Stegrar när vi rider ut!!!

V

Vikkan__

Jag har problem med min häst. Eftersom jag för tillfället inte har någon att rida ut med av olika orsaker måst jag rida ut min häst själv. Jag har inte haft honom så länge ca 3 månader och han har är jätte snäll, jätte pigg när jag hoppar, trög i dressyren, men när jag ska rida ut honom e han hopplös. det går bra en kort bit sen vill han inte gå längre han försöker vända och om jag vänder honom tillbaka och driver honom framåt stegrar han, han fortsätter stegra tills jag hoppar av, för jag vill ju inte att han ska få som han vill och vända. Jag har fått hjälp av en som ridit honom med graman tygel men de var inte till någon större hjälp. Han blir helt blockad när han väl börjat så och jag kan inte få honom att ge sig när jag sitter på ryggen. Jag har även ridit ut med en annan under en period och då gick han ju mycket bättre han stannade och så men stegrade inte. Jag brukar försöka vänta ut hon när han börjar stanna, men det är ju inte så lätt i alla lägen. Jag vet inte vad jag ska göra nu, håller verkligen på att tappa sugen på det här. Jag bör kunna rida ut själv och jag fattar ju att hästar kan vara lite skåpiga själva men han bör ju inte göra som han gör nu. Han är mer osäker inne i skogen än ute på vägar och så, men han är ju 14 han borde inte bete sig som han gör. Han har aldrig fått sin vilja igenom av mig och jag är inte särskilt rädd men de finns ju risker med att han gör som han gör... Någon som kan hjälpa mig? Jag vet inte alls vad jag ska göra!!!! Behöver alla råd som finns!

Sv: Stegrar när vi rider ut!!!

Hej!
För många år sen hade jag en ponny som stegrade sig och vägrade gå av gårdsplanen när jag skulle rida ut.
Vi satte på honom en resgjord för att han inte skulle resa sig så högt att vi skulle slå runt, och sen fick jag vänta ut honom. Han var helt frisk men hade fått tagit över med sin ägare och då försökte han det samma med mig.
Det tog säkert en månad med träning varje dag innan han slutade, men sen reste han sig aldrig mer.
Lycka till med din häst!

Hejsan! Känner igen mig när jag ser din beskrivning.
Har ett sto som höll på sådär förut.
Det är bara en trotts grej och måste arbetas igenom.
Man bara får inte ge sig.
Jag kommer ihåg att jag kämpade så att tårarna sprutade för att jag var så förbannad. Vi kunde vara uppe i luften nere i dikena, ja överallt. Tillslut gav hon upp. Ibland tog det en halv timme ibland mer ibland mindre.
Efter ett par månader blev det bättre och idag kan det komma något enstaka utbrott som varar i två min och sen ger hon sig.

Trickset e att när hästen reser sig tar du spöt och slår till ordentligt mellan öronen. Gör så VARJE gång. Hästen kommer tillslut att förknippa resandet med att det gör jäkligt ont i huvudet och sen inte vilja göra det mer.
Du kan även andvända en väldigt kort martingal eller liknande också för att förhindra att hästen kommer så högt med huvudet.

Detta låter som en grym metod men olaten att stegra e också en mkt dålig olat som måste bort så snabbt som möjligt.

Din häst e ju dessutom vuxen men har förmodligen fått leva lite loppan med förra ägaren.

Stå på dig, va stenhård och kämpa så ska du vinna. Lycka till

Rid ut så mycket du kan och lär honom att inte stegra...:bump:

svar till Rebeccab: Jag har testat slå honom mellan örnen innan men han blev helt rasande och det blev mkt värre så de funkade inte..:/ han stegrade bara ännu värre.. Hur kort kan man ha martingalen då?
Ska testa det :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
För många år sen hade jag en ponny som stegrade sig och vägrade gå av gårdsplanen när jag skulle rida ut.
Vi satte på honom en resgjord för att han inte skulle resa sig så högt att vi skulle slå runt, och sen fick jag vänta ut honom. Han var helt frisk men hade fått tagit över med sin ägare och då försökte han det samma med mig.
Det tog säkert en månad med träning varje dag innan han slutade, men sen reste han sig aldrig mer.
Lycka till med din häst!

Vad är en resgjord och hur sätter man den?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar