Svar på träckprov

B

Blicken

Fick svar igår på träckprov på 2 hästar på båda var det 30 epg på stora och/eller lilla blodmasken. 0 på allt annat.

Är första gången vi skickat prov. Så vad ska jag göra nu, avmaska mot blodmasken? Vilket medel? Eller är det så lite att det inte behövs?

/Lina

Sv: Svar på träckprov

Det är så lite att ni kan skippa avmaskning i år!

Helt?!
Inte ens mot styngfluga i höst om vi ser mycket gula ägg?

Kan inte det här så bra men läser och läser och kan betydligt mer än innan. Då det avmaskades som det alltid gjort...

nytt prov nästa vår eller?

Ser ni styngflugeägg på hästarna så är det läge att ta ivermectinpreparat i sept-okt. Nytt prov nästa år är ju utmärkt!

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
877
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?