Smörja runt ögonen?

Kan den hamna i ögonen elr brännas?

• Ja, båda sakerna kan hända.

• Ja, den kan hamna i ögonen.

• Ja, den kan brännas.

• Nej, den är helt säker!

Resultat syns endast efter röstning.

Katta.Dixie

Trådstartare
Jag använder den här hästsalvan(tjäran) man köper på hööks för typ 100 spänn(idk?) runt ögonen och vid juvret på min häst, men någon i stallet påstod att det kunde rinna ner i ögat om det regnade eller om hon svettades. Jag blir lite förvirrad, det står ju att den kan användas runt ögonen? Har även hört detta om att den kan brännas, men tar bara ett tunt lager och verkar som sagt konstigt om de skriver att det går bra.

Klart att den kan rinna när det blir blött. Men jag hade inte smörja ovan ögonen, utan under. Men gör du det för att slippa flugor?
Jag upplever att det enda som riktigt funkar i ansiktet är flughuvor..

Angående bränna så kan det mesta bli för varmt på sommaren om det exponeras för stekande sol. Och då kan den säkerligen vara lite obehagligt. Men det hade fått samma effekt om du smorde in hästen med vilket fett som helst.
Så på undersidan av hästen är det nog ingen som helst fara.
Däremot undrar jag om tjärlukten kan irritera ögonen?
Jag hade nog provat smörja lite skapligt nära mina egna ögon för att ta reda på det ;)

Jag har använt flyweil på min häst i massor med år som jag sprayar med hjorthornsolja. Lukten sitter i hur länge som helst sålänge det inte regnat mycket, och flugorna HATAR lukten. Rekommenderas om man inte kan/vill använda luva, och man slipper kleta in hästen med risk att fettet bränns i solen osv.

Om man tar hjorthornsolja på en svamp och duttar under magen /vid juvret så sitter lukten kvar därockså lika effektivt och man slipper kletet med salva.

Tack så mycket, bara tänkte att när det är så fett borde det väl inte rinna, eller är jag helt ute och cyklar? Ja det är för flugor och jag har upplevt att det fungerar, och hon visar inte obehag när jag smörjer in, däremot verkar hon tycka det är ganska trevligt. Men ska testa och smörja mig själv i stallet imorrn;)

Ok har aldrig hört om det här med hjorthornsolja men ska absolut testa!

Nej hjorthornsolja är lite (läs väldigt) ”bortglömt” dels för alla nya grejer på marknaden, dels för att det inte säljs överallt, och dels för att många människor även de tycker att det luktar satan och inte kan med det. En till nackdel är att får du det på kläderna så går det i princip inte att få bort fläckar . På pälsen på hästen går det ypperligt att bara dutta på lukten så att säga under magen så håller det sig väldigt långvarigt och samma när du sprayar flyweilen. Går även ypperligt att skölja/borsta bort någon fläck osv.

Hur man upplever dofter är ju dock väldigt individuellt. Jag känner några som nästan vill spy över lukten av detta, för mig luktar det bränt horn - så som när någon varmskor hästen om du vet hur det luktar.

Tolererar man dessa ”nackdelar” så är det verkligen outstanding ang flugmedel.

Ok hoppas det säljs här då, men bor nära Göteborg så borde finnas, och annars kan man ju beställa på nätet. Ja lukter upplevs ju helt olika, när mina vänner hänger med till stallet så tycker de lukten av min flugsprej och salva är hemsk medans jag tycker att de luktar riktigt gottXD

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka