Täcke eller ej vid -10 på klippt häst??

S

Seifur

Hur skulle ni gjöra med en häst som är typ halv täckes klippt häst, han har päls kvar på bakben, rumpa och rygg. Har tyvärr ingen bild.

Hästen har täcke när det är skitväder men går vanligtvis utan täcke även när det har varit ganska kallt, typ -3 men nu blir det kallare hos oss här och jag funderar lite.
Tror ni att hästen klarar sig utan täcke vid -10 eller kallare, sol och ganska vindstilla??
Hur skulle ni gjöra när hästen står inne på nätterna i typ nästan kallstall, blir inte lika kallt som ute men det blir minus grader inne??

MVH Iris

Sv: Täcke eller ej vid -10 på klippt häst??

Jag antar att det är en islänning du pratar om. -3 är väl ändå inte ganska kallt? inte ens -10 , sol och vindstilla kallar jag ganska kallt. Jag skulle inte sätta på hästen nåt i det vädret. Inne får du ge mat så han kan tugga sig varm. Så skulle jag göra.

Jag skulle släppa ut och se om den fryser =) Mest troligt klarar den sig utmärkt utan täcke, men med mat =)

Hej......ju en islänning prattar jag om :) Nej det är nu inte så kallt för hästen utan jag tycker det är kallt för mig :smirk:
Inne får han så klart mat :) Och ut ska han nog utan täcke i sådan väder, jag ger nog bara lite hö mit på dagen så dom får något att öka värmen med
Jag bara funderar lite på var går gränsen för en häst som är klippt på det sättet, -10, blåst och ingen sol blir kanske helt annat eller?? Blåst, snö/regn kanske ännu värre eller hur??
Jag försöker ha täcke så lite som möjligt men ibland blir man bara lite nojig och då försöker jag ju tänka efter :cool:

MVH Iris

Jag står i ett kallblodsstall. Där är en del hästar klippta på framdelen och dom har bara täcke när det är halv snöstorm eller är riktigt svettiga och går ut. Obs, inte bara isisar. Det är maten som i huvudsak håller hästen varm , men var och en får ju göra som man vill. Klä på dig själv ordentligt så tänker du inte på hur kallt det är.

Min hysteriskt övertäckade unghäst, och min normaltäckade fryslort har idag stått helt 'nakna' och solat sig i minus 8 grader, rullat i snö och rent allmänt haft det prima. Utan att frysa. Solen värmer REJÄLT när den väl tittar fram.

Dock var jag ut och la på täcken igen för en stund sen då det mulnat på och kom en snöby.

Men unghästen har varit hysteriskt täckad dygnet runt sedan december nu, och jag slet imorse av henne det 600 grams täcke hon sovit i, och slängde ut henne i minus 8, sol och vindstilla som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 402
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 465
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka