Snubbelhäst

Skreppur

Trådstartare
Hur kan jag träna upp min häst så att hon lär sig lyfta sina fötter? Jag tränade lite cavaletti (på marken) idag och hon krockar med hovarna hela tiden. Det gick bra då hon fick helt lösa tyglar och kunde sträcka ner halsen men inte annars.

Är det bara cavaletti som gäller?

Sv: Snubbelhäst

Kolla över hur ni verkar eran häst.

Jag har samma problem, "allt" försvann när vi bytte hovis och la om träningen

om du har skog i närheten så är det jättenyttigt för hästen att gå på lite stigar. se bara till att de inte är farligt mkt stenar och rötter så din häst gör illa sig. lycka till! :D

I skogen lyfter hon fint på fötterna.. till och med över grenarna. Kanske tråkigt i paddocken?

Jo min är också ganska snubblig, men det beror på att han alltid fjantar runt och kollar på en massa grejor, och då helt enkelt glömmer att se efter var han sätter sina små hovar. Efter första snubblet brukar han dock skärpa sig. ;)

Skreppur skrev:
I skogen lyfter hon fint på fötterna.. till och med över grenarna. Kanske tråkigt i paddocken?

jahaaa.. okej.. men jaa.. kör med kavaletti. du kan ju ha upphööjda bommar ibland så hästen måste lyfta högre på benen kanske..

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju vara fel "vinkel" på hovarna.
Det kan ju också vara hästens (och din?) motivation när ni rider i paddock.

Ett annat fel kan vara att DU tittar på cavalettin när ni ska över?

Annars är det bara att fortsätta träna på cavalettin.

Om jag skulle rida en häst som snubblar över bommar skulle jag testa att trava, galoppera över enstaka bommar, då måste den "tänka" vart den sätter hovarna.. jag vet inte om du har testat det? Om du har en stig eller en väg som det inte kör några bilar på kan du lägga ut bommar som du kan rida över för att hästen ska få miljöombyte.. hoppas att det går bättre..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama