Tävlings nerver?

hast_galen

Trådstartare
Hej!
Men fråga till er Hur är era tävlings nerver? Mina är hemska :( Har ni några tips om vad som hjälper för er?

Jag tävlar kanske 4-5 gånger per år (sommar halv året) skulle säkert bli oftare om jag mådde bättre när det är tävling, men jag är så nervös på morgonen att inget funkar för mig :( blir illa mående och kan till och med spy, och vägen till stallet och till tävlingen är hemsk, kan inte göra nått blir som förlamad,
Men det mesta släpper på framridnings bannan,
Hur gör ni? vad har ni för tips eller vanor? :)
 
Sv: Tävlings nerver?

Det bästa är att planera allt i föreväg så du har alla grejer packade och bara egentligen kan "lasta hästar och åka iväg" på morgonen. Det värsta är att inte ha koll på saker/behöva få koll på grejer på morgonen om man är nervös. Ha gärna också medhjälpare som kan hålla koll åt dig, så du bara kan fokusera på att andas och ta det lugnt och göra ditt bästa på tävlingen.

Jag själv blir alldelles för lugn till tävling... Ska tävla på söndag, och kom på mig själv nyss att jag glömt det och inte kollar startlista osv... :)
 
Sv: Tävlings nerver?

se det inte som en tävling heller, se det som en utflykt där ni ska ha roligt. Alla säger det, men jag tror faktiskt att ändra inställningen :) Jag slutade vara dödsnervös när jag bara fokuserade på att göra så bra som möjligt för hästen, och målet var att den skulle tycka det är så kul osm möjligt. Beröm mycket, det smittar av sig och man släpper lite på spärren/nervositeten om man berömmer och är glad och inte rider tyst (och sammanbiten)!
 
Sv: Tävlings nerver?

ja jag bruke fixa allt dagen innan så allt är klart så jag inte glömmer nått ;)
jag försöker intala mig att vi gör det för att de är kul! för jag tycker det är kul inne på bannan och allt runt omkring men så fort jag hört ordet tävling så kommer mina nerver ni och det kvittar om det är hoppning eller dressyr eller hubertusjakt :(

ni som inte blir nervösa eller som inte känner så mycket var stolt över det! :)
 
Sv: Tävlings nerver?

Mina tävlingsnerver är värdelösa. Pulsen går upp bara av att anmäla mig, och sedan blir jag illamående av och till tills det är dags (och under dagen). Jag kan vara hyfsat lugn på morgonen när det ska ryktas och åkas till tävlingsplatsen, men om jag lyckas med den bedriften så blir jag spyfärdig och i värsta fall matt/yr antingen när jag ska rida fram eller precis innan start. Till och med på en dressyr"tävling" vi hade i förra stallet, där man red det program som man kommit överens med tränaren om (dvs på den nivå man tränade i vanliga fall), mådde jag illa minuterna innan start :meh: .
Det är jobbigt. Jag tycker att det är roligt att tävla, och min häst behöver ut och träna på att åka (egentligen är vi kanske inget höjdar-par på tävling - vi lär stressa upp varandra.. :D ). Jag tävlar enbart för nöjes skull, när det blir, och satsar på att ha roligt med min häst. Lik förbannat.. På distansritt är det värst innan och precis efter start, sedan brukar det klinga av efter någon mil. Dressyr har jag aldrig tävlat på riktigt, eftersom jag på sista programridningen innan jag köpte egen häst spände mig så under framridningen att jag knappt hade fungerande skänklar när jag skulle in på banan. Men har ett litet mål att komma ut i vår på nån Lätt B, om det dyker upp någon i närheten.
 
Sv: Tävlings nerver?

jag tävlar lika lite som du och har samma morgon illamående :/, kan på sin höjd peta i mig en halv macka.
brukar ha med mig en banan och äta när jag kör till tävlingen istället då jag lugnat ner mig ^_^. för mig är lastningen på morgonen det största stress momentet :p.

sen när hästen är lastad så får tävlingen gå som den går :p, det är bara träning och för att samla erfarenhet egentligen. tävlar nästan bara i avdelning b trots att hästen är 12 år, just pga att jag rider som en kratta på tävling och behöver träna, träna och träna på just att komma runt en tävlingsbana utan stopp.
 
Sv: Tävlings nerver?

Jag har problem åt andra hållet med mina tävlingsnerver... Det är väldigt sällan jag blir nervös, och när jag blir det är det mest ett litet lagom pirr i magen som jag lätt kan omvandla till koncentration och fokusering.
För mig är det mer att jag är avtrubbad. Jag kan sitta på tävlingsplatsen på morgonen och bara sucka och vilja åka hem, för jag inte alls är sugen på att rida och tävla. Det blir svårt att få fram den där bra "tävlingskoncentrationen" när man är för avslappnad, iallafall fungerar jag så.

Jag läste specialidrott på gymnasiet och då pratade vi ganska mycket om just anspänning/spänning, och alla var överens om att ett visst mått av "bra" anspänning/förväntan bara är positivt. Det är då man presterar som bäst. Och ett visst mått av nervositet brukar gå att "omvandla" till positiv anspänning. Mitt problem är alltså att jag inte är tillräckligt nervös :cautious:

Tips för att minska nervositeten är väl att ha allt under kontroll. D.v.s. packa dagen innan, ha packlista för att vara säker på att allt är med. Gör ett tidsschema för när ni måste lasta, åka o.s.v. Titta dig omkring på tävlingsplatsen direkt när du kommer så du har koll på var allt finns. Om det är hoppning: gå banan en gång extra. Ha en plan för framridningen. Försök att alltid ligga steget före i tanken.
 
Sv: Tävlings nerver?

åh det är fler som känner som jag :) äta är knappt inte ens att tänka på men har lärt mig att äta bannaer och coca cola på morgonen så jag inte blir så trött,
Men som någon skrev jag orkar inte eller rida fullt ut så jag rider som en kratta jag med, även om vi tränar högre och omhoppningar hemma så kommer jag knappt runt en 70 banna :( och dressyr så blir det att jag inte rider ordentligt utan åker mest runt med,

Jag tävlar oxå för nöjdet skull och jag tycker det är kul ;) och se vad man har jobbat fram och se hur hästen går och allt, än så länge är på bara på klubbhoppningar occh pay and jump men det kvittar nerverna kommer en då,:(
 
Sv: Tävlings nerver?

jag bruke packa dagne innan och borsta hästen så gott som det går, :) och de har jag ganska bra koll på, och att gå bannan och framriden går bra för det släpper inte när jag kommer upp på hästen för jag litar på min häst till 100% blir oxxå kanske lite avtrubbad men det är nog för jag går och spänner mig så länge :(
 
Sv: Tävlings nerver?

Usch låter hemskt att vara så nervös innan tävling, en i stallet är likadan och jag kan inte förstå henne alls!
Du har ju redan fått bra tips om att vara väl förberedd och planera mycket redan kvällen före! Nu är man ju olika som person och vissa behöver tänka att tävlingen är mer som en tävling och att man ska ta det lugnt men ibland tror jag faktiskt att man kan tänka lite tvärt om. Typ det här är en tävling och idag ska jag göra allt för att vinna, jag struntar i hur det ser ut, jag vill vinna! Min pappa brukar alltid säga till mig innan, kör så det ryker!! Då kommer liksom vinnarinstinkten fram och tar över de nervösa nerverna! (om man nu har vinnarinstinkten, inte alla som har den!) När man väl står där med blå,gul rosett får man ju sådant självförtroende och man blir bara mer sugen på att tävla! Glöm vad alla andra tycker och tänker, kör ditt eget race med din häst och ha kul :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 839
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 210
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp