Småfrågor om valpning!

Smokey

Trådstartare
Nu mår jag riktigt, riktigt illa :crazy:

Min tik är dräktig, dygn 61 idag. Har tempat henne i två veckor och hon har ständigt legat på 37,5-38,1 - rätt lågt alltså. Vanligast 37,7.

Sista 3 nätterna har jag suttit uppe hela nätterna och vakat, för att vara säker på att inte missa något. Vaknade nyss och tempen ligger på 37,3! Kanske börjar det bli dags. Tiken är fortfarande lugn och ligger och sover.

Till saken nu då, jag har läst många texter om vad man ska göra o s v, allt jag har kommit över och har allt hemma, hon är trygg i valplådan mm(första gången för mig(och hunden) och jag är sjuuuukt nervös för hur det ska gå med min lilla hund:love::crazy:)

Frågorna gäller om tiken INTE tar hand om valparna själv:

1. Har läst att man ska pressa bort blodet ut navelsträngen - mot valpen eller andra hållet? (Gissar andra hållet dock)
2. Hur viktigt är det att ALLT blod försvinner ur den?
3. Därefter knipa av och slita av - är det inte bättre att klippa?
4. Hinnorna ska avlägsnas INNAN navelsträngen tas av??
5. Om valpen inte andas - hur gör man för att hjälpa den? Få ut slem ur halsen/luftvägar?

Vore jättejättesnällt om någon ville berätta hur man gör I Detalj med allt detta, please!

De flesta texter och böcker beskriver hur en lyckad valpning går till och tar inte upp så många detaljer...

Jättetacksam för svar!

Sv: Småfrågor om valpning!

Nu blir det lite "en blind leder en blind", ta inte mina ord som vetenskap, det är bara vad jag snappat upp.

Jag skulle säga, klipp av navelsträngen med en halvslö, trubbändad sax. Slita av känns farligt, kan man inte råka skada valpen i processen? Angående att pressa ut blodet har jag tyvärr inget svar på.

Hinnorna är väl viktigast att fixa först, så stackars valpis inte kvävs nu när den faktiskt tagit sig ut. Jag skulle säga, ta bort hinnor, fixa navelsträng sen. Om den inte andas, försök torka bort slem från nosen och lite försiktigt i munnen. Om du har en liten såndär rensgrej man kan ha till små barn är den ypperlig att få bort slem ur halsen på valpar om man tar det försiktigt och inte tar i för mycket.

Kort sagt, använd förnuft så ska det nog gå bra - och ring en jourhavande veterinär om du är orolig!

1. Har läst att man ska pressa bort blodet ut navelsträngen - mot valpen eller andra hållet? (Gissar andra hållet dock)

Ofta sköter tiken denna del helt själv, men om hon inte skulle göra det, så naggar man av navelsträngen med tummnageln 3-4 cm från valpmagen.

I och med att det tar en stunds naggande innan den går av, så löser det sig av sig självt.

Nej, risken för blödning blir större om man klipper. Naggandet liknar hur det blir när tiken gnager av navelsträngen.

Ja

5. Om valpen inte andas - hur gör man för att hjälpa den? Få ut slem ur halsen/luftvägar?
Man kan antingen suga upp slemmet med någon form av "pipettblåsa", eller slunga valpen. Med slunga innebär att man håller valpen stadigt i båda händerna, med magen uppåt och huvudet neråt. Därefter höjer man armarna och slungar valpen neråt. Detta gör att slem/fostervatten i lungorna pressas ut.

Valpen får under inga omständigheter "slänga" under slungningen.

Den ska ligga fast och stilla i händerna. Man kan också lägga valpen i en frottehandduk med huvudet neråt och gnugga över bröstkorgen på den. Även detta får ev. slem/fostervatten att komma ut. Detta alternativ passar bättre om man är osäker och inte riktigt vet hur man slungar en valp.

Jo då, veterinär finns ju, men på djursjukhuset 14 mil bort! (Jourhavande, de andra stängda).

Antagligen löser det sig självt, men usch vad det är nervöst att sitta och vänta.

TACK för svaret :bow:

Då är det bara att sitta här och vänta, må illa och hålla tummarna kvar :D:angel:

Uppfödare måste ha grymt starka nerver... ;)

TACK för svaret! :bow:

Då är det bara kvar att sitta här och vänta, må illa och hålla tummarna.

Tempen var nere på 36,7 vid 17.30 men är nu på 36,8.

Hon är fortfarnade lugn i alla fall, ligger och sover i godan ro :D

Usch, uppfödare måste ha nerver av stål... :angel:

Frågorna gäller om tiken INTE tar hand om valparna själv:

Om det är mycket blod kvar i navelsträngen kan man pressa undan blodet, mot valpen i så fall. Det är bra om så mycket som möjligt av det går in i valpen. Men det brukar oftast fixa sig på egen hand. Bäst är att nypa/"dra" av navelsträngen (imitera tikens bitande), alt använda slö sax. Då brukar blödningen bli minimal.

Hinnorna ska bort först ja, det är förstås viktigast. Navelsträngen behöver man inte fundera över förrän valpen är igång och andas. Om valpen inte andas så får man börja med att rensa luftvägarna ordentligt, mun och nos, antingen genom att slunga (försiktigt och med säker hand i så fall, som sagts ovan) eller suga med speciell sugslang, revaxörboll eller med munnen. När luftvägarna är fria gnuggar man valpen ordentligt med en handduk för att stimulera den. Man kan vara ganska "hårdhänt". När valpen väl andas, håll koll så att den andas lugnt, inte flämtar eller blåser bubblor ur nosen - då finns det förmodligen vätska kvar.

Tyvärr inte, hunden är importerad och uppfödraren bor i utlandet och är inte hemma. I övrigt känner jag inte någon uppfödare som kan ställa upp, man kan ju inte bara ringa en kennel utan att känna folket för att få hjälp :D Framförallt inte om hon sätter igång mitt i natten...:angel:

Tack tack!

Har inte blivit någon än i alla fall, vid 17.30 igår var tempen nere på 36,7, nu är den 37,1. Har väntat hela natten, hon flämtar, bäddar lite och sover mest. Och så surar hon för att hon är förvisad till valplådan, det är ju djurplågeri att inte få sova i sängen :rofl: JOBBIG väntan dessutom, vågar ju inte gå ut ur rummet så mycket som 5 min.

Hon har fått sina valpar nu (finns lite bilder i tråden "nyfödda valpar" för den som är intresserad) och allt gick väldigt smidigt! Jag oroade mig nog i onödan...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan. Vår husky tik håller just nu på att valpa, eller ska vi säja, hennes temperatur har luggit lågt sen idag morse så nu väntar...
Svar
2
· Visningar
1 521
Senast: Grana
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka