Blomskan
Trådstartare
Har nu letat i alla broschyrer samt på jordbruksverkets hemsida men hittar inga riktiga "krav".
Jag vill alltså veta om det finns några minimimått på fönster i boxar.
Fönstren ska vara öppningsbara men tanken är nog inte att de ska kunna sticka ut huvudet.
Visst det är ju ingen nackdel om de kan göra det.
Den enda text som jag hittar är i broschyren "Bra att veta om mindre häststall" från Jordbruksverket.
Där står att läsa : "Önskvärt är att varje hästbox har ett fönster och en tumregel är att fönstrets storlek ska vara ungefär 1m2/box".
Jag har nu hitta fönster som är 8*8 alltså 0,64m2.
Är det dumt att köpa på sig dessa?
Kan det vara ok för hästen att sticka ut huvudet igenom?
Kan det vara mer ok om jag bara har dem delvis öppna så de inte kan få ut huvudet?
Förhoppningsvis så ska inte boxarna användas så mycket eftersom huvuduppstallningen är lösdrift.
Men jag vill ju ändå att stallet ska vara fullt funktionellt.
Jag vill alltså veta om det finns några minimimått på fönster i boxar.
Fönstren ska vara öppningsbara men tanken är nog inte att de ska kunna sticka ut huvudet.
Visst det är ju ingen nackdel om de kan göra det.
Den enda text som jag hittar är i broschyren "Bra att veta om mindre häststall" från Jordbruksverket.
Där står att läsa : "Önskvärt är att varje hästbox har ett fönster och en tumregel är att fönstrets storlek ska vara ungefär 1m2/box".
Jag har nu hitta fönster som är 8*8 alltså 0,64m2.
Är det dumt att köpa på sig dessa?
Kan det vara ok för hästen att sticka ut huvudet igenom?
Kan det vara mer ok om jag bara har dem delvis öppna så de inte kan få ut huvudet?
Förhoppningsvis så ska inte boxarna användas så mycket eftersom huvuduppstallningen är lösdrift.
Men jag vill ju ändå att stallet ska vara fullt funktionellt.