Starta nytt ridsportsförbund

ForeverYoung

Trådstartare
Jag är helt seriös nu. Svenska Ridsportsförbundet gör bort sig gång på gång. Införandet av TDB med extra avgifter, förhöjda licensavgifter och nu det här med loggorna. Det behövs en konkurrent, för så här kan det inte fortsätta!

Är det rent teoretiskt möjligt att starta ett nytt ridsportsförbund? Vad krävs - att det måste bli godkänd hos Riksidrottsförbundet eller? Vad behövs i förbundet förutom en styrelse och människor som är beredda att verkligen jobba för det här?

Tror ni att man skulle få föreningarna med sig? Ryttarna lär ju inte vara något problem, men kanske klubbarna...

Och till sist... vilka är med mig? ;)

Sv: Starta nytt ridsportsförbund

Att starta ett till ridsportförbund måste vara ett jättejobb! Borde det inte vara lättare att revolutionera det gamla? Inte för att jag påstår att det är lätt, bara... Lättare.

Och sen måste man ju fundera på vad det är man vill. Byta ut styrelsen kan man ju göra men... Till vilka då? Och vad hjälper det när de som skriver TR inte är valda av medlemmarna utan av respektive grenkommitté. Och när grenkommittén inte heller är vald av medlemmarna...

Jag anser att det är arbetssättet och inte personerna som är problemet. Besluten förankras inte. Det kan man ändra på genom att motionera på en extrainsatt stämma. Och en extrainsatt stämma får man till stånd om en organisation som representerar tio procent av de röstberättigade på en sådan stämma begär det.

/Lady_S

Jag är med Dig ! Jag kan inte fatta att det inte är fler som har reagerat, Sitter själv med i en styrelse i en ridklubb och där nickar man bara och
går vidare.
Vet inte hur man ska väcka folk eller organisera något.
Tiden får väl utvisa om det blir färre ryttare på lokal nivå och därigenom
minskar den redan minskande ridintresset, Själv blir det nog bara pay ridningar i år eller så kankse man blir skogsmulleryttare....känns ju lite meningslöst när man jobbar i motvind mot SVRF. Jag hoppas monopolet upplöses .

Bara en sådan sak att privata tävlingar är bannlysta gör ju att man verkligen önskar att monopolet ska avskaffas!

Jag är så gammal att jag var med på den tiden när det fanns två rena tävlingsförbund och så Ridfrämjandet. För att använda en klyscha, det var bättre förr! ;)

Jag var inte gammal när allt slogs ihop till ett förbund, men jag tänkte redan då att det här kommer inte att bli bra! Hur ska ett gemensamt förbund för tävling och ren hobbyridning/ridskola kunna fungera så båda parter blir nöjda?

Jag är helt seriös nu. Svenska Ridsportsförbundet gör bort sig gång på gång. Införandet av TDB med extra avgifter, förhöjda licensavgifter och nu det här med loggorna. Det behövs en konkurrent, för så här kan det inte fortsätta!

Är det rent teoretiskt möjligt att starta ett nytt ridsportsförbund? Vad krävs - att det måste bli godkänd hos Riksidrottsförbundet eller? Vad behövs i förbundet förutom en styrelse och människor som är beredda att verkligen jobba för det här?

Tror ni att man skulle få föreningarna med sig? Ryttarna lär ju inte vara något problem, men kanske klubbarna...

Och till sist... vilka är med mig? ;)

Jag är med definitivt!!SRF håller med sin allt konstigare regler och nyordningar på att ta död på hela ridsporten samt tävlingsverksamheten.

Jag har funderat på detta och undrar nu följande:
Vilka ska det nya förbundet inrikta sig mot?
Vad ska vara annorlunda mot SvRF?
Hur löser man det med större tävlingar tex SM och EM?

Det är ett enormt jobb att starta ett nytt förbund och framförallt när det gäller en så stor sport som ridsporten.
Jag har själv varit med och startat ett nytt förbund inom en annan sport och det var inte lätt även om den var mycket mindre. Det är många viljor som drar åt olika håll och det är inte lätt att få ihop allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka