Stå brevid pall

M

mizzcat

Hur ska man lära en häst att kunna stå stilla brevid en pall? Hästen jag rider vill absolut inte ha pallen brevid sig, framför går bra men så fort man ställer den brevid så flyttar han runt baken.

Några bra tips?

Sv: Stå brevid pall

Jag ser till att gå upp på pallen medan jag leder. Stannar alltså inte hästen först, utan jag hamnar bara på pallen när vi stannar liksom. Sen så tränar jag också på att kunna manövrera hästen åt alla håll fast jag står bredvid.

Hur lär man en häst att stå bredvid vadsomhelst? En pall är inte konstigare eller farligare än något annat. Det är vi människor som, omedvetet, gör den speciell.

Ta fram allt du kan hitta och gör en "stanna-nära-bana". Både du och häst vänjer er vid att stanna och stå still på olika ställen.
Viktigt är att lära hästen att stå stilla i olika miljöer.

Ett knep är annars att ställa pallen nära en vägg och ha hästen stå mellan.

LIA

Öva, öva, öva.

Pallen får inte vara något konstigt utan en vardaglig sak. Kanske någon som håller första gångerna.
Öva även annars. Bara stå brevid utan att sitta upp. Ställ pallen till höger, vänster, bakom och framför och hästen ska stå kvar. Innan måste hästen ju fått nosa och kolla att den är ok (inte varje gång, men när den är ny för hästen).

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
699
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama