Square up...

Sv: Square up...

I vilket samanhäng :confused:
I det militär, ett platon som ställa sig i led.
Mena du häster, Standing Square, 4-feet on the ground.

I vilket samanhäng :confused:
I det militär, ett platon som ställa sig i led.
Mena du häster, Standing Square, 4-feet on the ground.

Vad jag vet så är detta ett hästforum så jag tror att vi kan utgå från att TS menar hästar. Dessutom ligger denna tråd under Western så viIt chansat tror jag det handlar om halter och showmanshipklasserna. men vad vet jag...?

Vad jag vet så är detta ett hästforum så jag tror att vi kan utgå från att TS menar hästar. Dessutom ligger denna tråd under Western så viIt chansat tror jag det handlar om halter och showmanshipklasserna. men vad vet jag...?

Man kan aldrig vet!
Squaring up är dom som jag komma på.

Men jag tro det gäller mitt andra alternativ "squaring up the horse".
Gäller i uppvisning och besiktning av hästen, inte enbart western ;)

Min ställer alltid upp med öppen sida, jag försöker få det square och jag försöker att komma ihåg att öva varje gång vi står still (gör halt, väntar på att gå in i stallet osv)

Men nått bra knep för just square har jag inte... Väntar med spänning på vettiga svar :-D

Jag börjar alltid med höger bak som utgångspunkt. Och flyttar sen vänster bak tills den hamnar där jag vill ha den. När jag flyttar bak håller jag handen lite mer neråt, dvs neråt-framåt om hästen ska gå fram med benet och neråt-bakåt om hästen ska backa benet. När benen bak står bra lyfter jag handen lite och tar den uppåt-framåt/uppåt-bakåt och flyttar frambenen.
Jag har inget kommando för detta, främst för att man helst inte ska använda så mycket ljudkommandon i showmanship och man står ju oftast precis brevid domaren när man ställer upp hästen och sen tycker jag att hästen endå lär sig att så fort jag ber om benplacering så är de square up jag menar.

Showmanship... Har en 6-årig tjej som är väldigt "försenad" pga skador. Så jag, som aldrig tidigare tävlat sånt här, tänkte testa i väntan på att hon ska bli mera färdig för ridklasser. Tycker verkligen det ser himla kul ut åxå! :) Men jag har varit slarvig med att lära henne ställa upp. Och nu verkar jag inte hitta några "knappar" som funkar. Jag får henne att ställa, men bara efter flera förflyttningar och det är mera en slump känns det som. Jag måste hitta ett sätt som gör henne medveten om vad det är hon egentligen gör, när hon gör rätt...

Oki. Du kan ju börja med att bara ställa upp bakhovarna varje gång och när hon står rätt så ger du massa beröm. Fördelen med showmanship är ju att det är lätt att ge beröm, ge efter i kedjan och massa klapp! Min häst gillar showmanship men det är nog för det är lätt att ge beröm. :D Men det tar tid och träna hellre ofta än länge.
Och showmanship är kul! :D Även om man ibland känns ganska ensam om att tycka det. :down:

Man ska nog vara försiktig med att ge en massa klapp då det är förbjudet att röra hästen i showmanship.

.. så du inriktar dig först och främst på bakbenen alltså? Det jag tycker är svårt är att om jag ställt bakbenen, och sen vill ställa frambenen, så flyttar hon alltsomoftast en bakhov åxå, å så får jag börja om...

Som sagt får man inte klappa/röra hästen under klassens gång, det innebär även under uppställningen före och efter klassen. Och att man även under den tiden står ordentligen, stäcker på sig och ler. :D
Men jag tycker att min häst lär sig mycket fortare och förstår vad jag vill om hon får rejält med beröm, inte bara eftergift eller vila. Så i början ger jag henne rejält med beröm när hon gör rätt.
Ang att hon flyttar bakbenen är det en träninggssak, att hon kanske inte förstår att det bara är fram du vill att hon ska flytta. Om du sänker han när du ska flytta bak, så få henne gärna att sänka huvudet med, hon blir då tung i bogen och flyttar hellre bakbenen. och när jag sen flyttar frambenen höjer jag huvudet på hästen, den lättare i fram och flyttar hellre frambenen. När hästen sen väl lärt sig behöver man ju inte sänka/höja huvudet på den men det kan ju hjälpa nu i början.

Tack för bra råd! Jag tror kanske att jag måste bli tydligare med placering av hennes huvud. Testar det! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Mark up-versionerna av gemensamma TR I, TR II i dressyr och TR III i hoppning, som gäller från och med 1 januari 2025, finns nu publicerade.
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jsg tappar mitt hår. Troligen viktnedgång som är anledningen. Finns det något att göra åt det för att bromsa lite? Det syns inte så jag...
Svar
10
· Visningar
384
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama