Släppa ihop - valack som blir "vaktig"??

L

LivJ

Jag skulle behöva lite råd om ihopsläpp. Jag ska släppa ihop min äldre valack med ett sto och en ponnyvalack, som redan går tillsammans. Min häst var tidigare väldigt hög i rang, men har "tacklat av" lite nu på äldre dagar, fast han vill fortfarande bestämma när han får chansen.

Vad är erat bästa tips / erfarenheter? Släppa ihop valackerna först och sedan stoet, eller släppa in min valack till båda? Vad jag har förstått händer det ofta att om en valack och sto går ihop, vaktas ofta stoet mot nya flockmedlemmar och det kan bli bråk.

De hästar min häst ska gå med ska inte vara speciellt höga i rang vad jag har förstått, speciellt inte stoet som är väldigt låg i rang.

Tacksam för tips! Är olycksdrabbad med skador sen tidigare ...
/Liv

Sv: Släppa ihop - valack som blir "vaktig"??

Är väl ingen expert på ämnet iofs, tänkte bara att det där är nog väldigt individuellt vad som funkar bäst.. Jag skulle ju själv satsa på att valackerna får lära känna varann först, och sedan släppa in stoet, men en bekant till mig gjorde precis så och det blev ett slagsmål som rev både hage och delar av de deltagande pojkarna :p Och dessa två valacker var alltså (och är fortfarande) bästa vänner när det inte är brudar i närheten ;)
Bra råd va? ;p Sorry...
Är det dina hästar de andra? Annars kanske du kan rådgöra med de andra ägarna och se om de har några bra ideer!

Sv: Släppa ihop - valack som blir "vaktig"??

Dom gånger jag haft nya hästar som ska släppas ihop har jag haft den nya hästen i egen hage någon vecka, hagen har gränsat till dom andra pållarnas, så har dom lärt känna varandra lite + att den nya stått bredvid någon av "gamlingarna" i stallet.

Detta har *peppar*peppar* alltid gått bra.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama