Spekulationer om detta?

M

mooi

Väcktes imorse av att mamma ringde och berättade att hästen stapplat ut ur stallet och hon var rädd att han fått fång.
Jag åkte ut till dem (hästen är på bete hos mina föräldrar) och inväntade veterinären. Jag kände lite på honom i boxen innan vetten kom och kände ingen värme, svullnad eller liknande på nåt ben.
När vet var på plats och vi tog ut honom ur stallet gick han i princip normalt, lite försiktigt -men han är oskodd nu så tror det beror på det, hursomhelst MKT bättre än på morgonen.
Vet klämde och kände utan att känna nåt och han reagerade inte för visitertång i någon av hovarna + skrittade rent på vägen. Vet kunde inte se nåt onormalt och vi kunde ju bara hålla med om att det var ju inte fång iallafall och han måste ha trampat på nåt i hagen eller liknande. Ev träningsvärk då han och kompisen brallat ordentligt i hagen i förrgår...

MEN, nu blir det spännande....

Veterinären tackade för sig och hoppar in i bilen, och jag och mamma släpper ut hästarna -och när de travar iväg börjar han halta. Vi ropar tillbaka veterinären och tar ut honom ur hagen.
Nu är han ojämn i skritten och när vi travar på vägen är han tydligt halt vä fram och efter ett par steg låser sig hela bakdelen (svårt att förklara) och han liksom hoppar fram för att sedan tvärstanna :O nu släpar han även vä frams tå i marken. Detta upprepas varje gång vi försökte trava; han travar ett par steg och allt tvärlåser sig bak + vänster frams tå släpar i marken.

Veterinären (och vi) såg mest ut såhär :eek:

Fick kliniktid imorgon morgon och då hittar de förhoppningsvis vad som är fel, men har någon några idéer?

Skönt att det inte var fång -men detta var en udda vändning och blir MKT intressant att se vad som sägs imorgon.
 
Sv: Spekulationer om detta?

Vet pratade om patellaupphakning först, men det som talade emot det var att det inte var "som vanligt" att det hakade sig när han började gå utan han kunde skritta utan hinder, och trava sådär 5-10m innan det slog tvärstopp.
Och det här att han släpade frambenet...
 
Sv: Spekulationer om detta?

nerv i kläm? brottats, lekt, skadat rygg/hals?

Min tanke är också nerv i kläm. Att han gjort nåt väl häftigt i hagen och kanske tryckt nån kota snett och får nåt i kläm när han rör sig.
Mardrömmen är ju att han skadat nåt riktigt ordentligt för detta såg inte bra ut alls -och just det att det var både bakbenen och ett framben gör mig väldigt misstänksam.
Skulle egentligen filmat det, men tänkte inte på det då.
 
Sv: Spekulationer om detta?

Min fick mitt under ett ridpass något som jag trodde var korsförlamning. Blev halt plötsligt, och när jag sedan kollade honom på lina såg han väldigt märklig ut, haltade i princip överallt och släpade ena bakbenet. Trots det var han pigg och glad och bockade och pep...

Det visade sig nu att han har en artros i/mellan en halskota som orskade detta, alltså nerver i kläm. Nu har ju inte våra hästar visat samma symptom, men det kan gå till sig som det skulle vara något sådant! Han var rejält halt, sned och knackig i två veckor, såg så illa ut så jag tänkte att detta kommer aldrig gå vägen. Behandlades med finadyne och skrittpromenader. Nu rids han och har bara en liten rörelsestörning kvar.

Uppdatera gärna när du varit på klinik, alltid intressant att höra!
 
Sv: Spekulationer om detta?

Min är röntgad halskotpelaren på i våras, men jag funderar på om det kan vara nåt sånt som på din men längre bak -korset eller nåt.

Uppdaterar imorgon
 
Sv: Spekulationer om detta?

Idag då...

Kommer fram till kliniken och lastar ur nöjd och glad häst. Springer upp och minsann travar han som han ska. Går igenom ryggen på honom och han visar god rörlighet åt alla håll och ingen ömhet. Longerar honom och då i höger varv visar han hälta på vänster fram. Böjer och kommer fram till att det verkar sitta lågt, bedövar 2 ggr (på olika ställen) och det släcker ut -inte till 100% men klart mycket bättre än obedövad. Röntgar hoven (hovben och strålben) och den är jättefin. Han fick en kortisonspruta och hem i sjukhage med återbesök om 3-4v. Skulle det här som hände igår hända igen så ska vi komma in med honom direkt. Och jag har bett mamma och pappa att om de ser nåt så ska de filma det så vi kan visa på kliniken om det blir som idag att han inte visar nåt när han kommer in.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka... Det som hände igår var liksom alldeles för "stort" för att jag ska känna att det liksom uppkommit spontant, han måste ju ha gjort något ordentligt? Och jag känner att hältan han behandlades för nu och det andra igår med låst bakdel + släpande framben (iofs samma ben) var två skilda saker. Detta han nu behandlades för gissar jag är en rest från hans hasskada i våras -att han gått och avlastat det bakbenet och därmed belastat fram, eller så har han väl trampat snett i hagen...

Hursomhelst, här är vi idag och ja -jag är helt säker på att det kommer hända igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
19
· Visningar
730
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 792
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp