarbete och sen markarbete, sedan kan du börja med att hoppträna på närmaste ridklubb.

Först och främst så måste du bli medlem i en ridklubb som du kommer att tävla för.
På ridklubben kan du förmodligen även träna, du behöver inte vara aktiv medlem i ridklubben för att få lov att tävla för den, men du får inte heller tävla utan att vara ansluten till någon ridklubb.
Hör med de vuxna som jobbar på ridklubben om de anordnar några kurser i grönt kort.
Då får du lära dig allting som har med tävling att göra, och blir därmed "godkänd" för att få tävla, utan det gröna kortet får man inte lov att tävla.
Sedan så måste hästen ha ett Pass (det har de flesta hästar som är registrerade) och du måste ha lokal ryttarlicens om du ska tävla på lokal nivå.
Hästen behöver ingen licens förens du ska tävla på regional nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla :S hjälp

Man behöver ju ingen exteriör "hopphäst" för att skutta runt på clear round och klubbtävlingar på 50 cm hinder, då gäller det bara att hästen tycker det är roligt och är i någerlunda kondition. Sedan att man kan styra och manövrera hästen på bästa sätt. Men så länge hästen är hel och frisk så ska man nog kunna tävla i mycket lätta klasser inom hoppning några få gånger om året sisådär.
 
Sv: Tävla :S hjälp

Precis som Kansi bansi skrev - ta kontakt med närmast ridklubb och ta ridlektioner där. De flesta klubbar har tävlingar på olika nivåer, och du kan ta grönt kort genom klubben. För att hoppa lätta klasser på klubbnivå behöver du en någorlunda hjälpsam häst som själv har lite koll på bommarna. Du kan antingen träna (och kanske sedan tävla) med en ridskolehäst, eller kanske får du låna någon av westernhästarna så att den kan lära sig någonting nytt :). Hoppas det går bra!
 
Sv: Tävla :S hjälp

Nej men varför ska någon låta någon tävla deras westernhästar i något de inte är tränade för?
 
Sv: Tävla :S hjälp

Det måste de inte såklart - men ägarna kanske tycker att det är ok att en av dem känd ryttare tränar deras hästar i någon annan gren? Det framgår inte om det är utpräglade westernhästar som tävlas, bara att de rids western just nu. Kanske kan TS fråga i alla fall :).
 
Sv: Tävla :S hjälp

innan det blir for mkt skojsigt om att w-hastar inte hoppar... det gar alldeles utmarkt att trana saval hoppnings som dressyr med en westernhast! Tom tavla! De lar sig ganska snabbt vilken utrustning som betyder vad - bara agaren sjalv ar ok med det.

Kan hasten lyfta pa fotterna och skutta over lite pinnar sa kan den.... huruvida det ar en "Westernhast" eller ej spelar faktiskt ingen storre roll.
 
Sv: Tävla :S hjälp

Tyvär kan jag liksom inte ta lektioner på ridskola men kan man vara med i en klubb endå?

Hur gör ni som har egen häst när ni tränar?
Jag e typ som ägare på en av deras hästar,jag tar hand om den och rider den men dem står som ägare på den så jag vet inte riktigt vad jag ska göra XD
 
Sv: Tävla :S hjälp

Tyvär kan jag liksom inte ta lektioner på ridskola men kan man vara med i en klubb endå?

Hur gör ni som har egen häst när ni tränar?
Jag e typ som ägare på en av deras hästar,jag tar hand om den och rider den men dem står som ägare på den så jag vet inte riktigt vad jag ska göra XD

Man kan vara med i en ridklubb utan att rida på ridskola. Men om du inte har någon större erfarenhet av markarbete och hoppning är det verkligen inte dumt att rida några lektioner för instruktör på ridskola. Varför kan du "liksom inte" det? (nyfiken) Vissa ridskolor låter också elever tävla på ridskolehästar.

Sen är det enda du kan göra att prata med hästägarna såklart och fråga hur de ser på att du skulle börja träna dressyr och markarbete för att förbereda för hoppträning med hästen i fråga. Om de håller med om att du "e typ som ägare" så borde det väl gå för sig... Jag tolkar det som att du tar hand om och rider hästen på heltid och då är det ju med lite tur inget större problem.

Lycka till!
 
Sv: Tävla :S hjälp

Aledningen till att jag inte kan rida på ridskola så är det lite dyrt för vi betalar redan för den här hästen jag rider och vi försöker spara till egen häst :)

men hur blir man medlem i en klubb och finns det nån hemsida jag kan gå in på? jag bor i uppl.väsby nära vallentuna.Finns det nån ridklubb där????:laugh:
 
Sv: Tävla :S hjälp

Jag hittade väsby ridskola, tolkade det som att det fanns buss som gick dit.
På de flesta ridskolor är det billigare att rida där med egen häst än att låna en ponny av ridskolan.
Om du inte har råd att betala ridlektioner har du förmodligen inte råd att tävla heller, det kostar med träningar, tävlingar och allt därtill.

hemsida till ridskolan
http://www.vasbyridklubb.a.se/index.php?nr=725
 
Sv: Tävla :S hjälp

Det e inte riktigt så att vi inte har råd men vi håller på att spara till häst och om jag går på ridskola så kan vi inte spara de pengarna till en häst :)

Mamma pratade med min tränare om hoppning idag och hon sa att vi ska börja träna lite på det med tara (som hästen heter)men hon e inte världens bästa hopphäst :/ men skit i det.Hon sa också att jag skulle börja med blåbärshoppningen???? vet nån vad den går ut på??????
 
Sv: Tävla :S hjälp

Bra att du har en tränare och h*n har helt rätt i att du bör börja med blåbärshoppning när ni har fått träna lite. Blåbärshoppning är ju en sk träningstävling för orutinerade ryttare/ekipage. Brukar vara låga höjder och inte så många hinder. Det ska vara lätt och roligt :D.
 
Sv: Tävla :S hjälp

Blåbärshoppning är väl för småungar med ledare? :rofl:
 
Sv: Tävla :S hjälp

:D Det är olika på olika klubbar. Vi har blåbärshoppning och lingondressyr upp till LC, allt för att tona ned tävlingsmomentet så att ryttarna kan slappna av och bara rida. ;)
 
Sv: Tävla :S hjälp

Blåbärshoppning är väl för småungar med ledare? :rofl:

Varför skulle det vara det? Det finns väl orutinerade ryttare i alla åldrar. Även orutinerade hästar för den delen. Vet en del som har börjat med blåbärstävling första gången de åker ut med sin unghäst t ex eftersom det är lite mindre stress kring hela arrangemanget.
 
Sv: Tävla :S hjälp

Håller med!

Vill man inte kännas vid blåbärshoppning kan man ju kalla det för pay and jump, andemeningen är ju densamma. (Fast blåbärshoppning låter mycket gulligare!)
 

Liknande trådar

K
Ridning Hejsan! Joo jag skulle gärna vilja bli en ganska seriös hoppryttare men har dock inte ridit så länge och skulle nu vilja ha hjäp på...
Svar
6
· Visningar
1 279
Senast: KiiiWiii
·
K
Tävling Jag har tänkt att börja tävla dressyr med min häst som jag haft i 1,5 år. Funderar lite på vad jag behöver fixa innan. Licens måste...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: Deimion
·
C
Tävling HJÄLP!!! Det har just gått upp för mej att jag faktiskt ska tävla i klubbmästerskapen i hoppning nästa helg! Jag har ingen egen häst, så...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: CoraO
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp