Tandkoll på äldre häst innan foder ?

finapina

Trådstartare
Borde man låta tandis kolla tänderna på ev blivande foderhäst innan man bestämmer sig ? Ett par år sedan sist enligt ägaren och hästen är 25.Väldigt pigg o fräsch i övrigt.Hur mkt / fort förändras tänderna på äldre hästar ? Vad säger ni experter på Buke? Tack på förhand.

Det låter som en lysande idé. Även om de tuggar bra kan det finnas annat som behöver åtgärdas, t ex foderinpackningar mellan tänderna. Så gamla hästar bör man kolla ca två gånger om året, om inte veterinären sagt något annat.

Borde man låta tandis kolla tänderna på ev blivande foderhäst innan man bestämmer sig ? Ett par år sedan sist enligt ägaren och hästen är 25.Väldigt pigg o fräsch i övrigt.Hur mkt / fort förändras tänderna på äldre hästar ? Vad säger ni experter på Buke? Tack på förhand.

Vilka vettiga idéer och funderingar du har. Jag tycker det verkar väldigt relevant att ta en tandstatus, jag hade faktiskt bokat en vet.check på klinik och passat på att titta på tänderna då. Vår klinik t ex har en seniorkoll som känns bra så man vet vad som är på G med den äldre hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: mattson
·
Hästvård Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 958
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25