Stora Knölar efter ridning.

C

camillamelinder

Hej. Skulle vilja ha lite tips på vad som kan orsaka knölarna min häst får efter ridning.
Jag har en relativt tjock häst och använder idag den bredaste sadel jag hittat. Nu har jag upptäckt att efter ridning uppkommer stora knölar / svullnader precis bakom sadelläge. Dom är ca 1 dm långa och ca 5 cm breda längs ryggraden på båda sidor. Hårda. Efter några timmar har om lagt sig och jag får ju för mig att det är något med sadeln, som jag köpt ny för ca 6 månader sedan.
Är det någon därute som har varit med om detta och kanske vet vad det kan vara ?
Funderat på en bomlös sadel men känns onödigt att köpa ännu en ny sadel om det inte är ett sadelproblem...

Sv: Stora Knölar efter ridning.

Jag skulle tro att det är sadeln som inte passar.
Om jag vore du så skulle jag ta ut en sadelutprovare till stallet, en som är utbildad.

Jag gjorde precis som du, provade ut en sadel själv och efter ca 6månader fick jag sälja den (men då pga min ryggvärk och behövde en bättre sadel). Min häst visade aldrig något tecken på att sadeln inte passade men när utprovaren kom så visade det sig att sadeln var för stor för honom.

Jag har inte varit med om det,men eftersom knölarna uppkommer efter ridning bör det bero på sadeln. Är den utprovad av sadelutprovare ?
Har du kollat hur det blir om du rider barbacka ?

Du har med all säkerhet tryck av sadeln! Rid inte en dag i sadeln du har om hästen ser ut som du beskriver efter avsadling! Det här med att prova ut en sadel är en konst och man behöver som regel någon kunnig person. Man behvöer dock inte fundera så värst över varför hästen är svullen på ryggen där sadeln har legat efter ridning.........

Har nu provat att rida i en bomlös sadel ikväll. Fortfarande blir hon lite svullen, blir nog att försöka hitta en sadelutprovare. Men det är inte det lättaste i Norrland. Har dessutom en svårlastad häst så det är inte det lättaste att åka någonstans heller... Jag vill ju absolut inte att min häst ska få mer ryggproblem.

Först och främst är det inte alls säkert att hästen ska ha en bred sadel bara för att den är tjock.

Testa att lägga en padd under sadeln och se om det hjälper. Det är ett billigare alternativ till att ta ut en sadelprovare. Funkar det med padd så behöver din häst antagligen en smalare sadel.

Liknande trådar

Hästvård Detta handlar inte om min häst, utav en väns häst. Men eftersom jag är väldigt nyfiken på vad detta kan bero på så tar jag och kastar...
Svar
3
· Visningar
2 198
Senast: AnetteT
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Jojo
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 201
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama