Studerat videofilmer över vintern...

A

Anna_Karin

och undrar om man får rätta till tyglarna i reining utan att bli diskad? Jag rättade till dem på en liten klubbtävling och bliv diskad i horsmanship. Är det olika regler?

Sedan undrar jag om inte hästarna får skador om de inte har benskydd bak på sig när de slidar? Vissa av hästarna sätter sig väldigt djupt i stoppen och det måste göra fruktansvärt ont.
Filmerna är bl a från tävlingar i sverige och där är det vissa som inte har skydd. Är det så att någon vits med det?
Filmerna som jag filmade lite i USA där har alla skydd och jag såg några filmer om reining och cowgrenarna och där använder de massa skydd.
tacksam för svar,
Anna-Karin / nybörjare som undrar

Du får rätta till tyglarna under naturliga pauser i mönstret,ex när du stannat och ska spinna osv,annars är det absolut tabu att ta tyglarna med bägge händer,men plocka med tyglarna med fingrarna ska du kunna göra medans du rider,(pimpla)tänk då på att ändå inte ha mer än ett finger mellan tyglarna.Skydd får användas i vissa grenar ex kogrenar,time events,reining,horsemanship och versitale horse

I horsemanship får du inte röra tyglarna med den fria handen. I reining får du som tidigare svarat rätta till tyglarna efter tex en spin. Ibland kan tygeländen lägga sig innanför tygeln som går till bettet och då får du lyfta ut den osv. Förutsatt att du står still.

Varför vissa rider utan benskydd bak är för mig fullkomligt oförståeligt. Jag kan bara jämföra med att springa i full fart i en gympahall och slänga ned bara knän i golvet o sedan glida flera meter.. Aaajjj!!!
Nej, jag anser att man skall ha benskydd då det finns risk att kotorna åker ned i backen. Synd att inte alla tycker så!

Det kändes nästan som "favoriter i repris"när jag läste din fråga om benskydd.
Jag hade själv en fråga här på Buke för länge sedan vilket ledde till mycket hård debatt!
Inte bara här utan också utanför Buke. Vet knappt om man vågar skriva något här gällande
det men kan inte låta bli.

JAG tycker precis som föregående skrivare att benskydd är en självklarhet när det gäller slidestopp,
men åsikerna är ju delade när det gäller denna frågan och det får man ju acceptera!!
Men det kan ju leda till att man blir påhoppad nu men Sverige är ju ett fritt land
och man får yttra sig fritt.

Jag har själv gjort misstaget att stoppa en cowhorse häst utan skydd bak och olyckan var framme,
trodde inte att jag kunde gör sådana stopp men hästen gjorde det iallafall och där
satt jag helt överlycklig tills tränaren ( som också ägde hästen) kom fram och var alls
inte lika glad.

Då fick jag en läxa och hästen fick boxvila, butta och bandage. Tränaren förlät mig men han fick
lägga åtskilliga timmar på att få hästen att ens ha våga tänka på att sätta sig på bakbenen.

Mitt råd; Använd skydd, då menar jag allt typer av skydd :rofl:

- Jessica -

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka