Svullen i benet!!

tinafinis

Trådstartare
Hästben är rätt känsliga va och svullnar lätt upp vid sår?

Antingen har min häst blivit sparkad eller så har hon fastnat i staketet. Jag vet inte riktigt efter som såret inte riktigt passar i hop med en sparkträff.
Hände i fredags för hon var svullen på lördagen när hon skulle ut i hagen o i boxen finns inget att skada sig på.

Hon haltar när hon springer.

Om det hade varit en sena som gått av (om hon fastnat) borde väl såret varit värre samt att hon varit halt när hon går?
Såret är ytligt och hon är mest bara svullen på insidan där det sitter.

Tvättar rent såret var dag och håller koll.
Idag var det fortfarande lika svullet...

Sv: Svullen i benet!!

vart sitter såret då? sitter de bak vid senan så kan de mycket väl vara en senskada..dom behöver inte bli så halta av de.
de behöver ju inte va så att senan gått av..om hästen fastnat så kan den ju sträckt sej och fått en liten bristning i senan.

hästar kan skada sej ganska så rejält i boxar också så de ska man väl inte helt utesluta.
ring vettis istället och fråga.

Kan det inte vara så att det redan har blivit lymfangit? Ring vet och fråga, det kostar inget.

Nja, de tror ja inte...
Eller ja hoppas inte det.
Nu ska jag linda på zinkbandage. De får sitta till tors så får jag se hur de ser ut då o sen ringa vet.

jag lägger jodopaxomslag när det är svullnad. det tar ner dom flesta svullnader effektivt.

har varit o köpt zinkaband. Fick tips om det samt att jag kom på att de hade vi på en häst i travstallet där ja jobba o de fungera rätt bra.

Det tänkte jag inte på....
Får ta bort bandaget försiktigt o ev fukta så det inte fastnar.
Men det var torrt och fint när jag lindade på lindan (inget jättesår).
Man lär sig nya saker hela tiden.

griffelbensfraktur....... lymfangit......sjukhage...penicilin...operation...boxvila 3 veckor....
stackars liten häst...

Nu är svullnaden och lymfangiten borta i hennes ben. Men när jag hade jodopaxomslag så har det blistrat lite grann för det var nog för skarpt utspätt. Det är mest hudflagor som kommer att försvinna bort när dom rakar hennes ben på tisdag.
Hoppas att hon nu blir bra i sitt lilla ben efter operationen.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka