Tävla efter kastrering?

igbest

Trådstartare
Tankarna börjar snurra lite i huvudet och jag vet att jag kan få svar på torsdag när vi är hos veterinären men tills dess så kommer frågan här, hur långt efter att jag kastrerat en tik kan man börja tävla igen (rallylydnad)? Tänker främst på karens på läkemedel men även på hur tiken mår. Men om hon nu skulle må bra är det då en månad bort eller bör jag räkna med 2-3 månader. :crazy:

Att kastrera en tik är ett mycket större ingrepp än att kastrera en hane iom att man ska in i buken och ta ut äggstockar, livmoder osv. Rekommendationerna är mig veterligen att under de första två veckorna ska hunden rastas försiktigt i koppel, så utifrån ingreppets storlek, läketid osv hade jag absolut inte tänkt på att tävla inom en månad efter operationen. Så tyvärr tror jag nog du får räkna med att det kan ta 2-3 månader innan hunden är i tävlingsdugligt skick igen.

Tankarna börjar snurra lite i huvudet och jag vet att jag kan få svar på torsdag när vi är hos veterinären men tills dess så kommer frågan här, hur långt efter att jag kastrerat en tik kan man börja tävla igen (rallylydnad)? Tänker främst på karens på läkemedel men även på hur tiken mår. Men om hon nu skulle må bra är det då en månad bort eller bör jag räkna med 2-3 månader. :crazy:

En månad senare då karensen gått ut. Tiken återhämtar sig mycket fort efter en kastrering, de flesta är som vanligt efter några dagar men bör hållas i stillhet i ca 14 dagar innan huden är ihopläkt.

Jag skulle tippa på att karensen är på minst en månad. Det är en månad bara för vanliga smärtstillande, så att det skulle vara mindre vid kastrering kan jag inte tänka mig. Räkna med några månader borta från tävling.

---
@Malibu_Stacy som har bättre koll än mig hann visst svara först :p

Jag skulle tippa på att karensen är på minst en månad. Det är en månad bara för vanliga smärtstillande, så att det skulle vara mindre vid kastrering kan jag inte tänka mig. Räkna med några månader borta från tävling.

Varför flera månader? Det är ett rutiningrepp på en frisk, ung hund.

Varför flera månader? Det är ett rutiningrepp på en frisk, ung hund.
Rutiningrepp innebär väl inte att det inte krävs läketid?

När jag kastrerade senast (med titthål) fick hunden ganska snart komma igång med rörelse men hopp etc skulle man vänta ett tag med. Och hopp ingår mig veterligen i rallyn..

När jag kastrerade senast (med titthål) fick hunden ganska snart komma igång med rörelse men hopp etc skulle man vänta ett tag med. Och hopp ingår mig veterligen i rallyn..

Jo men inte flera månader!
När karensen gått ur kan hunden tävla rallylydnad.

Lite OT, men i vilka rallyklasser ingår hopp och i vilken form?
Ska också kastrera om några veckor och har räknat med att kunna vara med på en nybörjarkurs i rally som börjar drygt tre veckor senare. Än så länge bara kollat moment i nybörjarklass men där fanns inga hopp.

Lite OT, men i vilka rallyklasser ingår hopp och i vilken form?
Ska också kastrera om några veckor och har räknat med att kunna vara med på en nybörjarkurs i rally som börjar drygt tre veckor senare. Än så länge bara kollat moment i nybörjarklass men där fanns inga hopp.
Från fortsättning och uppåt har jag för mig :)

Åre. Hundrehab har en text med träningsprogram för tik efter kastrering som verkar vettigt. Lyckas tyvärr inte kopiera länken

Kastrering av tik är ändå en buköppning och att tänka på är att insidan kan läka långsammare än utsidan, så även om hunden verkar pigg och glad så ta det lite lugnt en tid efter :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar