Tack för mig :)

kolblakkur

Trådstartare
Jag har funderat sedan jag började med körning 2005 och skjutit det framför mig hela tiden. Jag har 10 min bilfärd till anläggning med bl.a. maratonbana och körtränare. Jag har tävlingsgodkänd utrustning. Jag har arbetsglada ponnys och framför allt en som nog hade kunnat göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna.

Trots detta så har tävling aldrig lockat och det är nu jag har insett att det med största sannolikhet inte kommer bli av. Bara tanken av mätning för att se att de tävlar i rätt kategori (de är 107 respektive 110, givetvis är de PONNYS) gör mig matt. Licenser. Uppstallning vid tävling. Anmälningsavgift till tävlingar. Grönt kort. Ryttarlicens. Det är för dyrt! Jag har inte råd!

Så jag säger därför ett litet adjö till körningen och det som kunde varit. Fortsätter givetvis att köra, men kommer inte att förkovra mig något nämnvärt inom grenen längre.

Hoppas att ni andra håller fast vid sporten och jag önskar er lycka till! :)

Sv: Tack för mig :)

Sorgligt egentligen. Jag har tom fått ok av min stallägare att göra en liten maratonbana på gården (med naturligt vattenhinder!), men inte ens det lockar. Varför ens öva, kommer aldrig ställa upp en tävling ändå...

Fast där känner jag lite tvärtom. Det som gör att jag är tveksam till om det är värt att åka iväg och betala dyrt för tävlingar, det är för att jag tycker det allra roligaste är att träna hemma. Helst när man kan bjuda hem några likasinnade och "leka" tillsammans. Vi planerar att bygga maratonhinder hemma, även om jag slutar tävla!

Jag föredrar "skogsmullekörning", känner inte att jag vill träna något alls faktiskt. Tråkigt men sant.

Varför skulle nåt som är roligt vara "tråkigt men sant"? Du gillar att köra, punkt slut. Det är långt ifrån alla joggare som har ambitionen att ställa upp i marathon, eller ens blodomloppet eller annat motionslopp. Dom springer för att det är roligt och dom mår bra av det.
Ta din körning på samma sätt, nåt som du gör för att det är kul, du har hästar som gillar det och ni trivs tillsammans!

Kram
Lotta

Jag håller med att det r alldeles för dyrt och krångligt med körning. Hästar överhuvudtaget faktist. Funderar allvarligt på låna ut alla hästar och börja med klättring och brottning istället på heltid. Fan vad pengar jag skulle spara! Kunde va dygnet runt på gymmen typ:)!
Har redan satt ut annons på tre av hästarna. Har beslutsångest om resten.
Jag som köpt dyrt sele och fixa en vagn och allt då min förra tävlingshäst fick fång så börja jag köra in en ny. Men hur sjutton ska man ha råd att nånsin komma igång? Bara en vagn som går att tävla med kostar ju multum:(

Nån som vill ha en hög med hästar kanske hehe ;)

Jo det vore ju trevligt om körsporten blev billigare, mera lättillgänglig och enklare både för arrangörer och tävlande istället för att det ska krånglas till en massa i onödan.

Det finns några enkla åtgärder som skulle kunna öka antalet tävlingsplatser markant...

Jo det vore ju trevligt om körsporten blev billigare, mera lättillgänglig och enklare både för arrangörer och tävlande istället för att det ska krånglas till en massa i onödan.

Det finns några enkla åtgärder som skulle kunna öka antalet tävlingsplatser markant...

Dela gärna med dig av dessa enkla åtgärder.

//Torill, tävlingsarrangör, tävlingskusk och groom

En mycket enkel åtgärd skulle ju vara att tillåta inomhusprogram på utebana - 40x80 alt 40x100 banor som håller för tävling finns det inte så många av... men 20x60 banor finns det lite varstans och tillåta tex riddressyrdomare med lättare påbyggnadsutbildning att döma kördressyren.

Att låta domare välja att endast döma en disciplin skulle öka antalet verksamma domare, tex jag själv tycker mycket om maraton men ogillar dressyren rejält mycket - jag skulle kunna tänka mig att utbilda mig till domare om jag endast behövde döma maraton.

Att skippa domaren under maraton och bara ha överdomare, det är ju inte så att domaren är runt i vartenda hinder och delar ut stilpoäng direkt...

Att ge möjlighet att skippa D-sträckan på fullständig 3-dagars eftersom det ofta är svårare att fixa fram en vettig D-sträcka än A-sträcka...

Att SvRF ser till att ta fram en offert på vad det skulle kosta att utveckla ett GPS alternativt transpondersystem för att hålla reda på körväg + tid skulle kunna minska antalet funktionärer som krävs högst avsevärt.

Att inte behöva ha hovslagare under hela maratondagen - det finns bra många som kan slå på en tappsko och easyboots är ju numera tillåtet.

Det finns mer som jag kan räkna upp, men detta var ju nått i varje fall.

En mycket enkel åtgärd skulle ju vara att tillåta inomhusprogram på utebana - 40x80 alt 40x100 banor som håller för tävling finns det inte så många av... men 20x60 banor finns det lite varstans och tillåta tex riddressyrdomare med lättare påbyggnadsutbildning att döma kördressyren.

Att låta domare välja att endast döma en disciplin skulle öka antalet verksamma domare, tex jag själv tycker mycket om maraton men ogillar dressyren rejält mycket - jag skulle kunna tänka mig att utbilda mig till domare om jag endast behövde döma maraton.

Att skippa domaren under maraton och bara ha överdomare, det är ju inte så att domaren är runt i vartenda hinder och delar ut stilpoäng direkt...

Att ge möjlighet att skippa D-sträckan på fullständig 3-dagars eftersom det ofta är svårare att fixa fram en vettig D-sträcka än A-sträcka...

Att SvRF ser till att ta fram en offert på vad det skulle kosta att utveckla ett GPS alternativt transpondersystem för att hålla reda på körväg + tid skulle kunna minska antalet funktionärer som krävs högst avsevärt.

Att inte behöva ha hovslagare under hela maratondagen - det finns bra många som kan slå på en tappsko och easyboots är ju numera tillåtet.

Det finns mer som jag kan räkna upp, men detta var ju nått i varje fall.
Jag blir lite förvånad över ovanstående förslag eftersom vi aldrig haft det som krav när vi arrangerat tävling. Om vi har arrangerat flera grenar på samma dag så har vi bara haft en domare för tex både dressyr och maraton. Vi har aldrig haft överdomare + maratondomare. Vi har heller aldrig haft tillgänglig hovslagare för det är ju upp till varje kusk att se till att ha skor på sin häst på maratonet. Det kan ju inte vara tävlingsarrangörens ansvar. Att skippa stäckor är ju tillåtet för att omgivningen inte tillåter det :confused:
Det finns färdiga tidtagningsutrustning/program som kan passa till körning men problemet är väl att det är dyrt för klubbar och att man då måste ta ut den kostnaden på startavgiften eller licenskostnaden (om SVRF ska betala det). Vi har använt chip från en lokal orienteringsklubb till en billig kostnad och det har funkat super.
Kan inte tänka mig att någon domare inte tillåter att köra inomhusprogrammen på en utebana? Problemet är väl bara att få starter. En sak är ju kanske att köra ponny på 10 meters volter men storhäst i enbet, par och fyrspann är kanske inget man gör i de lätta klasserna utan det kommer ju först i Elitklasserna.
Jag kan inte se att något av ovanstående hindrar er till att arrangera tävling. Banbyggare och domare brukar vara väldigt tillmötesgående mot arrangören för de vill ju inget hellre än att det ska bli körtävlingar.

"Hovslagare skall finnas tillgänglig under maratondagen" TR moment 509.

Vad gäller dressyrbanan så är det i TR bara att elittävlingar, msv och vår, ska gå på 40x100 bana och endast undantagsvis köras på 40x80 och då bara om det inte går att ordna på annat vis.

MEN i praktiken har man varit tvungen att ansöka om dispens för att få en utomhustävling på 20x60 godkännd då alla proppar godkänns centralt av en och samma person.

Ibland sitter det tungrodda i TR och ibland sitter det tungrodda i människor som tolkar TR "i sportens anda".

Maraton är 3 sträckor utom på endagars då det är endast e-sträckan som körs. Undantaget är ungdomsklass som då endast kör sträcka E-utan tidtagning i hinder och som då måste köra a eller b ponny och 2-hjulig vagn.

Om du har kört inomhusprogrammet så vet du ju att det är 20 meters volter precis som i utomhusprogrammen och inte 10 metersvolter.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka