Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..
Som de flesta andra skrivit så kan man ju se lite olika på det. "Min" gamla Saga skulle jag vilja säga har ett rättså starkt psyke. Hon har förmågan att sortera ut "viktig information" när de behövs, som när nybörjare rider på henne eller liknande. Efter ca 10 år som turridningshäst "väckte" vi henne som 14-åring och där fanns en hel del under ytan! Hon tar inte skit från någon!
Sen tkr jag ju att det är så svårt att egentligen märka dom så. Både Saga och Gæfa (den allra första islänningen jag red) kan upplevas som hårda i huvudet, men med en annan uppfostran och inridning skulle de båda kunna upplevas helt annorlunda. Just i deras fall var de inte bara staka i psyket utan även mot istadighet i vissa situationer.
Sammanfattningsvis tror jag att jag tkr en häst med starkt psyke är en häst som klarar sig själv. Den behöver klara regler men får den bara det så är den aldrig dum. Ranghög eller ranglåg spelar egentligen ingen roll tror jag. Bara för att man har en stabilt psyke behöver man inte vara ledarmaterial. De behöver i regel aldrig hävda sin plats i flocken för det är så självklart var den hästen vill vara att ingen på allvar ifrågasätter det.
(Lite off topic så vet jag en hund som definitivt har ett starkt psyke! Han var sina första ca 6 månader hos en tant som är välkänd för att inte vara ngt vidare snäll till sina hundar, men just denna ville hon lämna tillbaka till uppfödaren igen för att han var elak. Till saken hör att denna hunden är så jävla bra i huvudet att han ju inte tog hennes jävla behandling, slag och dyl, och talade tydligt om detta. Denna hunden blev sedan omplacerad och är idag den Collie i Sverige som innehar den högsta korningspoängen i rasen och är att matchas med schäfer och rottis. (Det är alltså ett mentaltest för brukshundar.) Han lät sig inte kuvas, men med rätt och rättvis uppfostran blev han en kanonbra och skittrevlig hund! Tanten satte inte ett spår i honom!)
/Jenny