Spån - hur gör ni?

E

Explorina

Ni som har era hästar ståendes på spån, hur gör ni?

Hur många balar använder ni pr. månad?
HUr stora boxar har ni?
När ni fyller upp en grund i boxen, hur många balar eller hur många cm djupt lager spån fyller ni upp med?

NI som har en häst som är grisigare än normalt och har tendens till att gödsla koblajjor, hur gör ni för att hålla rent på bästa sätt utan att spånåtgången blir allt för stor?
Låter ni hästen stå på bädd? OM hur gör ni för att lyckas på bästa sätt?

Ni som har era hästar ståendes på spånbädd - hur gör ni när ni mockar?
Tar ni bara klattar dagligen?
Kissbädden hur ofta tar ni ut den?
Hur tjock lager bädd i cm ( höjd ) har ni i boxen?
Fyller ni på med nytt spån löpandes eller typ bara 1 gång i veckan?
Mängd nytt spån som fylls på?

Själv har jag en oerhört grisig häst, och har nu provat att mocka både klattar och kissbädd varje dag.. men det resulterar i en enorm spånåtgång.
Så tänkte att jag vill prova att låta honom stå på en bädd istället, eller i det minsta försöka få till en bra bädd.

Sv: Spån - hur gör ni?

vi har spån i lösvikt.

häst 1
står på bädd. Ca 2 dm packat och sedan löst ovanpå det (som mockas igenom). Lägger in nytt var tredje dag. Mockas ur två gånger om året. Det finns dock värme i golvet så bädden bränns underifrån.

häst 2
kan inte stå på bädd eftersom den enbart pinkar i boxen och dessutom gräver upp allt.
Vi har lagt gummimatta i botten och sedan enbart sparsamt med lösspån på. Tillräckligt för att ligga på och suga upp men fortfarande mindre än en vanlig mängd lösspån.
Halva mängden mockas ur varje dag och det som inte mockas ut flyttas till den urmockade sidan och sedan lägger vi in nytt på andra.

Det ser fortfarande ut som en svinstia på dagen när man kommer och mockar ur, men det håller sig iaf torrt och fint på natten.

Allt som allt tycker jag det går åt lika mycket till båda. Men mycket mindre än om man har lösbädd.

Har haft häst på spån där det bara ingick en bal per vecka, eller om det till och med var varannan vecka. Det var helt omöjligt att hålla rent.
Tycker inte spån är något man kan snåla med.

Instämmer! Ingen bädd till häst ska snålas med!!! 20 cm spånbädd absolut! Min gris till häst doppar allt sitt hö i vatten vilket resulterar i en riktigt sur box - varje dag!! Har försökt med halm men det går inte! Bädd står jag inte ut med då jag tycker att det är vidrigt att lämna kiss kvar! Jag gör av med 3 spånbalar i veckan till boxen som är 3,5x3,5 m. Dyrt, men det är han värd!!!!

Grishästarna funkar dåligt på bädd, de rör till bädden och det blir en stinkande sörja när de drar/gräver upp det kissiga. Men prova och se =)

Jag har balat kutterspån. Haft både bädd och växelströ. Har boxar som är knappt 4*4 m, och minns inte riktigt hur många balar jag strör upp med, 5 har jag för mig. Men sen fylls det på ganska flitigt första veckan när det 'pressas ihop'.

När jag har bädd mockar jag bara ut bajs och ev urin som nått ytan dagligen. Tömmer bädde en gång per år. Har bytt vartannat år med förut och funkat nästan ännu bättre. En 'satt' bädd är guld värd nämligen.

När jag haft grisar har jag om jag haft renlig häst med gärna låtit den hästen 'sätta bädden', och sen ställa den grisiga hästen där.

Nu har jag växelströ på den ena, dvs allt bajs och kissigt spån ut dagligen, och nån form av 'nästanbädd' på den andra, tar ut kisset två ggr per vecka ungefär.

Jag fyller på nytt spån vid behov helt enkelt, vilket för en renlig häst blir 1 gång/v oavsett bäddtyp, och för en grisig oftare - oavsett bäddtyp. Grisiga herrn jag har nu får nytt spån 2 ggr/v, 1 bal åt gången. Shettisen, som är renlig och står i gigantisk box, får 1 bal typ varannan vecka. De står inne mellan 18 - 10, dvs lång tid.

Det finns inget riktigt bra sätt att minska mängden spån för en grishäst, utan endera ställa på annat strö, endera för det är billigare eller för hästen är renligare på annat strö. (Min gris ä väldigt renlig på torv - men jag varken kan eller vill ha torv). Annars får man som ngn har prova gummimatta osv. Men att snåla på ströet för en grisig ger tyvärr ofta större spånåtgång.

Har inte spån numera till hästrna men när jag hade det så fick stot en bal var 7-10dag och hade bädd
Val kissar en massor och på samma ställe så han kunde jag inte ha bädd till och han behövde 1bal var 4-5dag.

Kram

Jag skulle rekommendera torv. Min häst är boxvandrare och torv funkade bäst, varva dock gärna med torvmix ibland bara för variationens skull.

Just nu har jag fått till en bränd torvbotten där hon kissar och lägger nu hampaströ över och är jättenöjd. Hampan minskar lukten och gör att boxen ser fräsch ut. Kommer fortsätta fylla på med hampa i fortsättningen och torv när det behövs.

Torv har alltid varit bäst som bädd enligt mig, det blir inte mycket ammoniak av det heller (jämfört med spån...)
Hästar som är stökiga av sig behöver strö som lägger sig tyngre än vad kutterspån gör.

Jag tar ut bajshögarna bara. Jag tar bara det som är väldigt blött också, gräver INTE ner till golvet för att inte förstöra bädden. Jag kommer att tömma bädden först i vår. Jag gör det vid behov, beroende på strö så har hon fått stå på bädd vintertid (utom när hon stod på halm).
Snåla inte med strö heller som andra sagt!

Senast ändrad:

Tack så mycket för era svar - intressant att läsa om hur ni andra gör.
Man får bra tips och idéer.

Jag har två hästar som har växelströbädd, relativt renliga båda två, kräver 4 balar spån när man "ströar upp" från grunden.
Har ganska stora boxar 4*3 meter och jag försöker hålla det till 2 spånbalar i veckan (en till varje), vilket brukar funka..
Har 1-2½ dm tjockt spånlager, brukar slänga in en bal till varje i slutet utav varje vecka.

Senast ändrad:

i mitt stall ingår en bal/vecka och det räcker bra till min fjording, men hon brukar vara rätt renlig av sig.

hur mycket dom är ute/dag påverkar ju också hur mycket spån som går åt

Jag spånar upp med 5-6 balar spån (har STORA boxar) c:a 25-30 cm. Tar ut bajset varje dag, och mockar ut kisset 1 gång i veckan, och då lägger jag även in 1 ny bal spån. Nu har jag "duktiga" hästar som har sina bajs- och kisställen. Tycker inte om torv, dammar ner hela stallet och är mörkt! Omöjligt en mörk höstdag att se i det mörka hörnet om det är torv eller bajs man mockar ut!

Här går det åt 4-5 balar spån i månaden, min häst är ganska renlig av sig och jag tar ut ½-1 kärra om dagen, tar ut både kiss och bajs. Har 25-30 cm tjockt lager skulle jag tro.

Ni som har era hästar ståendes på spån, hur gör ni?
Köper i lösvikt i kubikmeter som räcker 1-2 år (lösdrift, men har hästarna inne 1-2 h/dag samt vissa nätter)

Hur många balar använder ni pr. månad?
-

HUr stora boxar har ni?
När ni fyller upp en grund i boxen, hur många balar eller hur många cm djupt lager spån fyller ni upp med?

ca 25-30 cm

NI som har en häst som är grisigare än normalt och har tendens till att gödsla koblajjor, hur gör ni för att hålla rent på bästa sätt utan att spånåtgången blir allt för stor?
Låter ni hästen stå på bädd? OM hur gör ni för att lyckas på bästa sätt?

Ena stoet är lite lös i magen ibland, men hon lägger alltid sina högar på ett och samma ställe längst bak i boxen så där har jag krattat undan spånet och har bara lite, lite spån under.

Ni som har era hästar ståendes på spånbädd - hur gör ni när ni mockar?
Tar ni bara klattar dagligen?

Mockar ca vartannan dag (i med att dom bara står inne ca 2h/dag)

Kissbädden hur ofta tar ni ut den?
Inte direkt efter för då har inte spånet hunnit suga upp allt.

Hur tjock lager bädd i cm ( höjd ) har ni i boxen?
Fyller ni på med nytt spån löpandes eller typ bara 1 gång i veckan?
Mängd nytt spån som fylls på?

Stod ju i en annan fråga, fyller på görs efter behov.

Här går det åt 4-5 balar spån i månaden, min häst är ganska renlig av sig och jag tar ut ½-1 kärra om dagen, tar ut både kiss och bajs. Har 25-30 cm tjockt lager skulle jag tro.

Står din häst inne hela dygnet? Annars är det ju en enormt hög spånförbrukning (och även mängd urmockat) för en renlig häst?

Min skitgris som står inne 18 - 10 tar jag ut så mycket åt.

Jag har mina två på spån, men de är inga grishästar som tur är :)
Har inte bädd för jag tycker det känns ofräscht att läman kisset, både bajs och kiss ska ut varje dag!

Fyller på en halv bal i veckan/häst, boxarna är ca 3,5*3,5. Men jag brukar dra in några dm från vägen längst in och vid dörren, så det mesta spånet hamnar i mitten av boxen där dom ligger. Lillhästen bajsar oftast längst bak också och då går det inte åt något spån när skiten ska ut :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 661
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila