Tål inte halm - orsaken till det?

skuggi

Trådstartare
Jag kan bara konstatera att storhästen inte tål att äta halm, han blir ASrisig i kistan. Har vid två tillfällen under betessäsongen ställt honom på box över natten där det finns halm som strö. Han får alltid massor med hö då jag ställt in honom för att fodra extra, men han har sopat i sig alltihop + halm och helt ofelbart blir det en diarrékörning. Typ ett par lass efter en natt på box, så snart halmen är borta mår han kanon igen.
Natt på box med spån=ingen diarré.

Jag vet att jag läst här någonstans att andra har hästar som inte tål halm.
Men vad sjutton är det han inte tål??
Är det någon som vet mer om det här? Kan de bli sådär risiga bara pga att det är "för grovt stråfoder" typ?

Finns det något man kan göra för att hjälpa honom att tåla halmen?
Det strös i ligghallen och fodras med halm(som extra tugg vid behov) i hagen, och oavsett hur mycket hö jag ger honom så äter han ju tydligen halmen ändå... Vill verkligen helst inte flytta honom från den här lösdriften..

Lång invänjning hjälper inte heller, han håller på hela vintern och har diarré, så länge det fodras med halm..
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Vad för slags halm handlar det om? Vissa typer av halm bör de inte äta av, råghalm te x.
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Vilken halmsort fodras det med?Välbärgad?
Är den ekologisk?(om inte finns risk att rester av bekämpningsmedel finns kvar i halmen efter tex svampbehandling av spannmålen ..)
Är halmen analyserad så du vet den hygieniska kvaliten?
Är halmen vältröskad,dvs finns det några rester i halmen av tex vetekärnor eller havrekärnor(kan ibland förekomma att halm innehåller rester och då tror tusan halmen är smaskig och slår ut magen.)
Är det småbal eller storbal halmen kommer ifrån?Storbalar blir lätt av sämre kvalitet då det blir större risk för mögelangrepp i balen.
Hur har halmen lagrats?
Innehåller halmen tex kvickrot eller insådd av vall?
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Varför ska de inte äta råghalm? Måste kolla vad det är, jag minns banne mig inte..
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Vilken halmsort fodras det med?
Återkommer om det
Välbärgad?
Innebär?
Är den ekologisk?(om inte finns risk att rester av bekämpningsmedel finns kvar i halmen efter tex svampbehandling av spannmålen ..)
Nej, knappast ekologisk(tyvärr) men hur vanligt är det att man har ekologisk halm? Är det vanligt att de får sån diarré av bekämningsmedel?
Är halmen analyserad så du vet den hygieniska kvaliten?
Nej, tyvärr. Kan jag analysera den nu eller borde man gjort det direkt efter skörd?
Är halmen vältröskad,dvs finns det några rester i halmen av tex vetekärnor eller havrekärnor(kan ibland förekomma att halm innehåller rester och då tror tusan halmen är smaskig och slår ut magen.)
Jag har inte sett några kärnor, men det är ganska mycket fröskal, det brukar dock bli kvar i ladan det mesta eftersom de trillar av så lätt.
Är det småbal eller storbal halmen kommer ifrån?Storbalar blir lätt av sämre kvalitet då det blir större risk för mögelangrepp i balen.
Storbal. Jag reagerade vid leverans på att det var jämförelsevis mycket "gröna strån" i balarna, som inte såg torkade ut. Enligt övriga i stallet skulle det inte vara någon fara, men det är klart att det kanske är grund för mögeltillväxt.
Hur har halmen lagrats?
Staplad i en lada, välventilerad, regnskyddad. Dock är den ju så välventilerad att fuktig luft kommer in förståss. Dock har hästen reagerat likadant på halmen hela tiden, sen den kom och då kom den väl typ från fältet.
Innehåller halmen tex kvickrot eller insådd av vall?
Hur vet jag det?

Mina svar i fet stil :)
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Mycket gröna strån kan tyda på havrehalm, här finns också ofta kärnor kvar.
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Det verkar inte normalt att den äter upp allt hö o halm (Sänghalm) om den får tillräckligt med hö.:crazy:
Sen var det väl ett rejält foderbyte om det var under betet?

Om du känner att du vill ha halm- prova vältorkad/ skördad småbal som ofta är mer hygienisk.
Vetehalmen brukar vara fin o äts inte lika mkt.
 
Sv: Tål inte halm - orsaken till det?

Han åt inte upp all halm, men han åt uppenbarligen av den.
Jo, visst kan man tänka att det var ett rejält byte, men som sagt så var han likadan hela förra vintern, och då fanns det halm hela tiden.

Jag är också tveksam till storbalar, känns svårt att avgöra om de är fräscha. Tyvärr står vi på ett kollektiv och halmen köps in gemensamt. Även om jag köper egen halm så kommer han få tillgång till storbalshalmen i hagen.

Olika hästägare är olika petiga med den hygieniska kvaliteten har jag märkt, men om jag kan skicka in något nu på hygienisk analys så kanske det kan användas som bas för en diskussion om man borde skaffa annan halm.
Typ om det kommer tillbaka en analys som säger "Otjänlig som hästfoder!!"

Kan man alltså ta analys på det vi har här hemma? Skickar man det till samma ställe som höanalysen? Vad kan det tänkas kosta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp