Sparkar mot andra hästar vid ritt

fia-lisa

Trådstartare
Min älskling/surmärr har i helgen utdelat sina första kickar mot andra hästar i ridhuset. Ingen har träffats som tur är.

Hon har alltid varit bakskygg även om det blivit bättre på senare år. Som ung kom det rejäla bock-språng om någon red om för nära bakifrån. Vad gör jag för att komma till rätta med problemet?

Sv: Sparkar mot andra hästar vid ritt

jag har samma problem så väntar på svar ;)

disiplinera din häst. en häst som attackerar andra hästar när man rider är livsfarlig och borde inte få vistas i ridhus med andra hästar innan den kan uppföra sig!

så länge du finns med i bilden får en häst aldrig aldrig bråka med andra hästar. då har den noll respekt för dig.

jag och en annan tjej red som tätryttare i en kvadrilj, på två ston som verkligen hatade varandra (slapp man dom i samma hage blev det kamp). det var inget problem alls, en väluppfostrad och välriden häst lyssnar på ryttaren och vet att uppföra sig.

Mycket bra svar! Jag har samma åsikt och kräver att hästen är koncentrerad på sin uppgift istället för på vad som finns runt om;)

Tack för svaret....

Jag förstår mycket väl att min häst inte kan "attackera" andra hästar, det är därför jag lagt in min fråga här. Frågan är
HUR kommer jag tillrätta med problemet, dvs. vad jag ska göra och i vilket läge.

Har idag ridit i ridhuset utan några som helst problem, inte ens ett surt öra, trots många hästar på plats (som alla var förvarnade om vad hon gjorde i helgen).

Sparken kom på (väldigt stökig) framhoppning under annan ryttare (som hon går väldigt bra för).

attackerar hästen även om du leder i ridhuset och de kommer andra?

Nej. Hästen brukar alltså inte sparka, men gjorde så i helgen på framridning under ryttare. Detta är naturligtvis något jag vill få bukt med innan hon får för sig att göra det en gång till.

den blev inte bara väldig överaskad då? kan ju hända att hästen kom så fort att de blev den reaktionen? givetvis inte bra endå men de kanske inte behöver vara nånting som den fortsätter med.

öva på bakskyggheten..träna på saker som kommer hastigare bakifrån så kanske den slutar reagera på de sättet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama