Symptom på diabetes

A

Alanis

Hej! Efter att ha läst tråden om fångnacke tänkte jag lufta mina egna funderingar och frågor.

Jag har ett 5-årigt OOOTROOLIGT lättfött kallblodssto. Har haft fångsymptom för 2 somrar sedan (var då jättefet), blev Finadynebehandlad av vet. Hovslagaren ansåg inte att hästen haft fång, utan ett liknande symptom som flera andra hästar hade vid denna tidpunkt.
Hur som helst har hästen aldrig haft återfall av fång, men gått på spartanskt bete med kompletterande gräsfrö (timotejhalm) till augusti, då hon och andra kallblodet fått gå på riktigt uppvuxet bete, med lågt näringsvärde. Nema Problemas!
Hon har dock under sommarhalvåret, framförallt vår och försommar haft fettnacke/fångnacke, men varit i OK hul i övrigt.

I februari/mars köpte jag hö av ny leverantör. genast svullnade nacken upp, dock inga andra fångsymptom. Höet var otroligt sött i lukten, samma näringsvärde som det gamla. Den andra hästen som brukar få "fettbogblad" reagerade inte alls. När jag sedan bytte tillbaka efter en kort tid har fettnacken hållt i sig. Hon går nu på sitt knappa bete och är ganska tjock.

ANLEDNINGEN till att jag tänker på diabetes är att hon under våren (senvintern) börjat kissa mycket och jättestarkt ammoniakluktande. Hon dricker tillräckligt (kisset har bra färg) har saltsten och mår i övrigt utmärkt.
Jag funderar alltså på kombinationen fettnacke och stark urin. Är detta symptom på diabetes på häst. vad kan detta ha för andra symptom.

Oj, vad långt det blev, men tack alla som orkat läsa hit.

Alanis

Sv: Symptom på diabetes

jag har samma problem med min häst, men det jag undrar är ifall det nu skulle vara diabetes, vad gör man då? kan man använda hästen ändå?
jag tränar min häst i distans, och jag hoppas kunna fortsätta med det...

han kissar otroligt mkt just nu, i vanliga fall är det en fläck som är 50*50 cm stor... nu är 80% av boxen dyngsur (det plaskar alltså när man går) och utan för boxen är det en pöl som är 2 m lång (ca).

min veterinär sa att det kunde vara en lätt urinvägsinfektion, så vi testar det först.
1 matsked ascorbinsyra om dagen, och jag ska se en tydlig skillnad inom några dagar om det är det... så jag håller tummarna...

men är det någon som har häst med diabetes som fungerar??

glömde en grej, viktnedgång är sympton på diabetes oxå... vilket min häst oxå har... men det verkar inte stämma på din, testa ascorbinsyra!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka