SOMMARHÄST - vad behöver jag tänka på/ köpa in?

johannaolsson

Trådstartare
Hej alla! Nu har jag fått klartecken från mina föräldrar att jag får ha sommarhäst till sommaren - 15. Superkul!! Men! Jag har inte ägt eller haft någon häst själv innan, bara haft ett flertal medryttarhästar/sköthästar och halvfoderhästar. Så jag vet hur man tar hand om hästen. Men vad ska jag köpa in till en sommar? Vad för salvor/sprays? Ja you name it!!

Listan kan säkert bli oändlig, men vill ni tipsa om de ni kommer på. Det är ju som att ha en egen häst, förmodligen och förhoppningsvis följer träns/sadel med. :bow: + ett flugtäcke.

Ryktsaker, benskydd, damasker, lite sjukvårdssker, exra träns, gjord, schabrak och några täcken har jag från min förra sköthäst som jag köpte in lite saker till. Även x-tra grimma, grimskaft och lite sådant.

Snälla tipsa med råd och skriv vad som kan behövas under en sommar till häst för förstagången!

Tack!
MVH Johanna:D
 
Förstår att du är spänd och förväntansfull, och vill göra allt NU :) ! Men jag hade väntat tills du vet exakt vilken häst det blir. Då vet du ju också vad hästen redan har med sig.
 
vänta tills du vet vad som ingår i hästens utrustning och utgå från det, men förutom flughuva och kopiösa mängder flugspray så kan det vara bra att köpa ett tunnt tunnt regn täcke, du kan ju köpa begagnat och impregnera om det. är trevligt att kunna slänga på om det är piss väder flera dagar i sträck.

men det du kan leta upp redan nu och paxa är ett sommarbete eller stallplats.
 
Förstår att du är spänd och förväntansfull, och vill göra allt NU :) ! Men jag hade väntat tills du vet exakt vilken häst det blir. Då vet du ju också vad hästen redan har med sig.
haha, ja absolut vill jag det! ;) Har en aning , det är 70% klart vilken pålle de blir. Men jag förstår vad du menar!
 
vänta tills du vet vad som ingår i hästens utrustning och utgå från det, men förutom flughuva och kopiösa mängder flugspray så kan det vara bra att köpa ett tunnt tunnt regn täcke, du kan ju köpa begagnat och impregnera om det. är trevligt att kunna slänga på om det är piss väder flera dagar i sträck.

men det du kan leta upp redan nu och paxa är ett sommarbete eller stallplats.
Stallplats/bete är klart!
Jasså, det har jag inte tänk på att (regntäcket). Då blir det ett vädligt tunt!
 
Om du är nästan säker på vilken häst det blir - kolla med ägarna vad som kommer att ingå. Det viktigaste som behövs är väl:
Ridutrustning, beror på vad just den hästen behöver
Såklart grimmor (minst två) & grimskaft.
Borstar m.m. och insektsmedel, stallapotek(termometer och det som behövs för att sköta småsår m.m.).
Som redan nämnts: Flughuva och om hästen behöver så insekts-/regntäcke. Om hästen behöver täcken beror på vad hästen är van vid och om det finns väderskydd, om det är blåsigt(=mindre insekter) o.s.v.
Antar att saker som man har i stallet finns i stallet? t.ex. hinkar, sopar, grepar o.s.v.
Kolla också om hästen kommer att behöva någon form av tillskottsfoder.
 
Bästa när det gäller salvor och sprayer osv är att tycker jag avvakta och köpa när det behövs efterhand. Man vet aldrig hur sommaren blir eller hur känslig hästen är. Hästens utrustning som träns/sadel/skydd bör ju följa med om hästen ska ridas.
 
Som de andra säger, avvakta tills du vet mer om hur hästen är och vad som kommer ingå. Min häst behöver exempelvis inte ha flughuva (hennes ögon blir värre med flughuvan än utan), men min förra ponny kunde knappt vara ute utan den under sommaren. Min behöver istället ha betesreducerare i alla fall tidigt på sommaren. Mina ponnyer har aldrig haft täcke på sig sommartid, men de är just ponnyer som även vintertid bara har tunna regntäcken på sig, och som peppar, peppar inte har haft problem med eksem. Det finns hästar som behöver täcke hela sommaren, men det är ju givetvis svårt att veta innan.

En sak som jag tänkte på, var om ägaren bara skickar med ett schabrak, så kan det vara bra att ha något mer i reserv. De brukar bli rätt svettiga på sommaren, och det kan vara skönt att slippa tvätta ett och samma hela tiden, utan ha några att variera med.
 
Prylar är väl en sak, men hur är det med hjälp och service? Finns det kunniga personer du kan vända dig till när du blir osäker, kan hästens ordinarie hovslagare sko den eller fixa en tappsko när den är hos dig? Har du tillgång till transport, dragbil och box om hästen blir sjuk/skadas? Bra ridvägar, tillgång till ridbana och kanske hinder? Hur är det med hästkompisar, kan du rida för instruktör osv osv osv
 
Saker som är guld värt att ha i sjukhuslådan är (förutom det som nämnts tidigare): Bomull (som kan läggas under lindor samt att använda till småsår). Jodopax (Tar bort bakterier) Helosan (för att mjuka upp och skydda) En cykelslang! (Om hästen skulle få ett djupt sår som blöder mycket så är det väldigt svårt att stoppa. En cykelslang är ett rent under då.) Plåster (man får som ryttare en hel del småsår) Lindor (Om hästen har en svullnad tex) Handdukar (För att göra rent).

Det är bra att ha lite olika spön och såklart ridkläder till dig själv samt utrustning till hästen :)

Hoppas verkligen att ni får en bra sommar tillsammans och det skulle vara kul om man fick följa eran resa :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 810
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 232
Senast: Fetaost
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 984
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp