Sporrar i hovskägget

L

Lapptopp

Hej, min unghäst har sporrar i hosvskägget. Har hört att det är en form av svamp, men att det är ofarligt om det inte sprider sig. Är det någon som vet hur man blir av med dem. Kan man använda muggsalva?

Sv: Sporrar i hovskägget

Nästan alla hästar har sporrar, det är en "extra tå" som ska vara där precis som kastanjerna högre upp på benen. Ingen fara alltså. Det går att pilla/vrida bort dem om de blir för långa! :) Kallblod har ofta stora såna medan varmblod ibland inte har några alls.

Om det är en hård liten sak nere precis ovanför karleden, i hovskägget.

Sv: Sporrar i hovskägget

Sporrar? Menar du att den har mer än en på varje ben?
Annars är det helt normalt, den ska sitta där. Som föregående sa så kan man pilla bort dem om de blir för långa. Pilla inte bort för mycket bara, och om de inte är så långa att de stör så låt dem bara vara.

Har den flera på samma ben så får du nog kolla upp det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 846
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025