skuggi
Trådstartare
Jag kan bara konstatera att storhästen inte tål att äta halm, han blir ASrisig i kistan. Har vid två tillfällen under betessäsongen ställt honom på box över natten där det finns halm som strö. Han får alltid massor med hö då jag ställt in honom för att fodra extra, men han har sopat i sig alltihop + halm och helt ofelbart blir det en diarrékörning. Typ ett par lass efter en natt på box, så snart halmen är borta mår han kanon igen.
Natt på box med spån=ingen diarré.
Jag vet att jag läst här någonstans att andra har hästar som inte tål halm.
Men vad sjutton är det han inte tål??
Är det någon som vet mer om det här? Kan de bli sådär risiga bara pga att det är "för grovt stråfoder" typ?
Finns det något man kan göra för att hjälpa honom att tåla halmen?
Det strös i ligghallen och fodras med halm(som extra tugg vid behov) i hagen, och oavsett hur mycket hö jag ger honom så äter han ju tydligen halmen ändå... Vill verkligen helst inte flytta honom från den här lösdriften..
Lång invänjning hjälper inte heller, han håller på hela vintern och har diarré, så länge det fodras med halm..
Natt på box med spån=ingen diarré.
Jag vet att jag läst här någonstans att andra har hästar som inte tål halm.
Men vad sjutton är det han inte tål??
Är det någon som vet mer om det här? Kan de bli sådär risiga bara pga att det är "för grovt stråfoder" typ?
Finns det något man kan göra för att hjälpa honom att tåla halmen?
Det strös i ligghallen och fodras med halm(som extra tugg vid behov) i hagen, och oavsett hur mycket hö jag ger honom så äter han ju tydligen halmen ändå... Vill verkligen helst inte flytta honom från den här lösdriften..
Lång invänjning hjälper inte heller, han håller på hela vintern och har diarré, så länge det fodras med halm..