Tävla på stångbett på 4,5 åring på låg nivå?

r_freddy

Trådstartare
Jag och Chili har nu med våran underbara tränares hjälp kommit så långt att
vi har gått över till stångbett :bump::bump: Inte helt och hållet rider på delat också bara för att checka läget ibland också....
Han har efter sin skada och 1 års träning blivit som en helt annan häst :d

Men men till frågan. Vi funderar nu på att ställa upp på en liten D tävling.
Och min tränare säger att vi får rida på stångbett bara jag rider med 1 hand.
Stämmer detta?
Läst trådar och regelboken med det enda jag hittar är att man från 6 års ålder MÅSTE rida på stångbett på högre nivå.
Men hur är det med unghästar?
På vilka nivåer får jag rida Chili på stångbett?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Tävla på stångbett på 4,5 åring på låg nivå?

Ridning med stångbett ska ske på en hand oavsett ålder på hästen.
Känns det bra så tycker jag du ska prova i alla fall. Om hästen inte lyssnar så får du ta båda händerna och diska dig frivilligt men se det hela som en skolning av hästen.

From. C nivå måste man tävla på hästar äldre än 6 år på stång. E och D är frivilligt men fortfarande med enhandsfattning.

Lycka till.....

PS. Jag har nyligen också gått över helt till stångbett fast min är 14 år. Debut inom tävlan den 1 maj....
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla på stångbett på 4,5 åring på låg nivå?

Bara en liten rättelse....Man får rida även C-nivå med valfri betsling, det från B som stång är obligatoriskt på hästar från 6 år.
;)
 
Sv: Tävla på stångbett på 4,5 åring på låg nivå?

Ah, men det såg jag ju nu, kollade regelboken, hade för mig det var C ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 074
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 930
Senast: Takire
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 847
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp