snedverkad hov?

S

stintan

Vi har haft ett kallblod utlånat , en lovande travhäst nu oförklarligt, halt. Hovslagaren säger nu att den bakhovens ytter kant var 5mm lämnad kvar på. Kan någon ge ett vettigt svar på detta? Kan detta ha något syfte? hovis såg ut som ett frågetecken.:confused:

Sv: snedverkad hov?

Bra fråga hurru men de låter som att dom har haft en ursel hovis, din hovis va har han för ideer som kan ha hänt??? Det ska väll dom kunna tycker man :grin:

Vi har haft ett kallblod utlånat , en lovande travhäst nu oförklarligt, halt. Hovslagaren säger nu att den bakhovens ytter kant var 5mm lämnad kvar på. Kan någon ge ett vettigt svar på detta? Kan detta ha något syfte? hovis såg ut som ett frågetecken.:confused:

Om du förklarar lite bättre så kan jag kanske hjälpa dig, just nu begriper jag inte vad du menar!? Var utsidan av hoven 5mm högre? Isf med eler utan skor?
Är det utan skor så är det inte helt ovanligt att vissa hästar sliter snett pga snedställning högre upp i benet. Men jag ska inte fördjupa mig innan jag begriper helt vad du menar.

Bra fråga hurru men de låter som att dom har haft en ursel hovis, din hovis va har han för ideer som kan ha hänt??? Det ska väll dom kunna tycker man :grin:

Det behöver förstås inte alltid bero på en usel hovis. :)

Precis som vdb skrev så kan ju en del barfotahästar slita snett pga snedställning.

Vår häst sliter snett bak dvs insidorna blir gärna mer slitna än utsidorna som dessutom gärna flyter ut lite.

Detta håller vi i schack genom att inte låta det gå för lång tid mellan verkningarna.

Ju mer vi låter honom slita på insidan desto mer fel blir det när yttersidan då blir högre och högre vilket "tippar" hoven mer inåt och slitaget blir då ännu värre där osv, osv osv ........

Frågan är alltså kanske inte hur dålig hovis de har haft utan hur lång tid de som lånat hästen har låtit det gå mellan verkningarna?

*kl*

Min häst verkas "snett" just nu, för att han tidigare varit snedverkas så har benvinklarna blivit lite sneda vilket i sin tur lett till en överbelastning av ena kotan samt låsningar i korset, därför verkas han nu snett "åt andra hållet" för att benvinklarna skall räta ut sig.

Min veterinär & hovis har pratat flera ggr ang detta, så hovis förstår vad veterinären menar med denna "snedverkning".

Ser lite konstigt ut men det är ju för ett bra syfte, han har blivit jättefin i den tidigare ömmande kotan efter vi börjat med detta + att han har blivit mkt mer balanserad i sina gångarter :)

Så det kan ju kanske vara ngt sånt?

ursäkta frånvaron!
Han har varit skodd hela tiden, jag ska förklara mig bättre.
traktdelen var 0,5cm högre på ena sidan??? Jag tog mod till mig och frågade när vi pratades vid,om detta var för att kompensera på något vis. Nej han gissade att hans hovis hade för bråttom. Hur mycket kan detta ställa till med tro?

ursäkta frånvaron!
Han har varit skodd hela tiden, jag ska förklara mig bättre.
traktdelen var 0,5cm högre på ena sidan??? Jag tog mod till mig och frågade när vi pratades vid,om detta var för att kompensera på något vis. Nej han gissade att hans hovis hade för bråttom. Hur mycket kan detta ställa till med tro?
Hästen kan se ut som den gör pga slarvig verkning.
Den kan också va sned i hoven pga av annan smärta högre upp som gör att den felbelastar hoven,dvs hoven växer iväg snett.
Frågan är om hästen är halt pga hoven eller om hoven visar ett symtom på andra problem.

Vad det kan ställa till med är omöjligt att säga ,självklart e de inte bra att hästen gått snett på hoven,frågan är hur länge har den gått så och hur hårt har den jobbat under tiden?
Tiden får visa hur hästen mår.
Oförklarligt halt?? Vad sa veterinären då?

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 778
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 508
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka