Supreme Töltmaster

drysno

Trådstartare
Skrev redan ett inlägg i "sadeltråden", men den verkar ganska död :cool: så gör en ny tråd i hopp om svar...

Det jag undrar är om ni som har Supreme Töltmastern fortfarande är lika nöjda med era sadlar som ni var i början? Och om det nu finns fler töltmaster-ägare som vill uttala sig om sin sadel?

Skulle vara väldigt intresserad av en sån till vår ena häst, men här i Finland finns det ingen återförsäljare o inga såna sadlar att provrida heller Känns lite våghalsigt att beställa en utomlands ifrån när man inte har en aning om hur den passar hästen o hur man själv trivs i den

Det jag främst undrar är om den verkligen inte glider fram på hästar som i vanliga fall har det problemet med de flesta sadlar. (Oberoende av bombredd mm.)

Dessutom är jag lite funderasam över att djupaste punkten på sadeln ser ut att ligga väldigt långt bak eftersom framvalvet har en ganska "lång" sluttning bakåt. (Om nu nån förstår vad jag menar med den fina förklaringen )
Har en känsla av att ett sånt där framvalv kan trycka ryttaren på blygdbenet, men kanske den inte gör det? (Har varit med om ett par liknande framvalv som jag definitivt INTE trivdes med...)

Undrar också över sitsstorleken. Det står att en 42 st bakdel bra ryms i en 17" sadel men på bilderna hos Softsaddles ser sadeln onödigt liten ut för ryttaren. (Vet ju inte vad den sadeln/ryttaren är för storlek.)
Vår häst har INTE nämnvärt kort rygg så på den skulle säkert en 17,5" gå bra (o säkert se bättre ut än en 17"), frågan är om den blir onödigt stor för oss som drar 38-40 i byxstorlek?

Tacksam för alla svar

Sv: Supreme Töltmaster

Hej! Jag har en (som jag dock skall sälja då jag kör med bomlöst). Jag är jättenöjd med den, men min häst har blivit för tjock för den... :( Jag har storlek 36/38 i byxor och tycker den är perfekt. Jag hade inte tagit 17,5" om jag var du. De är rymliga. :) Det trycker ingenstans för mig. Jag har ribbat säte som gör den bekväm också. :)

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 241
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar