SM-ryttare avstängd

Sv: SM-ryttare avstängd

:eek: Ursäkta??!!!! Hon får väl skylla sig själv om hon inte kan hålla sig kvar!

Ja om hon gör så inför folk på tävling undrar man ju hur hon behandlar sin häst hemma...:(

Usch ja, och det ska vara de bästa ungdomsryttarna i landet? Jag menar, hallå eller.. På ett SM ska sånt inte förekomma. Bra att hon blev avstängd

Det var ju en stor tävling för nån vecka sen (?) där en elitryttare slog hästen med knytnäven i huvudet :( inför kameror och publik och domare när den vägrade. Ingen sa nåt i TV eller från domarna. Dåligt.

Det var väl handflatan, om du menar händelsen i Falsterbo? Nu spelar det väl ingen större roll, ingendera är okej tycker jag.

/Lady_S

Men herregud vad är det för stolle! :eek:

Då och då ser man ju på tävlingar på högre nivå att ryttare gör saker som inte alls hör hemma på hästryggen eller i närheten av hästen, och jag tycker ofta det är alldeles för mycket flathet från domaren som låter ryttaren hållas! På lägre nivå tycker jag det förekommer mer tillsägelser, vilket ju är helt korrekt!

Eloge till domaren på Strömsholmstävlingarna som för några år uteslöt en av ryttarna i eliten när denna använde spöet väl flitigt! :)
Nu tycker jag inte ryttaren i fråga ska lynchas eller tror att hon systematiskt misshandlar sina hästar när ingen ser, men som domare ska man säga till och straffa de som behandlar hästen fel! Oavsett nivå!

Knapplån.

förlåt, jag stödjer inte detta men jag undrar varför ni skriver hon? Det kan väl lika bra vara en manliga ryttare? :)

Jag tror man ska vara lite försiktig att sjöhala junioren. Det är tonåringar som vi inte vet mycket bakgrund på. Kanske denne juniorryttare hade en väldigt jobbig dag och i besvikelsens stund slog till hästen. Självklart försvarar jag inte ryttaren och tycker det var rätt med en avstängning men för den skull behöver denna unga människa inte vara en idiot. Stress, press och nederlag är mycket att hantera, särskilt om man är ung.

När jag var tonåring sa jag saker till mina föräldrar som jag aldrig skulle sagt idag och handlade fel ett flertal tillfällen. Kanske är jag ensam om att ha varit en hormonstinn tonåring med pms mm.

Denna ryttare har förhoppningsvis lärt sig en läxa och även fått en del bannor via sociala medier, hoppas att lärdomen landar och att denne får rätt balans i sin tankar och handlingar.

Ska juniorer få ha egna regler för att dom inte kan behärska sig? Nej vet du va.

Håller med om att man inte för all framtid ska döma en ung människa som gjort något dumt! Men samtidigt gör det inget alls tycker jag att ungdomen i fråga får lite smäll på fingrarna! Och i och med alla sociala medier så har hon/han fått det, rätt rejält! ;)

Bara hoppas att ryttaren ångrar sig och lärt sig något av det hela!

Som jag skrev är avstängningen rätt för handlingen var fel. Men att vuxna människor ska idiotförklara ett barn på forum eller facebook utan att ha hela bilden. Hur mår ryttaren nu? Hur går dennes tankar runt det som hände?

Tycker avstängningen är rätt men en lynchmobb på nätet känns lite överdrivet mot en som inte ens är myndig.

Jag menar inte att det ska vara andra regler, har inte nämnt det någonstans men tycker inte om allt dömande om personen och börja spekulera i huruvida hästarna slås hemma med.
Eller är det bättre om junior.slutar rida helt p.ga händelsen eller vad?

Tror som sagt denne fått sig en läxa så får vi se framåt hur väl den landat. Alla är värda en andra chans tycker jag. Efter alla hårda ord här o på fb så tror jag nog det gått in både en o två ggr.

Det finns inte så mycket "hela bilden" att ha, man slår inte en häst i huvudet punkt slut. Jag tror hon skäms, med all rätt, det hade jag också gjort om jag varit i hennes kläder...

Men herregud vad är det för stolle! :eek:

Då och då ser man ju på tävlingar på högre nivå att ryttare gör saker som inte alls hör hemma på hästryggen eller i närheten av hästen, och jag tycker ofta det är alldeles för mycket flathet från domaren som låter ryttaren hållas! På lägre nivå tycker jag det förekommer mer tillsägelser, vilket ju är helt korrekt!

Eloge till domaren på Strömsholmstävlingarna som för några år uteslöt en av ryttarna i eliten när denna använde spöet väl flitigt! :)
Nu tycker jag inte ryttaren i fråga ska lynchas eller tror att hon systematiskt misshandlar sina hästar när ingen ser, men som domare ska man säga till och straffa de som behandlar hästen fel! Oavsett nivå!

Kan bara hålla med.
Tycker tillsägelser är mycket vanligare på lägre nivå. Kommentatorer nämner inte ens något på tv många gånger:banghead:
Såg en film på youtube igår från någon 110 i Sverige, där en tjej spöar hästen ca 3 gånger vid första vägran, efter detta sa speakern: nu får du inte använda spöt mer, mer sånt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I mitten av augusti nalkas SM i hoppning i Falsterbo för såväl ponny som storhäst. Kvalandet håller på för fullt och givetvis har...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 091
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama