smärtstillande innan tävling

I

Islandstjej

hej

jag har ett islands sto, som har varit i bråk med en annan häst.Hon går nu på smärtstillande men vi ska tävla den 10-11 maj,hur många dagar får det vara innan tävlingen man får ge smärtstillande? alltså hur många dagar innan får man ge smärtstillande?

tack på förhand ;)
EA

Sv: smärtstillande innan tävling

Nu kan jag inte Islandsregementet men på travhästar gäller 14 dagars karens på tex Butta och finadyne.

Tävlingskarensen på de olika preparaten gäller även FIPO.

Läs dopingreglementet, finns på stc.s hemsida, det brukar vara minst 14 dagar efter den sista behandlingen med butta på tävlande hästar. det är oberoende ras, disciplin etc

okk men hur är det på islandshästar då? är det samma regler?det är min och hästens första tävling så jag vet ej så mkt

okk men hur är det på islandshästar då? är det samma regler?

vad jag har hört så är karenstiden den halva mot dom reglerna som är framtagna via STC då dom gäller häst. Islandshäst är att jämföra med ponny och en ponny är bara en halv häst så därför har man halverat karenstiden på islandshäst.

???
Det tar väl lika lång tid för preparatet att försvinna ur kroppen på ponny som häst. Gäller inte samma regler ang. karenstider även för ponnytrav?

Det lät konstigt...??? Halv häst/halv karenstid???
Kolla upp det noga, jag tror inte att det skiljer någon tid för din ras jämfört med övriga raser och tävlingsreglementen. Liten häst, mindre dos, det är självklart, det är ju ofta baserat på kroppsvikten om man ger behandlingen oralt, vid ledbehandlingar måste det absolut vara samma antal dagar som på övriga hästar beroende på preparat som injicerats i leden alt intramuskulärt...men halveringstiden innan det går ut ur kroppen borde vara den samma beroende på vilket preparat som använts.

Det är kanske en dum fråga men varför tävla med en häst som nyligen har haft ont och gått på smärtstillande?

vad jag har hört så är karenstiden den halva mot dom reglerna som är framtagna via STC då dom gäller häst. Islandshäst är att jämföra med ponny och en ponny är bara en halv häst så därför har man halverat karenstiden på islandshäst.

hehehe...:bow::bow:

hej

jag har ett islands sto, som har varit i bråk med en annan häst.Hon går nu på smärtstillande men vi ska tävla den 10-11 maj,hur många dagar får det vara innan tävlingen man får ge smärtstillande? alltså hur många dagar innan får man ge smärtstillande?

tack på förhand ;)
EA

Allvarligt talat:confused::confused::confused:

En häst som ska tävla ska ju vara i tävlingsmässigt skick och inte ha gått på smärtstillande tiden närmast innan tävlingen.

Gör man som man ska om man tänker på djurens bästa så behöver man nog inte ens fundera på karenstider.:mad:

Saken talar i sin natur, med en tävling den 10 maj och smärtstillande i kroppen nu så lär hästen inte hinna få ur sig preparatet och lär förmodligen få väldigt ont. Sätter man en häst på smärtstillande, utgår jag ifrån att den har rejält ont och är påverkad.
TS kan alltså inte rida sin häst före tävling, och därför är det bästa att stryka hästen.

Min tanke också... är väl ganska sällan man tar till smärtstillande? Och tar den det nu så skulle jag verkligen inte räkna med att den ens är frisk nog att tävlas den 10/5.

ja ni alla har rätt,jag vart ju lite fundersam när vet sa ja klart du kan tävla :confused: så det var därför jag fråga,dom skrev ut smärtstillande till min häst för att hon var svullen det tkr jag var lustigt :confused::grin: men tack alla för svar :D mvh EA ps :vi ska ej tävla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka