Ställd åt vänster=sticker

A

allroundhästarna

I torsdags var jag och min dotter ute och red efter vår lilla byväg, i snöstorm och skumt ljus (kvällen). Dottern red valacken (till vänster om mig) och vi travade i bredd och så helt lötsligt drar han iväg och genar framför mig mot högra diket. Efter ca 100 m slutade det med att han stöp med högerbogen i snödrivan (som var ca 1,20 hög) vilket gjorde att dottern flög över huvudet på han och landade i snödrivan. Allt gick bra, men jag undrar vad som är felet. Så länge man har han ställd åt höger går det bra men så fort han får chansen att flytta över huvudet åt vänster så sticker han. Går ej att stoppa förrän man fått över huvudet åt höger. (tänderna är genomgångna och raspade av veterinär för ca 3 veckor sedan, ej halt, ej ont någonstans som man kan "provecera" fram genom att klämma, dra, sträcka överallt)
Något förslag på orsak?

Sv: Ställd åt vänster=sticker

Nu vet jag inte hur välskolad ponnyn är men jag tycker det låter som en skolningsfråga. När ponnyn går med huvudet åt höger så hämnar hon hans möjligheter att kunna springa på och när hon rider på rakt fram med rak ponny så sticker han, är det så?

Allt kan ju ha en fysisk orsak men testa först den beprövade metoden med halvhalter, gångartsväxlingar och tempoväxlingar. Ligg lite lågt med ridning i skogen och var på bana eller volt (vad ni nu har tillgång till) tills du känner att ponnyn lyssnar på hjälperna.

Hoppas det funkar för er!

Nu är det en äldre häst (kallblod) som har varit ridhäst i 16 år och dottern är 16 år gammal och väl kapabel att hantera han, förutom när han stöp i snödrivan (han blev nog ganska paff själv när det blev tvärstopp) Han travar lugnt och sansat rakt fram på väg (har tyvärr ingen ridplan fr.o.m. i höstas) Det går bra så länge man inte ger han chansen att få huvudet åt vänster. Och det gäller endast i traven och galoppen. I skritten skritar han på lång tygel utan problem oavsett åt vilket håll huvudet är.

Ja, det är ju bra att det tar stann nångonstanns! ;)

Det låter lustigt det där, att han bara blir taggad när han går ställd åt vänster. Är han lättare att rida högerställd än vänsterställd?

Jag tycker att han är lika åt båda hållen när man rider dressyr på ridplan. Öppna och sluta går lika bra åt båda hållen både i skritt och trav. Han har aldrig dragit iväg på en ridplan som han gör utanför.

Nu har jag runnit ut på ideer! Någon annan?

En kallblodsTRAVARE? Har den i så fall gått på banan? Löpen brukar väl gå i vänster varv... :crazy:
Sånt där kan nästan vara genetiskt på just travare tycker jag, i alla fall tävlingsinstinkten... så även om den inte gått på banan så kanske... vad vet jag?

Min spontana tanke var att den har ont, men om den är genomgången och inte markerar något på volt i vänster varv så... :confused:

Blir det samma om hästen rids ensam på grusvägen och travar med huvudet åt vänster? Blir det samma sak om hästen går på din högra sida, eller sticker han med huvudet åt höger då?

allroundhästarna skrev:
I torsdags var jag och min dotter ute och red efter vår lilla byväg, i snöstorm och skumt ljus (kvällen). Dottern red valacken (till vänster om mig) och vi travade i bredd och så helt lötsligt drar han iväg och genar framför mig mot högra diket. Efter ca 100 m slutade det med att han stöp med högerbogen i snödrivan (som var ca 1,20 hög) vilket gjorde att dottern flög över huvudet på han och landade i snödrivan. Allt gick bra, men jag undrar vad som är felet. Så länge man har han ställd åt höger går det bra men så fort han får chansen att flytta över huvudet åt vänster så sticker han. Går ej att stoppa förrän man fått över huvudet åt höger. (tänderna är genomgångna och raspade av veterinär för ca 3 veckor sedan, ej halt, ej ont någonstans som man kan "provecera" fram genom att klämma, dra, sträcka överallt)
Något förslag på orsak?

Jag tror på ridningen som Åska är inne på. Den lyckas köra ut högerbogen när den är ställd åt vänster och där är den då troligen starkast och kan ta sig loss. Åt andra hållet har den inte samma styrka.
Jag vet inte om du/ni rider för instruktör eller själva? Det kan behövas hjälp för att se vad som händer och vad hästen gör. Så fråga instruktören.

Tänk inte i första hand ställd åt höger utan på att hålla koll på var höger bog är. Försök hela tiden, även vid ridning ute, att flytta bogen åt vänster så att den går rakt framför bakbenen, inte driver ut mot höger. Tänk att ytterskänkeln trycker hästen mot vänster och led med inner, men böj inte, då kommer den undan igen.

Troligen, nu är det ju bara gissningar, så fungerar det nämligen så att hästen flyttar ryttaren åt vänster, trycker ut höger bog (och vrider halsen åt vänster) och blir därmed väldigt stark. Börjar ni komma åt den blir hästen troligen ganska sur.
Troligen tar den heller inte stöd i vänster tygel. Men släpp av den anledningen inte höger utan håll den stadigt, det är där hästen biter tag när den sticker. Så arbeta med att hålla kontakt med höger också hela tiden, och lätta inte där förrän den tar stöd även på vänster.

Senast ändrad av en moderator:

JAA, det är en kallblodsTRAVARE som aldrig startat med dock varit tränad fram till 5 års ålder och såldes då som turhäst i fjällen pga att han bröt ut på banan. Så visst det kanske finns där, men vi har haft han sedan han var 15 år (nu 22 år) så det är konstigt om det skulle börja visa sig NU.

skuggi skrev:
En kallblodsTRAVARE? Har den i så fall gått på banan? Löpen brukar väl gå i vänster varv... :crazy:
Sånt där kan nästan vara genetiskt på just travare tycker jag, i alla fall tävlingsinstinkten... så även om den inte gått på banan så kanske... vad vet jag?

Min spontana tanke var att den har ont, men om den är genomgången och inte markerar något på volt i vänster varv så... :confused:

Blir det samma om hästen rids ensam på grusvägen och travar med huvudet åt vänster? Blir det samma sak om hästen går på din högra sida, eller sticker han med huvudet åt höger då?

Mm, men all fortkörning i bakvarv går i motsatt varv, och träningen går åt båda hållen, så det är inte så att travare förknippar vänstervarv med att skena på något sätt.

Jaaa.. det låter ju väldigt konstigt... jag tänkte att den kanske var lite nykommen från banan... Är det något annat som ändrats nyligt? Eftersom det kommer plötsligt så kanske man kan hitta orsaken där? Blivit riden/stimulerad för lite, för mycket/annat foder (vår kallblodstravare blir helt dum i huvudet på havre :p ) nytt stall, nya kompis som hästen kanske inte gillar?

Oki, ja jag vet inte, jag bara spånar :crazy: var medryttare på ett varmblod som gått på banan och han var så sned och vind att jag tror aldrig han gått i höger varav EVER :p
Men jag har alltså ingen koll på hur travhästarna tränas, ser ju bara på loppen och då springer de ju i vänster varv :idea: :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka