Sydostasien?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon planerar för en resa till sydostasien i sommar, men vi velar lite mellan Malaysia och Indonesien.

Vi tänker oss både storstad (t.ex. Kuala Lumpur, Singapore eller Jakarta), sol- och bad (t.ex. öarna på östra sidan av Malaysia eller Bali och öarna däromkring) samt naturupplevelser (t.ex. Borneo).

Någon med erfarenhet som kan berätta mer? :) Alla erfarenheter välkomnas!

Hej!

Jag och en kompis var i Malyasia i juni 2011. Vi flög Kph-Ams-Kl-och sedan inrikesflyg till Kota Baru tror jag det hette. Sedan var vi 5 nätter på Perhentian Besar ( stora ön) och 4 på Perhentian kecil (lilla ön). Helt fantastiskt. Klart vatten, fin snorkling, billig och god mat och avslappnad atmosfär.

Därifrån vidare till Kl, var där några dar och sedan åkte vi 3 nätter till taman negara, en stor nationalpark inne i landet. Det var också en häftig upplevelse även om vi i efterhand ångrar att vi inte åkte till Borneo.

KL är jag inte så imponerad över. Inte så fint utan mycket avgaser. Svårt att promenera var det också. Min syster gjorde om en liknande resa för ett par år sen och utgick då från Singapore. Det hade jag nog valt om jag skulle åka igen!

Vi hade en jättebra (och helt klart prisvärd) resa!

Singapore är helt klart min rekommendation för storstad i det området. Spenderade tre månader där förra hösten och hann ändå inte med allt jag hade tänkt. ;)

Indonesien hann jag med en sväng, har även en syster som bott där i perioder (Gili Trawangan). Den ön har ju fantastiska dyk- och snorkelvatten, börjar dock bli ganska populär turistort om än inte såpass "illa" som Bali än, men det beror väl lite på vad man är ute efter. Bryr man sig inte om turistigheten så är säkert Bali jättehärligt. Malaysias östkust är ju också fantastisk den tiden på året, så jag skulle nog snarare gå efter vad ni hittar för ställen att bo på och priser och tillgänglighet, än ö/land.

Borneo har jag själv inte varit till, men familj och vänner som har, och det verkar riktigt häftigt! Fantastiska naturupplevelser, med allt vad det innebär... Man bör väl inte ha någon större skräck för blodiglar och andra kryp om man är ute efter en riktig naturupplevelse. ;)

Jag och sambon planerar för en resa till sydostasien i sommar, men vi velar lite mellan Malaysia och Indonesien.

Vi tänker oss både storstad (t.ex. Kuala Lumpur, Singapore eller Jakarta), sol- och bad (t.ex. öarna på östra sidan av Malaysia eller Bali och öarna däromkring) samt naturupplevelser (t.ex. Borneo).

Någon med erfarenhet som kan berätta mer? :) Alla erfarenheter välkomnas!
Jag har varit i KL och på malaysiska delen av Borneo. KL var okej, men inget jag skulle åka tillbaka till. Borneo var dock underbart, återvänder gärna. Vi bodde ett par nätter på en camp ute i skogen ( bodde i en liten bungalow) och var med på olika turer i regnskogen. Vi var också och dök kring Sipadan, som ska tillhöra de bästa dykställena i världen.

Jag skulle vara beredd att betala ganska mycket för att slippa återvända till Jakarta. Obeskrivligt smutsigt, omöjligt att ta sig fram i trafiken pga oändliga köer, omöjligt att ta sig fram till fots pga trottoarer som dels är täckta av sopor och dels används som vägar av motorcyklar som inte orkar köa. Fruktansvärt ställe, och jag brukar inte vara kinkig. Singapore känns som en nästan perfekt motpol på sätt och vis, eftersom det är så rent och välorganiserat.

Gällande Bali är det ganska stor skillnad på södra och norra kusten. Södra är tydligen bra för surfare men den största orten Kuta är även en riktig intensivfesthåla som inte passar alla. Norra kusten är ganska förskonad från svinfestare och väldigt vacker.
Edit: Läste om startinlägget och vill passa på att nämna Bali som plats även för naturupplevelser. Mitt på ön och längs norra kusten finns det helt fantastiska miljöer av flera olika slag och lokala guider brukar vara beredda att ta både köra en till dem och visa en runt för en ganska liten summa.

Tack allihopa! Jag läser alla svar och kommer fråga er mer i helgen, har bara inte haft tid under veckan. Uppskattar era input :)

@KarinStarfighter Åh vad kul att höra om Perhentian-öarna för vi tänkte besöka dem vi med, men var lite osäker på om de var lite för "turistiga"? Hur upplevde du dem? Vilken av öarna tyckte du mest om? Går det färja mellan de två öarna eller måste man in till fastlandet emellan? Kändes antal dagar där bra? Många frågor ;) Vi hade tänkt få in både Kuala Lumpur (mest för att sambon vill dit av någon anledning) och Singapore - men ska verkligen ta i beaktning att KL var sådär. Då blir det bara en kort, kort visit. Nationalparken har vi också varit inne på, men eftersom vi kör Borneo istället så skippar vi nog den! :)

@Humla Kul att du tyckte så mycket om Borneo! Var ni omkring Sabah eller Sarawak? Vi velar lite mellan dem! Och vad är dina bästa tips om Borneo? Besteg ni Mt Kinabalu? Vilka använde ni för djungelsafarin? Hur länge var ni där? :)

@KarinStarfighter Åh vad kul att höra om Perhentian-öarna för vi tänkte besöka dem vi med, men var lite osäker på om de var lite för "turistiga"? Hur upplevde du dem? Vilken av öarna tyckte du mest om? Går det färja mellan de två öarna eller måste man in till fastlandet emellan? Kändes antal dagar där bra? Många frågor ;) Vi hade tänkt få in både Kuala Lumpur (mest för att sambon vill dit av någon anledning) och Singapore - men ska verkligen ta i beaktning att KL var sådär. Då blir det bara en kort, kort visit. Nationalparken har vi också varit inne på, men eftersom vi kör Borneo istället så skippar vi nog den! :)
Hej, förlåt för lite sent svar. Jag tyckte jättemycket om Perhentian. Är lite osäker på vad som är "för turistiskt" för dig, men mycket mindre turister än vad jag varit med om i Thailand. Det är ju lite meck att ta sig dit. Flyg 1h från KL, 1 timme taxi och sen båt typ 45 min, så det avskräcker nog de typiska charterturisterna, barnfamiljer och pensionärer. Men när vi var där så fanns kanske typ 12 boenden på stora ön (Besar) och typ 3-4 matställen. Inga stora resorter utan mest små stugor/ bungalows. På Besar övervägande par. På Kecil, den mindre ön mer fest, mer reaggie (och knark) mer backpackers, fler matställen, något fler boenden. Det tar kanske 20-30 min med båt emellan, bokas på plats.

Vi var 6 nätter på stora ön och tre på lilla. Det var lugnare på den stora, vilket jag gillade. Var väldigt manana. Vi gjorde inte så mycket mer än att ta snorklingsutflykt på fm, läste bok på em.

Fråga på om du undrar nåt mer

@KarinStarfighter Det låter bra, helt underbart! Jag tänkte bara eftersom Perhentian står med i jättemånga resereportage o.s.v. men det har nog inte hunnit bli så exploaterad ännu ändå. Vi lutar nog åt att vi bor på Besar i 4 nätter och sedan 4 nätter på Lang Tengah (en ö lite längre bort). Håller med om den krångliga resvägen dit, ujuj... :)

@KarinStarfighter Insåg nu att Lang Tengah låg lite för långt bort, det var dyrt att ta sig dit direkt från Perhentian. Om du fick göra om resan, skulle du valt att bara på på en ö (t.ex. Besar då) hela tiden eller skulle du fortfarande delat upp dagarna mellan öarna? :)

Funderar på om vi kanske ska bo på Besar alla dagar och sedan bara åka till Kecil över dagarna ibland om vi vill se annat? :)

@KarinStarfighter Och vilka boenden bodde ni på när ni var på Perhentian-öarna? Antar att ni bokade hemifrån och inte på plats? Många frågor här :)
Hur många nätter har ni tänkt vara där? Skulle jag åka tillbaka skulle jag lätt välja Besar, den stora ön, men mer än en vecka där blir kanske lite långsamt (beror ju lite på vad ni är ute efter...) Gillar man mer folkliv och att umgås med andra backpackers tar man Kecil, gillar man mer honeymoon-stuket tar man Besar :D

På Besar bodde vi på Tuna Bay- rekommenderas alla gånger. Den "största" anläggningen på ön, men fortfarande väldigt familjär. Man kunde boka transfer med Tuna Bay hela vägen från flygplatsen. Funkade prima.

På Kecil bodde vi på Bubu resort. Också trevligt. Bästa standarden på den ön. Kanske lite dyrt för att vara Malaysia, men vi tyckte att "jobbar man ska man unna sig". Det som var kul med detta hotell var att man fick två gratis drinkar mellan 17-18 varje dag och då pratar vi fina drinkar mixade med färsk frukt :love:. Vi badade varje kväll lite småfulla som Bridget Jones i Thailand :D

Bra mat på bägge ställena.

@KarinStarfighter Tack Karin! Låter ändå som att Besar är mer oss ;) Vi ska vara där 7-8 nätter (d.v.s. 6-7 heldagar) så det kanske hinner bli lite långtråkigt innan man åker hem men det är kanske bara bra! Såg att det gick fint att åka båt mellan öarna över dagarna bara, eller till lilla ön Rawa som ligger en bit bort (inga boenden på den ön). Så vi får sysselsätta oss på annat vis! Hur mycket kan man gå runt och upptäcka den lilla ön? Min sambo löper och skulle gärna vilja kunna springa runt ön också, går det måntro?

Vi har precis skickat en förfrågan till Tuna Bay, hoppas de svarar (jag hittar inte att de ska ha plats någonstans på internet). Vilket sammanträffande att det var just där ni bodde men jag har läst mycket gott om det så det kanske inte är konstigt. Smidigt med transfer ända från flygplatsen!

Allt låter underbart för övrigt! :) Längtar!

Nja, det går inte så mycket mer än slingrande stigar som slutar i ingenstans, så springa är nog inte att rekommendera.

Tror vi bokade från deras egen hemsida.

Precis, man kan åka båttaxi till flera öar däribland Rawa, redang, tengah. Sen kan man snorkla bland hajar och sköldpaddor också!
Åh, jag vill tillbaka!

@KarinStarfighter Nu har jag fått svar från både Tuna Bay och Coral View (som vi också mailade), båda hade rum men ingen av dem vid stranden tyvärr. Och nu blev jag himla velig... Har verkligen förstått att Tuna Bay är att föredra rent standardmässigt - men att det också ligger på en lite tråkigare sida av ön, där vattnet inte är fullt lika fint, där det är mycket trafik med båtar o.s.v. Coral View verkar ha ett perfekt läge i mitt tycke, men vet inte om det väger upp för en så låg standard på rummen.

Hur upplevde du Tuna Bay i sin helhet? Ber om ursäkt för så himla många frågor!

Precis, man kan åka båttaxi till flera öar däribland Rawa, redang, tengah. Sen kan man snorkla bland hajar och sköldpaddor också!
Åh, jag vill tillbaka!

Åh, det låter verkligen magiskt! Vi tänkte ju bo några nätter på Tengah egentligen också, men båttaxin dit var svindyr och så tänkte vi att efter Singapore och en vecka på Borneo så är det kanske skönt att bara bo på samma ställe, istället för att fortsätta flänga runt... :)

Hur är det förresten med dessa båttaxis? Går det att ta båttaxi över till Kecil på kvällen och liksom åka tillbaka ganska sent?

Senast ändrad:
@KarinStarfighter Nu har jag fått svar från både Tuna Bay och Coral View (som vi också mailade), båda hade rum men ingen av dem vid stranden tyvärr. Och nu blev jag himla velig... Har verkligen förstått att Tuna Bay är att föredra rent standardmässigt - men att det också ligger på en lite tråkigare sida av ön, där vattnet inte är fullt lika fint, där det är mycket trafik med båtar o.s.v. Coral View verkar ha ett perfekt läge i mitt tycke, men vet inte om det väger upp för en så låg standard på rummen.

Hur upplevde du Tuna Bay i sin helhet? Ber om ursäkt för så himla många frågor!
Vi hade inte heller havsutsikt, men det var helt okej ändå! Var inte på andra sidan av ön så kan inte uttala mig om vattnet etc men hade inte undvikt tuna för vattnet och båttrafiken. Var ändå lugnt tycker jag!

Jag gillade som sagt tb jättemycket. Fräsch och stor frukost. Bästa restaurangen på ön, smidigt med snorkling etc och dessutom var de lyhörda när vi typ önskade en extra kudde. Rent och fräscht och fläkt/ ac på rummet

Åh, det låter verkligen magiskt! Vi tänkte ju bo några nätter på Tengah egentligen också, men båttaxin dit var svindyr och så tänkte vi att efter Singapore och en vecka på Borneo så är det kanske skönt att bara bo på samma ställe, istället för att fortsätta flänga runt... :)
Vi hade inte heller havsutsikt, men det var helt okej ändå! Var inte på andra sidan av ön så kan inte uttala mig om vattnet etc men hade inte undvikt tuna för vattnet och båttrafiken. Var ändå lugnt tycker jag!

Jag gillade som sagt tb jättemycket. Fräsch och stor frukost. Bästa restaurangen på ön, smidigt med snorkling etc och dessutom var de lyhörda när vi typ önskade en extra kudde. Rent och fräscht och fläkt/ ac på rummet

Hur är det förresten med dessa båttaxis? Går det att ta båttaxi över till Kecil på kvällen och liksom åka tillbaka ganska sent?

Hur är det förresten med dessa båttaxis? Går det att ta båttaxi över till Kecil på kvällen och liksom åka tillbaka ganska sent?[/QUOT

Svarar från mobilen, nog därför det är så rörigt!

Båttaxi bokade vi bredvid tb. Kostade inte många kronor och ofta bestämde vi att de skulle hämta oss en viss tid. Tror säkert att de kör sen kväll också, men det som man bör ha i åtanke är att det ofta kommer en rejäl åskskur typ mellan 18-21 så man bör åka båt innan eller efter det...

@Humla Kul att du tyckte så mycket om Borneo! Var ni omkring Sabah eller Sarawak? Vi velar lite mellan dem! Och vad är dina bästa tips om Borneo? Besteg ni Mt Kinabalu? Vilka använde ni för djungelsafarin? Hur länge var ni där? :)
Vi var i Sabah. Såg dock nu när jag kollade runt lite att säkerhetsläget i vissa delar (bla kring Sipadan) inte är optimalt. Så det är nog värt att kolla upp ordentligt. Minns inte exakt hur länge vi var där (reste runt i 3 mån totalt) men gissar att det var cirka 2 veckor. Vi besteg inte Mt kinabalu men det kändes som många gjorde det och var nöjda. Minns inte vad stället vi gjorde djungelcampen med hette tyvärr.
Sepilok Orangutan Rehabilitation centre var intressant också om man är i närheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka