Stretching

Streetflash

Trådstartare
Stretchar ni era hästar? Varför och när började ni? Har ni märkt någon skillnad (positiv/negativ)? Hur brukar ni gå tillväga, dvs. hur håller ni hästens ben, hur lång tid tar det, gör ni det bara innan ridningen eller även efter? Stretchar ni både fram och bak?

Ja, många frågor, jag vet!!! Men har blivit uppmuntrad att stretcha min hästs framben av min dressyrtränare, och då jag inte gått någon kurs eller liknande och bara fått lära mig av henne skulle jag vilja veta om det finns olika sätt och hur ni gör det!!! :bump:

Sv: Stretching

Är verkligen inget proffs på stretching. Men jag har också fått rådet att stretcha fram, och har fått visat för mig: (svårt att förklara känner jag) håller frambenet och hjälper hästen att sätta ner det långt bak - tänk att du själv tar ett kliv tillbaka och sträcker ut vadmuskeln. O sen hjälper jag hästen att hålla fram benet så att hästen själv får sträcka ut benet rakt fram (får inte dra, utan låta hästen själv välja belastning, mer vara en hjälp för att hästen själv kan stretcha).

Oj, vilken luddig förklaring. Antar att du inte blir klokare av den.
Vad har du fått för tips från din tränare?

Jag hade en ET ute för att kolla igenom min häst och hon påstod att det inte fanns några belägg för att streching på hästen skulle göra nån nytta.

Bara att hålla ut frambenet framåt, men jag tycker det verkar konstigt att stå och hålla frambenet framåt, det skall väl sättas ned ung. så som vi människor stretchar? Min dressyrtränare är en bra dressyrtränare, men om hon är utbildad i att utbilda folk att stretcha sina hästar betvivlar jag, men det är ju svårt att hitta rätt "läge" för benhållningen när man blir visad på 30 sek ungefär...

Förstod ungefär hur du menar det med att stretcha "bakåt", men om du kunde beskriva lite mer ingående när du gör det "framåt"! :D

Konstigt, jag besöker med någorlunda jämna mellanrum en naprapat som är väldigt omtyckt och känd här i denna delen av Sverige, och han tycker också jag skall stretcha hästen. Men smaken är ju som baken. När 3 personer diskuterar något finns det 4 åsikter! :D

Var på en kurs i sadling och stretching en gång och vill bara tala om att jag fick en skarp varning för att stretcha min gamle häst. Kursledaren sa att det är aldrig bra för gamla hästar.

Hm, nu ska vi se om jag kan försöka beskriva hur jag gör framåt. Jag stretchar lågt - dvs jag håller ett tag om hoven (jag har en lugn o snäll häst som inte sätter ner hoven på mina fingrar....), o håller benet framåt, nedåt. Jag känner när han liksom trycker till själv och trampar neråt (svårt att förklara hur det känns). sedan låter jag honom sätta ner hoven långsamt, liksom på "tå".

Var på en kurs i sadling och stretching en gång och vill bara tala om att jag fick en skarp varning för att stretcha min gamle häst. Kursledaren sa att det är aldrig bra för gamla hästar.

Hästen är inte gammal! Vad har du fått det ifrån? :confused:
Kurs i sadling??? Fick du lära dig att sadla där eller??? Är det inte sånt man lär sig på ridskolan???

Senast ändrad:

Ok! Då gör vi åtminstone på samma sätt! Iom att jag inte gjort det så ofta är han lite orolig och vet inte riktigt var han skall göra av benet, så det blir lite vinglande ibland, men förr eller senare lär han väl lära sig! :)

Jag skrev inte att din häst var gammal, eller hur. Det jag skrev gällde generellt. Det är många som läser detta.

Jag skrev inte att din häst var gammal, eller hur. Det jag skrev gällde generellt. Det är många som läser detta.

Tyckte ditt inlägg var överflödigt iom att det inte hade något med frågan jag ställde att göra. Det hade varit bättre om du hade beskrivit hur du fick lära dig att stretcha hästar på kursen eftersom det var just på "hur" och "varför"-frågorna som jag ville ha svar på. Som prusiluskan beskrev rätt bra. Och just för att det kanske är många som läser detta hade det varit bra om du beskrivit hur och vad du fått lära dig förutom att man "aldrig" skall stretcha gamla hästar! :cool:

Hade min ET ute som visade hur jag skulle göra, strechar unghästen bak pga av tidigare muskelsträckning. Jag tycker att den gjort underverk för honom, känner en enorm skillnad faktiskt!

Jag var på kurs i streching för hästar i helgen och tänker börja med det på mina hästar.
Jag tränar själv både styrketräning och löpning. Jag stretchar före, under och efter passen.
När jag sprang maraton i fjol stetchade jag mycket efteråt och jag fick ingen träningsvärk och mina muskler håll sej mjuka.
Men när jag var med på ett kortare löp några veckor efter och fuskade med det så fick jag ömma muskler efteråt...

Det kanske fungerar lika dant på hästar...

Jag strechar alltid min häst, och det har gett bra resultat,

Innan var han väldigt kort i skritten, men nu har han fått mycket bätter skritt i oh med att han har fått bättre rörlighelt. Märkes oxå att han inte "stelnar" dagen efter ett hårt ridpass.

Tyvärr har vi varit inne mycket på klinik. men när ET har gått igenom honom har han bara sagt lovord om hur fin är mjuk han är, och att han är väldigt rörlig. Inga spänningar eller förkortade muskler. Dessutom satta han fast i bogen och de släppte i och med att jag började strecha.

Han känns mycket färschare och han är själv mycket positiv till det, han älskar nrä jag står och strechar. Han njuter som bara den, men ibörjan var det klart stora protetser, men nu har han blivit så vig/mjuk att han går med på det mesta!

Jag har gått en 2 dagars kurs om strechning, men oxå lärt mig av min ET som vi har till hästen. Hon har satt ihop ett litet schema till honom. Detta gör jag mer eller mindre varje dag. Kursen jag gick på var väldigt nyttig, men jag har lärt mig nästan mer av min egen ET, som inte kostade lika mycket ;)

Jag kan bara hålla med.
Stretching ger resultat!!
Min häst var mer eller mindre utdömd av veterinären, jag ville inte riktigt innse att min läromästare på då 16 år "bara" skulle gå i hagen.
Vet. som vid tidigare behandligar hade lovordat min häst som var i så fint skick för sin ålder:crazy: sa nu att hans gamla skada i hasen inte längre höll.
Av en slump fick jag kontakt med en ja kontknakare (naprapat),
Hon kom ut å kände över min häst, å menade att han hade tänjt ut sina ligament i höft området och att höften inte låg "rätt". med ett rejält tag om hans hov lyfter hon upp hans ben och säger till mig att gå med honom:confused: jag begrep ingeting. Men sån skillnad där blev:idea:
Han var inte längre halt:bump:

Nu har jag glidit i från ämmnet lite gran MEN denna fantastiska person "rädda" livet på min häst och vissade mig hur jag skulle stecha honom. Jag kan lova dig att han längde sit steg mycket och blev en helt annan häst.
Jag tävlade honom upp till 1,20 och red upp till lätt a idressyr tills han blev 19 år!! Nu e han en glad pensionär på 22:idea:

det ska finnas en bok med jätte bra bilder i med, jag ska se om jag hittar den!

Ja, man skall alltid se efter andra metoder än just medicinska. En elitidrottsman går knappast från ett träningspass utan att strecha. Det samma gäller passen på Friskis och Svettis, skulle vi inte strecha skulle vi bli väldoigt stela, och jag vet att de flesta här har nog någon gång kännt på den känslan, att ha träningverk. För mig är det självklart att hästen oxå får detta, vi skall ju hjälpa våra "kamrater" till 100 procent. Jag är väl inte ensam om att vilja ha ut en maxprestation av hästen.

Kul att hästen blev så fräsch av det, det är juu ett kvitto på hur bra det faktiskt fungerar !

Jag strechar som sagt varje dag och anlitar även ET till massage och genomgång av hästens muskler. De är enligt mig, precsi lika viktigt som bra veterinär vård!

Ojoj, vad jag svävade ut. Virrade nog bort mig någonstans, inte så ovanlig :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?