Totola

Trådstartare
Har ett par frågor: Vad tycker ni man ska göra med små "huggsår" som hästarna får av att gnabba med varandra? Något enstaka är köttsår men resten är mest bortsliten päls och lite bortskrapad hud. Ska man göra något åt såren för att det ska läka snabbare eller tycker ni de kan självläka?

Fråga 2: Hästen har kliat bort en massa päls från svansroten, jag tippar på att det är för att vi bytte för snabbt till hösilage och/eller att han fick för mycket protein. Nu är han nyligen avmaskad och står på hö istället. Jag har smörjt på lite Nylanders hästkräm och det blev bättre. Finns det något annat som är bättre eller som kan få taglet växa tillbaka snabbare?

Jag har sett att det finns torrschampo för häst, är det någon som provat det och vet om det fungerar? Blir det pälsglanseffekt eller bara renare? Och tar det bort dammet?

Tackar på förhand :bow:

Sv: Småsår?

Jag brukar bara hålla småsår rena. inget kladd med salva om det inte behövs. rengör med jodopax bara!

Det var redan "för sent" att göra rent när jag upptäckte det ena "köttsåret" för det hade redan börjat läka igen. Jag smörjde på helosan för att det inte skulle bli infekterat men det är ltie skräp kvar i sårskorpan. Ska jag riva upp såret och ta bort skräpet eller kommer det läka ihop ändå?

På köttsåret med smuts i hade jag tagit bort skorpan och rengjort med väteperoxid tills såret läkt och blivit torrt. Efter det hade jag tvättat med mild tvål och smörjt med helosan. Men det beror förstås lite på hurdant köttsår det är och var det sitter.

Det sitter på sidan av huvudet :crazy: inget djupt och det blöder inte men huden har lossnat.

Inte riva upp sårskorpan om det är torrt, oömt och ingen svullnad finns!! Skorpan släpper när det är dags, om lite torrt skräp som inte irriterar sitter där så låt det sitta.

Sårskorpor är skyddande för såret, det är bara vid infekterade sår med varbildning, ömhet och svullnad som man ska pilla bort skorpor.

Sår vill även ha syre för att läka bra, så inte för tjocka lager salvor och dylikt på. Lite lagom för skydd mot flugor och smuts kan vara befogat. Procell är bra men dyrt.

Helt rätt att inte kladda med jodopax om det redan börjat läka och inte är ömt, svullet eller soppigt. Jodopax är bra för att motverka infektion, men stör sårläkningen när den kommit igång, så om såret ser fint ut så låt det vara.

Angående svansen, så fortsätt med Nylanders om det verkar fungera - det viktigaste är att stilla klådan, det finns inget medel som gör att taglet växer ut fortare utan det gäller att hästen slutar skrubba.

Torrschampo använde jag när jag hade en vit häst till att ta bort gräs- och pissfläckar. Det blev inte som pälsglans tyckte jag. Om det tog damm vet jag inte, man såg inte dammet på honom ;) .

Njaä, ibland river jag bort skorpan, men bara om det verkar vara ngt stort skräp som inte kan komma ut, och det finns risk för att det blir infekterat. Om hon inte har ont, och det inte är svullet el likn så brukar jag bara låta det vara. Lite mjukgörande salva om det verkar jätte torrt. Så länge det inte rör sig om infektioner(el inflammationer, kommer aldrig ihåg vad som är vad :smirk: ) så funkar nog sunt förnuft! Gräv inte i onödan!

Jag skulle låtit såren vara. Svansen kan du testa att tvätta med mjällshampo eller jodopax.

Liknande trådar

T
Hästvård Kom ut till hästen nu i kväll efter att ha varit bortrest i en vecka. Innan jag åkte hade jag sett att han var lite 'spårig' i pälsen...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: Tant Asta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur