Stallinredning bättre förr?

Minnie

Trådstartare
Förra veckan fick vi äntligen vår stallinredning från M***y men jag måste säga att jag vart lite förvånad. Stallinredningen som vi redan har och som är minst 15 år gammal känns så mycket mer gedigen. Dom nya gallrena är ihåliga och plankorna mycket tunnare. Är det så överlag med stallinredning numera? De gamla gallrena kan jag inte rubba men de här lastade jag lätt av tillsammans med sambon.
Upplever ni att stallinredning har ändrats? Bättre eller sämre?

Sv: Stallinredning bättre förr?

Det är väl som allt annat. Världen driver alla näringar till att effektivisera på olika sätt. I det här fallet är det materialet som används på ett mer effektivt sätt. Eller, hur var det nu? De är säkert billigare att producera på det här viset, men hållbarheten i grejerna blir förmodligen inte allt lika hög.

Man får väl det man betalar för. Går du till en smed kan du säkert få massiva galler och letar du på rätt ställe kan du få grövre dimensioner på planken, men det kostar!

Överlag så känns det som att företagen nu för tiden i allt större utsträckning saknar vad man kan kalla yrkesstolthet. Ta vitvaror t.ex. Det sitter ekonomer och räknar på delarna så att kylen inte ska hålla mer än ca. 10 år fast det är det ingen som berättar för kunderna. Det är samma sak med hus. De hus som byggs idag kommer aldrig att hålla några 100 år. Egentligen borde det ju vara tvärt om eftersom vi idag med all teknisk utveckling borde kunna tillverka mer hållbara saker.

Jag håller med bara till viss del,
Jag har gärna lätta hållbara material. Har häldre ett lätt hållbart galler i aluminium en ett tungt härke i järn.

Jag håller med om galler, hellre de hanterbara nya i aluminium, de är ju hållbara nog. De där eländiga tunga järn har vi i halva stallet och de är helt hopplösa att hantera när man skå få upp dom. Dessutom mera underhållsfritt.
Tunna plankor är ju värre, men så tunna tycker nog inte jag att de är i nyare inredningar?
Fast tacka vet jag gamla stall med träbjälkar och rejäla träväggar förstås.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 654
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka