Släppa ihop nya hästar, bästa sättet att gå tillväga?

taccotad

Trådstartare
Idag har det anlänt ett sto, 23 år gammal och verkar väldigt lugn.
Hon ska gå med en fjordvalack som är 15 år, han är ganska "bestämmande" och är en typiskt kinkig gubbe. Han vaktar sin flock med hela sitt hjärta. Men nu ska han endast gå med nya stoet.

Just nu går valacken i en hage och stoet i en annan, de har en väg emellan så de kan ändå se varandra, har inte varit nåt större intresse där emellan.
Senare ikväll tänkte vi ta in båda i boxarna, där är höga väggar och sen galler på det översta så de kan lukta på varandra men ej göra illa nån. De ska stå inne i natt var planerna och i morgon ska dom ut i vars en hage igen för att på eftermiddagen släppas ihop i stoets hage. Vad tror ni om detta? Det är så sällan vi får hit nya hästar så jag har ingen bra koll på hur man brukar gå tillväga.

Sv: Släppa ihop nya hästar, bästa sättet att gå tillväga?

Jag har förmodligen haft en jäkla tur, men i alla år så har jag bara släppt ihop, om det bara är två hästar som ska gå ihop, och det har aldrig hänt något *peppar peppar*
Jag tror det du beskriver är ett jättebra sätt! Då kan de ju intervjua varann över natten så är de inga främlingar för varann imorogn. ;) Lycka till!

Tack för ditt svar! Förr har inte vi heller gjort nån stor sak av detta, men med nuvarande hästen är jag ganska osäker eftersom jag sett hur han kan bete sig mot nya hästar. Men jag tror faktiskt det går bra, han verkar knappt bry sig om att hon går i hagen bredvid.

Ja, det är inte lätt om de är lite sas "bestämmande", man vet ju aldrig vad som KAN hända.... grannstallet släpper ihop sina i transportskydd :D
Rätt kul med mina, har ett korsningssto på 21 (travare/hbl) och en 5-årig vbltravare. När jag skulle släppa ihop dem hade märren gått ensam i 8 dar pga att min andra häst fick nödslaktas. Hon var ju hur sällskapssjuk som helst och när jag anlände med nya stjärnan visste hennes lycka inga gränser. Men Rex, som TROR han är störst, bäst och absolut vackrast, brydde sig inte om henne ALLS när jag släppte in honom i hagen. Han slängtravade ett varv runt i hagen (med Amorina på släp, "hallå, hallå, staaaanna då snälla!!!" ) och ägnade sig sen åt att äta gräs, stackars Amorina var helt förtvivlad! :D

Jag har också bara släppt ihop mina och det har fungerat hittills. Förr eller senare gör de ändå upp rangen.

Jag har för det mesta bara släppt ihop min häst med andra, det har gått superbra varje gång! Visst har han och den andra hästen fått ta emot några smällar, men absolut inga allvarliga.

Jag har släppt ihop honom med ranghöga ston, valacker, ranglåga, ja alla möjliga, nu är min häst också ganska ranghög, men han har oftast fått bestämma!

Tycker ditt sätt verkar jätte bra. Boxen brevid varann så att dom inte är helt främlingar. Kanske ska ni ta en helt ny hage (om det finns) så slipper någon av dom känna att det kommer en ny häst in i sin hage... fattar du? blev lite krångligt skrivet :smirk:

Vi fick hit en ny herre för ca en vecka sedan.
Jag gjorde precis som du har tänkt att göra; jag lät dom stå inne tillsammans under natten och släpptes sedan ihop över natten.

Det är alltid lite oroligt att släppa ihop nya hästar, tycker jag, med tanke på ev skador och sådant som kan uppkomma.

Men den här gången gick det hur bra som helst! Det var som att dom hade känt varann i typ 100 år eller så. Dom luktade lite på varandra och sedan var det bra. Inte ens mitt sto höll på och fånade sig så som ston brukar!!

Jätteskönt var det och jag hoppas att det gick lika bra för dig!! :)

hästarna stod i boxarna inatt, inga problem. De luktade på varandra en lång stund, sen stod de och vilade intill varandra (självklart med väggen emellan).
I morse släpptes de ut i två olika hagar. Nu för 1 timme sen släppes valacken in till stoet. Denna hagen har valacken inte gått i på ca 2 år så jag hoppades att han inte skulle se den som sitt revir.... Iallafall gick det mesigt lugnt till. De luktade på varandra, pep en gång och började sen äta. De har inte ens sprungit nån runda. Lite då och då går de fram och sniffar på varandra, men inget mer. Så denna gången verkade det gå bra!

Jag var väldigt orolig eftersom valacken har varit väldigt, väldigt elak mot vissa andra hästar. Han har gått in för att ha ihjäl den andre rivalen. Så oftast har vi fått ge upp eftersom han betett sig väldigt illa. Men idag gick det bra och jag känner mig inte nervös längre.

Vad skönt att det gick bra att släppa ihop hästarna!
Jag har en mycket ranghög herre som ibland kan vara en mardröm att släppa ihop med nya hästar. Fick hem en islandshäst igår. De stod i boxarna jämte varandra över natten och fick gå i hagarna jämte varandra idag. De brydde sig inte om varandra och jag trodde givetvis att det inte skulle bli några problem att släppa ihop dem. Öppnade grinden mellan hagarna i em och de struntade i varandra, hälsade inte ens! Efter 2 timmar hörs ett himla tjut från hagen. Hästarna står och slår bakut mot varandra, islänningen trillar omkull men reser sig snabbt och de fortsätter slå mot varandra. Efter några minuter (kändes som timmar!) går de åt varsitt håll och skiter fullständigt i varandra igen. Några timmar gick de så långt de kunde komma ifrån varandra men innan insläppet så gick de och betade i lugn och ro med bara några meters mellanrum :confused: . Är lite nervös över utsläppet imorgon men hoppas att de gjorde upp idag och håller sig lugna imorgon!

Usch ja, alltid ska det vara nåt. Jag själv har kännt det lite som att "det här har gått alldeles för enkelt och bra, nåt måste ju hända". Dessa hästarna har stått och kliat varandra en hel del nu ikväll. Valacken försöker få en sniff av stoets goda lukt, men hon är lite kinkig och säger ifrån. Bra tycker jag!!
De första timmarna gick de i en hage med väldigt mkt gräs så de hade ju att göra... för några minuter sen släppte vi in dom i en mer nerbetad hage (båda behöver banta några kg) och risken finns ju att de ryker ihop eftersom de inte har så mkt gräs att tugga på hela tiden. Jaja, får väl se.... ska lär väl springa ut i hagen några gånger i natt om jag känner mig själv rätt. Men äntligen verkar det som vi hittat en häst som kan trycka till min dominanta herre :banana:

Vad skönt att det gick bra! Hoppas fortsättningen blir lika lugn!!

Släpp ihop dem bara! Har ni möjlighet till det så gör det i en hage ingen av dem går i just nu så ingen känner sig 'hemma' och blir kaxig.Lycka till!

Vi har lösdrift i stallet och jag kan berätta om mina erfarenheter. Två hästar går nästan alltid bra att släppa ihop. Svårast är att släppa in en ny häst till en redan etablerad valackgrupp.
Man kan tycka att hästar är grymma erl som trådskaparen skrev: "elak". Jag tror inte att det finns så många elaka hästar, dom agerar oftast precis som dom ska. Den nya hästen får inte vara med i gruppen förän han förtjänar det. Det kan ta veckor elr bara ett par dar. Man måste bara se till att den nya hästen har utrymme att hålla sig borta.

Vi hade dock ett fall med ett föl som gått ensamm hela sin uppväxt, den gick inte ha i hagen! Vi hade redan två föl som gått jättebra att introducera i hagen, men det här stofölet jagade dom besinningslöst, dom gjorde väl iofs inget men hon blev så rädd att hon sprängde hagen. Vi provade ha henne i en liten trähage i den stora hagen men den annars lugna flockledaren höll på att klättra över till henne i ilska. Då provade vi ha henne med en annan valack som stod själv och det gick jättebra i två dagar, men sen hittade vi henne liggandes upptryckt mot staketet, valacken hade jagat henne runt runt tills hon hade gått omkull. Vi gav upp, nånting med hennes språk måste ha varit väldigt fel!! :confused: :(

En del tycker om att släppa ihop en flock gradvis, alltså om man har en redan etablerad flock som en ny ganska ranghög häst ska in i. Vi provade i ett sånt fall att släppa bara ledaren och den nya hästen och det var ju väldigt lugnt, dom stod och åt. Sen släppte vi in en av dom andra flockmedlemmarna och då blev ju flockledaren tvungen att försvara sin "flock" och då blev det storbråk! Så det man gör är bara att skjuta upp fighten, den kommer iaf. Angående att ställa in två hästar som ska släppas ihop i box brevid varann så kan det oxå bli fel, en ranglåg häst kan vara väldigt kaxig när det är ett galler emellan, så den ranghöga kan få fel uppfattning.

Härligt at det gick bra för dig iaf!! :D

Hej. Jag tycker det låter jättebra med de "ihopsläppar"-planer du har.

En annan sak som jag inte tror någon här i tråden tagit upp är: Hur stor är hagen som de så småningom ska släppas ihop i ?

När vi precis köpt vår pålle och hyrde in honom i ett stall så gjorde vi ungefär så som du beskrivit men det fanns ingen väg mellan hagarna så de kunde nosa på varandra över tråden. Givetvis blev det lite skrik och vrål men vi hade bra med el i trådarna så de höll sig på var sin sida. När vi sedan släppte ihop så var det i en jättestor sommarhage och allt gick jättebra! :)

Visst blev det lite schafs men utrymmet var så stort att vår pålle kunde "gå undan" för de andra ifall de krävde det.

Problemet kom 2:a dagen efter att vi släppt ihop dem! Stallägaren stängde in alla hästarna i den ena vinterhagen (pucko!) eftersom det regnat mycket och hon ville inte att hagen blev kladdig.

Problemet var bara det att nu var det alldeles för trångt! Vår pålle försökte göra rätt - dvs gå undan för bl a "ledaren" och hans fjälla men han kunde av naturliga själ inte komma tillräckligt långt bort så
han blev inträngd i ett hörn där dessa två ställde sig och slog och slog och slog.....

Turligt nog var där en tjej och hennes instruktör i paddocken som såg allt detta och som kastade sig in för att bryta.

Vår pålle blev ganska illa sparkad med många blödande sår men som tur var fick han inga bestående men.

Vad jag vill säga är: Man måste tänka på hur hästar beter sig när det kommer främlingar. Det måste finnas ordentligt med plats så att den nya kan hålla sig undan om det behövs.

Jag förstår varför de två hästarna gav sig på vår. Det var ju säkert ett "regelbrott" av vår pålle att han inte höll sig undan när ledaren krävde det men han kunde ju inte!

Så när vi nu stänger in våra pållar och tvingar dem att "bli kompisar" utan att de får välja själv så måste vi tänka på de här sakerna.

Nu går det säkert jättebra i ditt fall! :) , dessutom är de ju bara två stycken. Lycka till!

Bellafjella skrev:
Vad jag vill säga är: Man måste tänka på hur hästar beter sig när det kommer främlingar. Det måste finnas ordentligt med plats så att den nya kan hålla sig undan om det behövs.

Mycket klokt sagt! :) Min "vardagshage" är tyvärr inte så stor och var tidigare VÄLDIGT kuperad, men jag har en gammal bonde som granne och brukar få låna en stoor hage av honom.

Vi har alltid släppt ihop hästarna "pom-bang" men i år testade vi en ny variant. Det fanns två valacker i hagen, och ett sto skulle släppas in. Först fick hon hälsa på en av dom, med den andra väntandes utanför hagen. När dom två hälsat och blivit lugna släpptes nästa in. Det här sättet gick väldigt smärtfritt, mot hur det annars brukar gå. Har alltid varit mer fart, mer sparkar och så. Nu var alla lugna, och vi upprepade detta när ännu en häst kom en vecka senare. Även det gick väldigt bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka