Smärtlindring vid artros.

U

Ulga

Min gamla dam har mycket artros (så mycket att foderföretaget Hills har med hennes röntgenbilder i sitt material). Hon är pigg och glad för sin ålder, men har slutat hoppa upp i möbler och kan vara ganska stel om hon varit "aktiv" dagen innan - med aktiv menar jag att hon varit ute längre än vanligt eller om hon försökt jaga.

Hon står redan nu på metacam och svarar ganska bra på behandlingen.

När det gäller behandling av artros hos hund så finns ett antal olika alternativ, men för katter med liknande problem verkar forskning och utveckling av nya produkter stå mer eller mindre stilla.

Jag undrar nu om någon har hittat någon bättre smärtlindring/livskvalitets höjande behandling än metacam?

/Ulga

Sv: Smärtlindring vid artros.

Det är som sagt dåligt med smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel för katt. Man kan prova att ge tillskott av glukosamin, fiskolja och gurkmeja men mycket mer kan man nog inte göra. Viacutan Plus innehåller bla. både fiskolja och gurkmeja så det kan du prova att ge, plus tillskott av glukosamin.

och jag lägger till j/d men det fodrar du kanske redan med om hills har fått dina röntgenbilder, annars kan dom gott sponsra dig med det som tack, tycker jag! :)

Tack för tipsen!

Hon äter redan j/d :) och seraquin (glukosamin).
Hade hoppats att någon annan hittat ytterligare någon form av "hjälp"...

Någon som märkt någon skillnad på ålders "stehet" efter behandling med betapred eller liknande?

Katt-skruttan är ju fortfarande pigg och glad, så att avliva henne för att hon är gammal känns helt fel! Vi lever istället i ett hem med små trappor upp till soffan och sängen :D för hennes skull !

/Ulga

De här danska nyponen som är så i ropet just nu, de som innehåller GOPO. Ska ju vara så fantastiskt bra för leder på häst och människa. Är det nåt man kan ge katten?

Tack för tipset!!

Har mailat Hippovitae och frågat om de har någon information om effekten av deras produkt på katt.

Återkommer när de svarat!

/Ulga

Har nu fått svar på min fråga till HippoVitae:
"Hej!
Det finns inga studier gjorda på katter - därför finns det inte med på hemsidan.
Men vi har flera kunder som använder det till katt, och är mycket nöjda med det. Det är i vilket fall som helst inte farligt att ge det till katter.

En lämplig dosering är 1/2 - 1 tsk per dag till en normalstor katt.
Eftersom LitoVet är väldigt fiberrikt, kan vissa känsliga individer (gäller hundar) reagera med lite lös mage precis i början, vilket man kan undvika genom att trappa upp dosen.
Det är dock väldigt ovanligt, och jag tror inte att 1/2 tsk till en katt skulle ge någon som helst negativ effekt."

Funderar på att testa, men hade gärna fått första hands info från någon som använt det till sin katt.

/Ulga

HippoVitae skulle ju kunna lämna dessa kattägare som referenser..

Har du lagt fram frågan på nåt kattforum?

Liknande trådar

Hundhälsa Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde...
Svar
6
· Visningar
4 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka