Småfrågor.

Skreppur

Trådstartare
1. Min tinker Lucy skakar runt hela manken när man rör henne där. "Kittlig" skulle man kunna säga. Eller spänd som det troligen är. Lägger man en borste på hennes rygg så skakar hon, samma sak med handen vid manken. Hennes muskler skakar något sånt otroligt då. Vad ska jag göra? Jag utgår från att hon är spänd.

2. Hon är hemskt rädd för vattensprayen. Jag skulle tvätta henne igår och använder torrshampoo som man sprutar på. Men ljudet "Psss" när man sprayar får henne att rygga, visa ögonvitorna och småstegra. Hört att dom kopplar "Psss-ljudet" till ormar. Hur ska jag få henne förstå att det inte är farligt? Jag tog sprayen och drog över hela henne utan problem, det är bara ljudet. Jag använder annars en spray med det går åt så mycket i onödan då.

Tack på förhand.

Sv: Småfrågor.

1. På ridskolan finns det 3 hästar som också är extremt killiga. En stor halvblodsluns på 170 och en korsningsponny och ett fullblod. halvblodet går knappt att borsta utan att bli biten, ponnyn skakar också supermycket på mansken när man borstar, sadlar, eller liknande och fullblodet ska vi bara inte snacka om. Lägger man handen på hans manke så är det fullt ös. Det är helt enkelt att dom är överkittliga. Vet inte vad man bör göra åt det, men så länge det inte ställer till problem så.

2. Visa sprutflaskan för henne, låt henne lukta på den, stå framme vid hennes huvud och spruta rakt fram (inte på henne, men lixom, ja,) Du kan använda valigt vatten till att börja med så att hon ser att Psss ljudet inte är farligt. Annars har jag inte några direkta tips.

1. Är det säkert att dom är kittliga? Så hon är inte spänd?

2. Ska prova, tack :)

De flesta hästar tycker att saker är farligare när det är en bit ifrån dem, jag spraytranade min häst genom att ta en sprayflaska och visa för honom. Sedan stryka över hela kroppen. Sedan ha sprayflaskan intillhonom och spraya på mig, dvs inget som syns bara ljudet där jag står och tätt intill honom. Sedan när det var OK så sprayade jag på mig fast en bit ifrån. När det fungerade så gick jag intill igen och sprayade på honom och sedan längre och längre ifrån. Nu visar jag honom flaskan så vänder han bort huvudet för att inte få det på huvudet och så sprayar jag hela kroppen utan problem. Huvudet sprayar jag i handen och drar på...

Värt att prova!

Skakandet vid manken är en reflex hästar har för att få bort flugor och liknande. Vissa hästar är känsligare än andra, och din är antagligen en av dem!..

Om du tänker efter så reagerar hon antagligen mer under sommaren än vintern?

/Tina

Tack för ditt tips! :)
Men vad ska jag göra när han blir rädd, om man gör såsom du gjorde? Fortsätta ändå?

Jag håller INTE med om att det är kittlighet. Om det skulle vara för att skaka av sig flugor så borde hon ju vara så över hela kroppen? Och varför skulle en stor stark häst vara kittlig när man rör vid den? Jag är ganska övertygad om att din häst har spänningar, och då speciellt i manken och ryggen som du skriver. Efter att ha läst Chris Olson "Friskare häst med punktmassage, stretchig och psykisk träning" är jag övertyga om att 90% av hästar som anses vara kittliga har spänningar. - Ett mkt läsvärt tips om din häst har spänningar!

Reagerar hon ännu mer om du trycker vid manken? Jag skulle först åka till en veterinär och sedan till en massör/kiropraktor/equiterapeut. :) Lycka till!

Precis, en häst på ridskolan var EXREM när man skulle borsta magen och spänna sadelgjorden.
Man fick inte ens spänna sadelgjorden på henne ordentligt utan den skulle vara helt lös i princip, annars bara sparka hon hela tiden.
Hon var även sur när man borsta hela mitten, asså magen sida och rygg och piska med svansen då hela tiden och tom bet efter en ibland.. Var även lite sur vid sadling..

När jag sedan fick egen häst var han sur när man borsta halsen och magen och rykte i skinnet speciellt på magen och reagera som ridskolehästen , och då tog jag dit en massör som konstatera att hela han var OTROLIGT spänd på hela halsen, magen och ryggen..
Nu är han helt bra, magen är fortfarande något spänd så han reagerar när man borstar där för fort eller för hårt, men bara lite genom att börja skrapa med hoven.

Så ridskolehästen var med sannolik spänd!

Om du iaktar en häst noga kan du se att den rycker till i skinnet (i alla fall gör de flesta hästar det) när det sätter sig insekter på den, detta för att insekten ska flyga bort. En naturlig reflex för att skydda sig mot insektsbett! Men omden däremot får en spark av en annan häst får den oftast inte särskilt ont. Hästarna är samtidigt som de är väldigt känsliga också väldigt smärttåliga.

Om den skakar "i manen" när man tar nätt på det området kan man vara 98% säker på att det är kittlighet.

Det är i alla fall min åsikt.

1. Istället för att ta på manken så kan du ju slå lite lätt(men inte så att det gör ont förstås)för när du tar i lite hårdare så kanske det känns annorlunda och inte lika kittligt.och gör så dagligen, förhoppningsvis går det över efter ett tag när din häst lär sig.

2. Min ponny som är 4 år var oxå rädd för sprayflaskor när man kom nära, för ljudet men man kan stå ganska långt bort i början och spraya i luften så att ljudet inte är så nära, och efter ett tag så går man närmre och närmre och börjar med att spraya på rumpan..inte nära öronen, och sen gå längre och längre upp mot hästens huvud. vid det laget så borde den ha vants sig vid sprayljudet.. :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka