svårlastad eller larvig?

M

monsterblom

jag har en shettis som vi åker iväg med en gång i helgen för att hon ska tränas i körning för instruktör. och i början så var hon hur lättlastad som helst, men nu helt plötsligt har hon fått för sig att inte bli lastad.:confused: hon fryser helt enkelt fast i marken och vägrar gå framåt. vi har börjat använda lastlinor nu, men jag undrar ju fortfarande vad som gick fel....

hon har för övrigt inte varit med i nån olyka med transport och vi har aldrig använt våld vid lastning eftersom jag tycker hästarna ska bli behandlade rätt. gällande körningen tycker hon att det fortfarande kul och springer alltid glatt på på travet.:D så vad kan felet vara?

Sv: svårlastad eller larvig?

Kan ju vara någonting som händer under själva transporteringen.
Gå in i en mörk transport är helt emot en hästs naturliga beteende så det kan mycket väl vara att hon testar er.
Kör ni mjukt och fint utan häftiga manövrar?
Finns det nåt inne i transporten som skramlar eller skräms på nåt annat sätt?
Provat med öppen/stängd baklucka?

jag har en shettis som vi åker iväg med en gång i helgen för att hon ska tränas i körning för instruktör. och i början så var hon hur lättlastad som helst, men nu helt plötsligt har hon fått för sig att inte bli lastad.:confused: hon fryser helt enkelt fast i marken och vägrar gå framåt. vi har börjat använda lastlinor nu, men jag undrar ju fortfarande vad som gick fel....

hon har för övrigt inte varit med i nån olyka med transport och vi har aldrig använt våld vid lastning eftersom jag tycker hästarna ska bli behandlade rätt. gällande körningen tycker hon att det fortfarande kul och springer alltid glatt på på travet.:D så vad kan felet vara?
Dessa goa shettisar!:love: Jag har fött upp denna ras i många år och jag tycker det låter som om din häst låter rasens bestämda vilja komma till tals när du ska lasta. Ge henne en näve kraftfoder i en hink varje gång hon gått in i trailern så ska du se att det ger sig. Shettisar är smarta i allt utom när det kommer till mat. Då kan man lura dem till vad som helst!;)

några häftiga mönövrar görs inte då jag inte tycker det e ok. när vi lastar har vi öppet där fram för att transporten ska se så ljus ut som möjligt.

jag ska prova ditt trick Vavsla med att ge en näve havre när hon väl har gått in för efter ungefär en timme brukar hon ge sig. och då har vi lirkat ett bra tag med henne.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästhantering Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är...
2
Svar
25
· Visningar
2 833
Senast: Ferrari
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka