strålbenshälta

M

maisan

hur ser man om en häst har strålbenshälta? (ja jag vet att man måste åka in på klinik för att få det bekräftat men jag vill veta symtomen)
Min pålle är i perioder varm på hovarna (inga fångförändringar) o blir då samtidigt stel, kort o stickig i gången, ibland haltar han i trav ibland inte. När han går så tar tån i marken först på frambenen så han nästan snubblar fram, brukar bli bättre när han varit ute o rört på sig (leder han bara i skritt).

Sv: strålbenshälta

Första symtomen brukar vara: förkortat steg och hälta efter ansträngning...sedan skjuts belastningen från bakre delen av hoven mot tån. Därmed sätter hästen i tån först...detta blir stickande steg. Dom står gärna och vilar ett ben i taget i framförkjutet läge.

Min förra häst, som till slut fick diagnosen strålbenshälta båda fram + hasledsinflammationer båda bak samt begynnande spatt, började en dag helt plötsligt gå ca en dm kortare med ena bakbenet. Sen kunde hela hästen knappt röra sig när stallpersonalen skulle ta in han från hagen, han bara stapplade fram. Sen kom då hältorna. 3 och 4 gradigt halt och det blev liksom bara värre och värre. Han gick på de starkaste medicinerna som finns och hade ändå väldigt ont så vi fick till slut bli tvungna att ta bort honom :cry:

nä usch va tråkigt :cry:
Så dålig är ju inte min pålle men han har oxå förkortat steg både bak o fram, o väldigt stelt steg. Har nu haft ut olika veterinärer, har röngtat benen, haft ut equiterapeut o värmekamera undersökning.... o pratat med olika hovisar o haft ut min hovis x-antal gånger för att testa olika beslag...
Börjar få slut på idéer snart.
Men strålbenshälta... kan det typ komma o gå? det känns som att om en häst har det så borde det väl sitta i hela tiden? eller?

maisan skrev:
Men strålbenshälta... kan det typ komma o gå? det känns som att om en häst har det så borde det väl sitta i hela tiden? eller?

En strålbenshälta kan "värma ur",dvs när de rör på sig lite så blir de bättre,men precis som nån annan sa så blir de också väldigt halta efter ett träningspass.Inte nödvändigtvis,men förr eller senare så blir oftast så.
Och du till klinik och be att få kolla strålbenen.

strålbenshälta har att göra med formen på hoven(hur den verkas). Det är på inga sätt obotbart, och jaghar själv sett flera hästar som blivit helt återställda på bara någon vecka!
titta på www.krulligahasten.com

/Migo,
som nyss var på hovklinik och såg stålbenshälta botas!

Strålbenshälta kan inte botas, bara lindras. Med rätt skoning kan en strålbenshalt häst användas i flera år...men du kan aldrig bota de sjukliga förändringarna i strålbenet. Det finns ju där ändå.

men du kan se tll att hästen inte har ont av dem. förändringarna beror på tryck på strålbenet från material inne i hoven(inte senan som många vill tro...)

de jag sett bli rehabiliterade går barfota, det var AVSKONING och korrekt hovform som gjorde susen;)

Man vet inte exakt varför strålbenshälta uppkommer. en teori är att det är utfodringsbetingat, andra teorier är skoning....Men som sagt: då bör man inte dra alla som skor sina hästar över en kam...vilket brukar vara vanligt i barfotasnacket. För alla hästar som skos har ju inte strålbenshälta. Teorier finns, och vem som stämmer återstår att se. Jag har aldrig hört någon säga att den tror att det börjar i senan. Snarare börjar strålbenshälta som en inflammation i strålbensbursan....långt gången hälta så drabbas även hoveleden..och uppdrivning av djupa böjsenan brukar ske. Klart man ska se till att hästen inte har ont, men hur man gör det och hur man väljer att avlasta strålbenet får respektive hovis med ägare avgöra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka