Sofia-tidningar

morris

Trådstartare
Jag har noterat att många tiggare har gått över från att "bara tigga" till att försöka sälja Sofia-tidningar istället.

Jag har inte hängt med, kan ni upplysa mig? Hur har denna förändring gått till? Är det bra? Vad kommer tidningen ifrån, vad handlar den om? Vart går pengarna?

Tror ni det kommer fungera?

Jag passerar ganska många tiggare/försäljare på vägen till och från jobbet och jag har hittills inte sett att någon köpt en tidning. När de tiggde pengar såg jag däremot en del folk ge pengar. (Därmed inte sagt att det jag sett/ser måste vara sanningen, de kan ju sälja massor av tidningar när jag inte ser.)

Hörde ett P1-program om tidningen. Gillar filosofin, dvs att de ska jobba, men blir lite jobbigt när så många säljer. Dessutom är den för dyr för mig (100:-)

Tycker Situation Sthlm är bättre arrangerad med fasta platser där säljarna står så de inte hmnar så tätt och billigare tidning (där det kommer nya nummer).

Jag har noterat att många tiggare har gått över från att "bara tigga" till att försöka sälja Sofia-tidningar istället.

Jag har inte hängt med, kan ni upplysa mig? Hur har denna förändring gått till? Är det bra? Vad kommer tidningen ifrån, vad handlar den om? Vart går pengarna?

Det är ingen tidning, utan en seriebok. Jag har köpt den, den är rätt bra. Den är gjord av Forum för Levande Historia och går att ladda ner gratis från deras hemsida om man är nyfiken. Det är en norsk förening som heter Folk er Folk som ligger bakom, i Norge gör de en gatutidning i stil med Situation Stockholm och liknande. Tanken är att det ska bli en tidning i Sverige också sen. Pengarna går till tiggarna, de tjänar 75 kr på varje exemplar de säljer. Dagsförtjänsten för en tiggare ligger på runt 70 kr annars, så det räcker ju att sälja en tidning om dagen för att det ska löna sig att sälja istället för att bara tigga.

Förändringen har helt enkelt gått till så att Folk är Folk har tryckt upp boken, och distribuerat den till tiggarna, så att de kan sälja den. Föreningen håller på att etablera sig på fler orter i Sverige.

Här i Göteborg är det inte enbart positivt.

"Faktumförsäljare som hotas av tiggare är ett växande problem i Göteborg – och på Faktum ser man ett samband mellan hoten och att den norska tidningen Folk är folk har börjat säljas av EU-migranter i staden.
– Det är framför allt sedan försäljningen av Folk är folk startade som vi har märkt av det här, säger Faktums chefredaktör Aaron Israelson.
Matias Ghansah är distributionschef på Faktum – i den rollen har han daglig kontakt med tidningens försäljare.
– Jag får höra om hot varje dag nu.
Några av de äldre försäljarna har valt att ta en timeout för de orkar inte med hoten längre"

http://www.expressen.se/gt/faktum-forsaljare-hotade--pa-gatan/

Försäljningen av denna tidning är väldigt påträngande. De säljer på spårvagnen, inne på caféer och så klart på gatan.
jag föredrar den variant ex. faktum använder där säljaren har sitt gathörn och jag som intresserad kan gå fram och köpa när jag har kontanter och är sugen på en tidning.

Här i Göteborg är det inte enbart positivt.

"Faktumförsäljare som hotas av tiggare är ett växande problem i Göteborg – och på Faktum ser man ett samband mellan hoten och att den norska tidningen Folk är folk har börjat säljas av EU-migranter i staden.
– Det är framför allt sedan försäljningen av Folk är folk startade som vi har märkt av det här, säger Faktums chefredaktör Aaron Israelson.
Matias Ghansah är distributionschef på Faktum – i den rollen har han daglig kontakt med tidningens försäljare.
– Jag får höra om hot varje dag nu.
Några av de äldre försäljarna har valt att ta en timeout för de orkar inte med hoten längre"

http://www.expressen.se/gt/faktum-forsaljare-hotade--pa-gatan/

Nej, Faktum och Situation Stockholm har hanterat nytillskottet väldigt olika. Jag läste en intervju med Situation Stockholms redaktion, där de menade att de inte ser den nya tidningen som ett problem eller konkurrens, det blir som att konkurrera med fattigdom, och det ena förtar inte det andra. All hjälp till dem som har det svårt är bra, och de som gör Situation Stockholm motsätter sig inte hjälp till fler grupper.

Dessutom är det ju olika grupper som säljer tidningarna, det är olika saker de säljer - jag tror inte det är värre än att det finns fler än en tidning att köpa på kiosken, t ex, eller fler än en sorts yoghurt på ICA. De flesta som har råd att köpa den ena har också råd att köpa båda.

Misstaget tror jag snarare är prissättningen - de flesta har nog missat att Sofia inte är en tidning utan en grafisk roman, och därför framstår den som orimligt dyr. Plus att 100 kr är ganska mycket för spontaninköp av nånting man inte vet så mycket om. Jag tror de skulle tjäna mer om serieboken kostade 50 kr, tror de skulle sälja mer än dubbelt så mycket då.

Försäljningen av denna tidning är väldigt påträngande. De säljer på spårvagnen, inne på caféer och så klart på gatan.
jag föredrar den variant ex. faktum använder där säljaren har sitt gathörn och jag som intresserad kan gå fram och köpa när jag har kontanter och är sugen på en tidning.

Det där är nog helt upp till säljaren. Det finns de som säljer Situation Stockholm på tunnelbanan, och de som säljer Sofia som väntar i ett gathörn, så kan man gå dit. Möjligen att sofia-säljarna i genomsnitt är desperatare, eftersom de har det ännu sämre än svenska uteliggare.

Jag upplever, i Stockholm, att tiggarna inte försöker sälja sina tidningar utan fortfarande går och tigger, fast nu med en tidning under armen. Inte alla förstås, men de jag stött på.

Jag upplever, i Stockholm, att tiggarna inte försöker sälja sina tidningar utan fortfarande går och tigger, fast nu med en tidning under armen. Inte alla förstås, men de jag stött på.
Det är det jag mött också på flera håll. Några är ju mer åt seriösa säljarhållet men jag kan tänka mig att det är svårt att sälja en så extremt dyr tidning som det faktiskt är. Jag själv har egentligen inga ekonomiska bekymmer men skulle aldrig få för mig att kasta upp 100 spänn på en tidning jag troligen inte kommer ha glädje av. Köper förvisso inte situation sthlm heller, tidningar är inte riktigt min grej.

I Uppsala är det tyvärr så. Vilket gör att de flesta ignorerar deras påträngande "Sofia, Sofia, Sofia" och inte ens kollar vad det är de vill sälja. Jag erkänner att jag får placeras i den kategorin, jag googlade vad det var. Det framgår inte ens riktigt att de säljer den, utan skulle lika gärna kunna vara nåt de gav bort gratis bara för att få dig att stanna. Jag tror den säljer fruktansvärt dåligt i Uppsala

I Uppsala är det tyvärr så. Vilket gör att de flesta ignorerar deras påträngande "Sofia, Sofia, Sofia" och inte ens kollar vad det är de vill sälja. Jag erkänner att jag får placeras i den kategorin, jag googlade vad det var. Det framgår inte ens riktigt att de säljer den, utan skulle lika gärna kunna vara nåt de gav bort gratis bara för att få dig att stanna. Jag tror den säljer fruktansvärt dåligt i Uppsala

Man får tyvärr kryssa sig fram mellan de som säljer om man är runt Stora Torget, på en nivå där det känns obehagligt.

Inte så lyckat.

Jo jag är också i den kategorin. Det är tack vare den här tråden jag ens vet något om tidningen (tack!). Jag har bara stött på försäljarna i tunnelbanan när jag åkt med min fem månader gamla dotter (brukar inte vara läge att surfa på mobilen då) och även utomhus vid ett tillfälle då jag satt och matade dottern. Ute i förorten där jag vanligtvis rör mig har tiggarna inga tidningar.

@Mabuse Kan tänka mig att problemen är större på Västkusten med bråk och så eftersom även romer/icke svenskar säljer Faktum. Lättare att hota någon på sitt eget språk, tänker jag..
Men gissar hejvilt.

Situation Sthlm ska du vara inskriven på program hos soc för att få sälja, ungefär.

Någon som sett säljare för Situation Sthlm i Uppsala på ett tag förresten?

@Mabuse Kan tänka mig att problemen är större på Västkusten med bråk och så eftersom även romer/icke svenskar säljer Faktum. Lättare att hota någon på sitt eget språk, tänker jag..
Men gissar hejvilt.

Situation Sthlm ska du vara inskriven på program hos soc för att få sälja, ungefär.

Någon som sett säljare för Situation Sthlm i Uppsala på ett tag förresten?

Ja, förra veckan. Det står ju i princip alltid åtminstone en och säljer endera i passagen vid stationen eller mellan Åhléns och Forumgallerian. Men de är ofta tysta (jmf med Sofia-"försäljarna")

Man får tyvärr kryssa sig fram mellan de som säljer om man är runt Stora Torget, på en nivå där det känns obehagligt.

Inte så lyckat.

Tycker inte bara det är på Torget man får kryssa utan överallt i princip. Nä kanske inte överallt men går man mellan stationen och Gamla torget eller Munken t ex så är de längs hela vägen. Men värst kring torget.

Apropå nivå det blir obehagligt så jag var in på Max vid torget förra veckan, och använde expressbeställningen. En tiggare följde efter in och stod sen och tjatade medan jag beställde. Enormt påträngande.

Jag räknade en gång. Kortaste vägen att gå mellan Stationen och Gamla Torget. 23 stycken tiggare (jag räknade mest för att räkna ut vad det skulle kosta om jag skulle ge var oxh en 10 kr)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Fetaost
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama