Solexem!!!

C

c_aroline

är det någon som har ett bra tips?! jag har en welshponny som har sån solexem i man i svans .. jag vet inte vad jag ska göra! vi har provat solexemtäcke men eftersom hon inte trivs med täcke så på ett eller annat sätt får hon av det! jag har också provat med salicylsyreolja(stavning?) men hittar inget som hjälper! någon som har ett bra tips?:idea:

Sv: Solexem!!!

min häst har också det . men jag har exemtäcke på jätte bra , han gillar inte heller täcke men vänjde sig till slut . och så sprutar jag på en flug spray som gör så att flugorna är bort från hästen

tog hand om en shettis för massa år sedan som hade solexem (har för mig att det var solexem den hade iafa :p) tvättade med grönsåpa.
Nu kommer jag iofs inte ihåg om det funkade, men ngn annan kanske har erfarenhet av det.

Nylanders hästsalva eller något liknande ska vara bra. Använd även solskyddsfaktor, köp en med spf 25-30 + Helosans solsalva som du smörjer in man och svans dagligen med. Återfuktning är otroligt viktigt då huden blir uttorkad när solen strålar vilket orsakar kliandet.

Vi fick ett tips om ett medel som hette typ biosynov eller nått liknande, dem vi fick det av har en isis som hade jätte problem med solexem, hittills verkar det fungera på ponnyn vi använder det till, han är jätte fin, om man jämför med hur han brukar se ut. Det är egentligen ett medel för hårt presterande hästar!

Hur är det möjligt att få av sig ett eksemtäcke? Med tanke på att det är så mycket remmar och spännen så verkar det omöjligt. Med eksemtäcke menar jag t ex Boett eller Hööks eksemtäcken. Är det vanliga flugtäcken går det säkert.

Jag har galltvål på min och det fungerar jättebra. Hon har dock bara solexem i svansen (än så länge) och klarar sig därför utan täcke. Men ett rejält flug/solskyddstäcke är nog bara att få hästen att infinna sig i att ha om det har spridit sig till manen också.

Soleksem yttrar sig som en typ av brännskador på ljusa hudpartier, det du beskriver klassas snarare som insektsallergi.
Om du söker på ordet eksem så får du upp massor av trådar som innehåller tips på/till eksemhästar.

När soleksem dyker upp i mankammen, blir det som brännblåsor. Insekts allergi ger oftast en mer svullen mankam, torr skorvig hud, sår eller sprickbildning.

Min häst fick exem för ett par år sen i man och svans. Det är ett sånt där problem som bara inte får uppstå då vi tydligen inte har någon koll varken varför det uppstår eller hur vi lidrar/blir av med det. Det verkar inte finnas någon djupare forskning/kunskap om detta.

Min teori är att exem inte är en kronisk åkomma utan att det har sin grund i någonting. För min hästs del tror jag att det kommer ifrån magen/lymfan. Att det kan vara ngt som han fått överskott av eller kanske inte tål tex. Att det helt enkelt finns en obalans som har med mage/tarmar o därikring att göra.

För min den är det som funkat allra bäst, exemtäcke. Att ta på det INNAN exemen sätter igång - i april - och sen låta han ha det hela sommaren. Jag har nu ett ganska billigt täcke men ngt dålig passform. Halstäcket glider ner lite. Och har nu upptäckt att han har fått exem men eg bara högst upp på halsen, där halstäcken ibland glider bort. Det har börjat längre ner också med lite hård hud men inga sår och ingen klåda. Men har det väl slagit ut hjälper inte exemtecket.

Det jag smörjer med nu och har fått bäst resultat med är ren olivolja från mataffären. Jag har provat allt möjligt, aloe vera, salvor av olika slag.. Ingenting ger någotn egentlig effekt. men olivoljan har fungerat bra.

Det verkar inte finnas någon djupare forskning/kunskap om detta.

Min teori är att exem inte är en kronisk åkomma utan att det har sin grund i någonting. För min hästs del tror jag att det kommer ifrån magen/lymfan. Att det kan vara ngt som han fått överskott av eller kanske inte tål tex. Att det helt enkelt finns en obalans som har med mage/tarmar o därikring att göra.

Det finns mer än du tror, här har du bl a den senaste svenska.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Fast då gäller det att man verkligen täcker över ordentligt om man ska använda sig av olivolja så att huden inte fräts sönder ;) Men det tror jag nog att du har i huvudet medan du gör det :)

Min fick soleksem på bakbenen karlederna, veterinärens salva hjälpte otroligt nog inte.. men Helosan Sol grejade det på några veckor, kärlek till Helosan, värt att testa, billigt och effektivt.

*knapplån*

så här ser mulen ut på min trots regelbunden smörjning med vattenfast solskydd faktor 15. Har gått över till 40 nu.. hoppas att det hjälper. Någon som har något annat att tipsa om?

11159853.jpg
[/url][/IMG]

11159854.jpg
[/url][/IMG]

Vet inte om man ser hur det ser ut...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka