ylvalill
Trådstartare
Efter att ha läst tråden "Vad kostar er häst" så insåg jag att min häst ligger bland dem som är klart dyrast i drift... Visst, det har blivit lite för många veterinärräkningar det sista och det drar iväg nåt fruktansvärt men jag börjar ändå inse att det borde finnas någonting annat jag kan spara in på (veterinärräkningarna är ju svåra att göra någonting åt). Min ekonomi tillåter inte att jag fortsätter att lägga mellan 4 000 och 5000 kr i månaden på min häst.
Är det nån som har lite sinne för ekonomi som kan ge mig lite tips på hur jag kan få en häst som är billigare i drift? De kostnader som jag har idag är:
-Stallhyra 650:- (kallhyra)
-Strö 200:- (spån)
-Hö 450:- (10kg/dag)
-Kraftfoder 400:- (Krafft Groov)
-Tillskott 400:- (bl a Glucosamin eftersom han har haft kotledsinflammationer och nu har pålagringar i kotlederna )
-Skor 300:- (600:-/ungefär varannan månad)
-Försäkring 300:-
-Veterinärkostnader ca 800:- (= 1 självrisk á 1800:- var 3:e mån + 20%...)
-Övrigt 400:- -> hur mkt som helst (ny utrustning, massör, sjukgymnast, träningar, transporthyra osv. osv...)
Alltså 3900:- och uppåt beroende på vilken månad det gäller, oftast hamnar det mellan 4000 och 5000...
Tacksam för ALLA tips!
Är det nån som har lite sinne för ekonomi som kan ge mig lite tips på hur jag kan få en häst som är billigare i drift? De kostnader som jag har idag är:
-Stallhyra 650:- (kallhyra)
-Strö 200:- (spån)
-Hö 450:- (10kg/dag)
-Kraftfoder 400:- (Krafft Groov)
-Tillskott 400:- (bl a Glucosamin eftersom han har haft kotledsinflammationer och nu har pålagringar i kotlederna )
-Skor 300:- (600:-/ungefär varannan månad)
-Försäkring 300:-
-Veterinärkostnader ca 800:- (= 1 självrisk á 1800:- var 3:e mån + 20%...)
-Övrigt 400:- -> hur mkt som helst (ny utrustning, massör, sjukgymnast, träningar, transporthyra osv. osv...)
Alltså 3900:- och uppåt beroende på vilken månad det gäller, oftast hamnar det mellan 4000 och 5000...
Tacksam för ALLA tips!