Svullna lymfkörtlar på halsen

F

fridisen

Hej tänkte höra om ngn utav er har/haft en hund med svullna submandibularna lymfkörtlar på halsen alltså? Tyson min rottweiler nu fem år har haft detta sedan april å de har skiftat i storlek från ärta till valnöt bara över dagar. Var hos veterinär i april då jag upptäckte dem han sade att det inte är ngn fara. Gick hem i god tro med det. Men de ville inte gå ner så gick till annan veterinär vid midsommar då båda två var väldigt stora å kändes riktigt svullna. De tog prov på dem som kom tllbaka med övervägande små mogna celler å en del av blandad mognadsgrad står det det fanns också plasmaceller och eosinofiler. I den andra lymfkörteln var de mogna lymfocyterna ngt högre. Det står också att preparaten visar inga tydliga tycken på malignitet utan uppvisar en bild som talar för hyperplasi. Lymfkörtlarna är fortfarande kvar den lilla är nu som en ärta och den andra som tre fyra ärtor ihop. Skiftar fortfarande lite i storlek framförallt den större av dem. De går att greppa runt dem. Men kan inte riktigt släppa oron för dem då han har haft så mkt problem sista året. E det ngn som känner igen detta?

Sv: Svullna lymfkörtlar på halsen

Ingen som känner igen detta`?

Jodå, det var Malignt Lymfom.
Diagnos kam bara ställas med säkerhet om hunden sövs o man skär ut en liten bit av lymfan för att sända till laboratorium för analys, det räcker alltså inte med excrudat, dvs att man sticker in en nål o suger ut lite celler.

O andra sidan så spelar det ju inte så stor roll, för om det är ML, så finns inget att göra.

Naturligtvis kan lymfkörtlarna vara svullna av andra anledningar, t ex vid en kraftig infektion, men en sådan borde vet ha hittat.

Hoppas för din o vovvens skull att det inte är ML.

Sv: Svullna lymfkörtlar på halsen

ja du det hoppas jag med.. men han har gått med detta snart i fem månader vad jag vet utan försämring, e det inte lite underligt då? för överallt vart man läser verkar ju sjukdomen gå åt det sämre håller rätt så snart? han har inga infektionsvärden men heller inget högt eller lågt calciumvärde vad jag förstått att vissa får, detta e helt normalt. han har heller inga höga lymfocytvärden i blodet vilket jag fattar också som att det får vid ML å mer lågt vid leukemi? blodkroppar å trombocytvärden e bra å veterinären hade inget å anmärka kring det. han har ju magproblem sedan ett år tillbaka så hans vikt harr pendlat lite så han gick ner ett tag men han har gått upp en del utav det igen sedan jag hittade lymfkörtlarna. veterinären kände inga ngn annanstans än just dessa submandibulara nu har ju ena av dem gått ner till en ärtas storlek å den andra e som ett par ärtor ihop. hur stora var dins? å hur märkte du av sjukdomen? hur fort gick det? medicinera du? han har ju sin magproblem vilket e ju en sorts inflammation eller infektion men dessa e ju på halsen, en del tandsten å sådär men inga infektionsvärden... tumörexperterna på djursjukhuset tyckte inte att han uppvisade ngn bild på cancer å därför sa de att de inte skulle göra ngn skkillnad vid biopsi på lymferna om de inte e så att de växer sig större elller andra symtom då...

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
647
F
Hundhälsa Hejsan! Hoppas ngn kan ge mig tips eller liknande situation. Har en rottweiler han blir fem år i september. Han har haft en rad...
Svar
0
· Visningar
1 679
Senast: fridisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka