Tävla ponny som kort vuxen?

Wysiwyg

Trådstartare
Får man tävla ponny om man är vuxen (alltså äldre än 18 år) men kortare än 150 centimeter? Och då menar jag i ponnyklasser, alltså inte ponny med hästlicens.

Jag har bara hört att 18-årsgränsen gäller men för ett tag sedan hamnade jag i en diskussion med en vuxen tjej (kortare än 150 cm) som bestämt hävdade att hon minsann fick tävla ponny eftersom hon var så kort. Har aldrig tidigare hört det men då hon verkade så himla bestämt blev jag lite osäker.

(Och ja, frågan är säkert stendum :angel: )

Senast ändrad:
Sv: Tävla ponny som kort vuxen?

Nej man får inte tävla ponny om man är över 18 år även om man är under 150cm lång. I hopp/dressyr/fälttävlan alltså, andra grenar har ju lite andra indelningar.

Och det finns inga dumma frågor =)

I hoppning kan man rida i avd B även om man är över 18 år, under förutsättning att ekipaget är proportionerligt (vilket det ju mest troligt är om man är kortare än 150 cm)

kan det ha varit det hon menade?

Senast ändrad:

Tidigare var avd B bara för unghästar/ponny, men nu får man starta avd B oavsett ålder på ponnyn. Och överårig ryttare då som sagt om det är proportonerligt.

Tidigare var avd B bara för unghästar/ponny, men nu får man starta avd B oavsett ålder på ponnyn. Och överårig ryttare då som sagt om det är proportonerligt.

hej! litet trådkap nu, förlåt, men vad är avdelning B? :o :confused: är själv över 18 och rider ponny.. men jag är en liten ryttare

Avdelning är det som förr var unghästavdelning. Numera får samtliga ekipage starta i avdelning B. Den rids på samma höjd, med bedömning A. Banan brukar vara densamma men kan ibland innehålla ytterligare något hinder jämfört med avdelning A-banan. (T.ex. första hindret i avdelning A:s fas två läggs till som sistahinder i avdelning.)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Här kommer jag och lägger ut en till tråd. Som de två förra trådarna lyder så letar 13åriga dottern sin första D-Ponny. En tjej med...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Sockerbit
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 952
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 833
Ridning Jag är lite fundersam över det här med att tävla i dressyr med ponny. Jag är 18 år, och ägare till en islandshäst, under 148 cm så...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka