Tappar mycket svans!

D

Deha

Hej, mitt varmblods sto född 95 tappar mycket svans! Jag vet inte hur jag ska förhindra eller förbättra svansen, så jag vänder mig till er.
När jag fick henne förra sommaren hade hon en normal svans, under hösten börja hon tappa. Därefter har den blivit mindre och mindre, hennes päls är för övrigt bra och har en fin glans och är tät, det är bara svansen!
Jag har testat att fläta den (inte får hårt), tvättat den i perioder med schampo och utan. Låtit den vara utsläppt och flätad.

I foder for hon hippo musli utan havre, lucern pellets som blötläggs, och en skopa med tokosel varje måndag. (Om det skulle ha samband med fodret)

Hon är väldigt känslig vid på och avpälsning och tappar mer då. Nu i höstas fick hon b-vitamin kur, som hjälpte mot ömheten men hennes svans har inte blivit bättre.
I våras sa veterinären att hon inte tyckte den var farligt tunn men jag ska fråga henne igen nu när jag ska besöka en klinik nästa vecka.

Min fråga: Vad är problemet? Hur kan jag lösa det?

Sv: Tappar mycket svans!

Använder du pälsglans? Flera av hästarna på Ridskolan fick tunna svansar efter att ungarna sprayade med pälsglans.

Periodvis nästan, men kan ligga något i det. Brukar ha i pälsglans efter att jag har tvättat svansen.
Idag när jag kom låg det en tuss med långa hårstrån i boxen :S

Jag får testa att köra helt utan den ett tag!

Hur lång är svansen? Många hästar trampar på svansen när de reser sig om den blir för lång, och då rycks tjocka slingor loss.

har klippt av till haserna, nu när det är höst å lerigt. Tror hon fastnar i vattenhinken, att hon kliar sig mot den och det fastnar tussar. :S
Men ska byta den.. Hur kan jag vårda hennes svans så att den ska bli tjockare eller må "bättre"?

Tror inte du kan påverka svanstillväxten på annat sätt än att se till att hon har en balanserad foderstat. Däremot kan du minska klådan så hon inte kliar av sig det "lilla" hon har kvar. Kolla igenom svansroten efter mjälll och kolla under svansen så inga bajsrester eller annat fnas sitter kvar och irriterar. Du kan smörja med aloe vera eller idomin.

Tror inte du kan påverka svanstillväxten på annat sätt än att se till att hon har en balanserad foderstat. Däremot kan du minska klådan så hon inte kliar av sig det "lilla" hon har kvar. Kolla igenom svansroten efter mjälll och kolla under svansen så inga bajsrester eller annat fnas sitter kvar och irriterar. Du kan smörja med aloe vera eller idomin.

Jag har skrivit hennes foderstat ovan. Kan jag påverka den med någon särskild vitamin? Hon har ingen klåda över resten av kroppen och det ser inte ut som klåda på svansen heller, den är inte kal på något sätt. Men det lossnar lätt långa strån när man borstar, eller tussar :S Detta har varit periodvis så jag har trott att det varit samband med vinter/sommar päls.
Smörjer man in krämen i svansroten?

Det går inte att avgöra om foderstaten är balanserad iom att du inte skrivit näringsinnehållet i höet. Viktigt att hästen får tillräckligt med protein för att päls och tagel ska växa som det ska.

Ser det bra ut under svansen?

Du behöver bara smörja om du ser partier som är irriterade eller torra.

Försök oxå undvika att borsta svansen. Använd svansspray och red ut den försiktigt med bara fingrarna.

Mitt varmblod har klen svans, när jag var yngre borstade jag den för mycket. Nu har jag lärt mig vad som är bäst för min hästs svans.....Tvätt med efterföljande indränkning av pälsglans 2-4 gånger om året (låter lite=) Borstar aldrig där imellan utan reder bara ut med fingrarna =)

Jag vet inte hur mycket protein det är i höet. Köper av en gammal bonde :S
Jag brukar borta det längst ner med mjuk borste och försöka ta ut resten med fingrarna, jag har börjat undvika pälsglans spray. Eftersom jag har testat å haft i pälsglans efter varje tvätt och det har inte blivit bättre.
Svansroten ser varken sprucken,torr eller kal ut.
Det låter som ditt varmblod, att jag inte borde borsta för mycket å mer reda ut för hand.

Jag har aldrig varit med om att svansen skulle bli tunnare av pälsglans?? Snarare tvärtom! Jag är riktig pälsglansmissbrukare och alla mina hästar har haft jättefina svansar:). Jag är dock mycket nogrann med att hålla svansen flätad i leriga perioder, det håller den fräsch och ren.

det finns väl hästar som tuggar av sin egna svans? en del krubbbiter, en del vandrar, o nån kan bita sig i svansen? nåt jag har hört, vet inte om de är så. Peu an peu, hopphästen, har ju en riktigt råttsvans när han inte får sin "peruk" o tävlamed, har för mig att han är en svanstuggare.

oj då se där! Men nu den sista veckan har den verkat bättre, (ingen pälsglans här inte) haha, nä men jag brukade duscha in den ganska rejält efter tvätt men den verkar faktiskt må bättre utan?
Man kanske borde jämföra pälsglans som hårspray i vårat hår?
Säkert olika för olika hästar med!

Om hon till exempel som du kanske misstänker kliar av sig den kan det mycket väl vara någon form av mjäll, ibland ser man den inte.

Jag har haft 2 travare som börjat kliat sig på svansen bara sådär, men jag testade att tvätta svansen med Selukos ( mjällschampoo som finns att köpa på apoteket ). Och det ger verkan direkt.
På mitt ena varmblod räckte det med tvätt en gång, men då syntes inte hennes mjäll heller, den andra varmblodet tvättade jag ca 4ggr innan det gav sig, hennes mjäll syntes rejält.

Nu för tiden har jag alltid Selukos hemma :)

Om hästen är känslig för pälsglans så ska du naturligtvis undvika detta, eller försöka hitta en som hon inte reagerar på. Tror annars att pälsglans är bra för svansar som blir tunna, förutsatt att hästen inte är allergisk, dåm den skyddar från tovor och skit som sliter på taglet. Har haft ett sto med tunn svans, som hon i perider kliade lite på inte mkt men tillräckligt för att den redan tunna svansen skulle bli tunnare. Har lyckats reda bot på detta genom att använda pälsglans och endast borsta med mjuk borste eller fingarar ca 1g i veckan. Sedan använde jag under kliperioderna equidoux (går att köpa på granngården) som jag masserade in i svnsroten. Det lindrar klåda och ökar tillväxten av tagel. Sedan började jag ge henne kiselgur, detta gav stor effekt på tillväxten, sysn inte förrän efter ett par månader men svans+man växte betydigt snabbare och blev betydligt tjockare. kanske du skulle prata med förra ägaren om hur de hade det, med både foder, hur boxen var inredd och hur de skötta svansen?

Att snacka med tidigare ägare är ingen ide. Hästen var varken försäkrad, vaccinerad som hon påstod att hon var.

Antagligen ska jag byta stall till helgen, i det nya stallet är det vattenkopp. Jag har för mig att när jag tittade i boxen hos den tidigare ägaren så hade hon vattenkopp där.
Och det är vattenhinken som är upphängd som hon har fastnat i, där jag har hittat de flesta tussarna med hår. (vet inte om det beror på att hon har kliat sig eller bara fastnat). Så när jag har bytt stall försvinner en möjlig orsak!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka