Släppa ihop gammal med ung

Gramse

Trådstartare
Är ny här så flytta gärna tråden om jag är ute och vimsar!

Jag har googlat och kommit fram till många trådar om ihopsläpp av hästar i olika åldrar och kön. MEN jag står i en lite knivig sits gällande mina hästar. Har sedan några år tillbaka en gammal ardennervalack (nu 23) och en shettisvalack (16), ardennern har varit högst i rang och den lilla har aldrig ifrågasatt detta. Jag hade ardennern som rid och kör häst och shettisen som sällskap, sen fick ardennern tyvärr diagnosen kvickdrag och rekommendation om lösdrift. Sagt och gjort så jag flyttade bägge herrarna närmare där jag bor för att kunna bygga en lösdriftshall men det fanns tyvärr ingen möjlighet att bygga några boxar. Min ardenner kunde jag enbart köra lite sporadiskt men efterhand ansåg jag att han skulle gå med sin kompis och bara bli ompysslad utan att behöva anstränga sig. NU till problemet. Jag har vart och köpt en varmblodshingst (10), för jag ville komma igång med ridningen igen och jag har byggt upp en extrem oro över vad som kommer hända när jag släpper ihop dem. Har efter konstens alla regler försökt låta de gå i en hage med trådavspärrning emellan men märkte rätt snart att min gamla kuse och den nya inte verkade särskilt intressreda av att va den lägre i rangen. Nu hör också till saken att min gamle häst blev halt på ena bakkotan ett par dagar innan den nya kom hem så jag vågar inte släppa ihop dem av den anledningen att han kanske kommer skada sig värre. Har även provat att ha dem i varsin hage bredvid varandra med några meters mellanrum men då stissa hingsten upp ardennern så han fick ont i foten och jag fick avbryta och ställa dem i varsin hage längre ifrån varandra igen. Lösdrifthallen går att stänga med tre rejäla bommar men om jag ställer den ena ute eller inne är jag rädd att dom slår sig på bommarna när dom ska försöka kaxa sig mot varandra. Har annars gjort en GIGANTISK inhägnad (utan hörn och med fint underlag) som va tanken att dom skulle kunna göra upp i. Men med tanke på den gamles hälsotillstånd så vill jag inte chansa. Någon som vet överlag hur det funkar mellan hingstar och valacker? Tacksam för svar:)
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Har hingsten gått med valacker förut? Jag skulle själv inte släppa ihop mina valacker med hingst, framförallt inte en så pass gammal hingst.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Åldern på hästarna ser jag inte som ngt problem i sig. Men en så gammal HINGST just hade jag inte släppt med mina andra hästar om den inte vore något extremt specialfall som är suuupersnäll bevisat genom att den alltid gått med andra valacker. Kanske inte ens då.

Varför vill du behålla den som hingst? :)
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Nä det är väl inte bestämt direkt att jag ska behålla honom som hingst, än så länge är han bara på prövotid. Men ja han har gått med valack förut ett russ bl.a som han skulle vart jättebra kompis med enligt "förra-nuvarande" ägare då han tom gick ner på knäna för att leka;)
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

De kanske har vuxit upp ihop o en ardenner kan den se som ett hot.

att de lägger sig är när de... än sålänge bara leker bita-av-senorna- på varandra.

den leken gör sällan valacker.

10 år är inte ungt.
hade den varit 2-3 hade det varit en annan femma.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Jag hade absolut inte släppt ihop dom.
Det kan mycket väl bli så att hingsten jagar skiten ur din gamling. Och finns det ston i närheten kan det bli riktigt illa när dom brunstar.
Även om hingsten kastreras är det inte säkert att den blir "snäll" nog att gå med valackerna iom att den är såpass gammal.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Nej axel de hade inte vuxit upp ihop om du menade russet jag skrev om, han var bara där på tillfällig visit så de hade inget med varandra att göra sedan tidigare. Och kosmostanten, ston finns inga i närheten och han har aldrig betäckt någon heller (om nu det spelar någon roll) och det här med kastrering är som sagt något vi inte övervägt än eftersom det för det första; inte är någon garanti att han lägger hingstinstinkterna åt sidan och för det andra inte är bestämt om han ska få vara kvar här. Dock synd på en fantastiskt go häst som följer en som en hund på promenaderna.. Gärna fler åsikter tack!:)
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Jag skulle tro att om hingsten är ranghög att den vill sära på dina hästar, alltså köra bort ardennern som nu är högst i rang och sen ta shettisen och sen så småningom ifall hingsten är vettig ev släppa in den i den lilla flocken och acceptera den.

Det är iallafall så min häst beter sig (som är otroligt hingstig och varit hingst relativt länge) varenda gång han släpps in i småflockar. Kör bort dom som ses som hot och behåller dom andra men sen lugnar det sig väldigt fort för dom flesta hästar är faktiskt ganska vettiga och dom accepterar varandra.

Hingst och valackar kan funka jättebra sålänge det då inte är några ston i närheten. Sen beror det mycket på hur stor hage du har också, hagen måste vara såpass stor att den som blir bortjagad kommer undan, annars är risken att dom blir utjagade ur hagen och det är aldrig bra.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Japp hagen jag stängde just för ihopsläppet är väldigt stor, just för att det skulle finnas yta att komma undan på om någon känner sig trängd, sen är det alltid svårt att skriva hur stort "väldigt stort" är men den är bra tilltagen iaf. Sen är hagen de ska gå i sedan "enorm". Kan ta en halvtimma att hitta dom ibland. Men alla verkar helt säkra på att min gamling kommer bli bortjagad, vilket jag inte tror han kommer acceptera att bli för jag har sett hur han reagerat på den här nya. Hade han verkat underlägsen när dom setts över stängena hade jag inte funderat så mycket på hur det skulle gå får då hade det förmodligen inte varit några bekymmer. I nuläget känns det dock som om det skulle kunna bli rena kriget.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Ja i nuläget vill jag nog inte släppa ihop dom, som det ser ut. Men jag undrar om dom går så här i hagar bredvid varandra om dom kan lugna sig med tiden?
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Visst kanske dom kan det. Det kan tillochmed bli så att dom blir mycket goda vänner och funkar bra under en lång tid, tills hormonerna plötsligt tar över hos hingsten och han jagar skiten ur valackerna. Eller också händer det aldrig, och dom lever lyckliga tillsammans i alla sina dagar.

Jag skulle inte valt att riskera gamlingens hälsa genom att chansa. Hur du väljer att göra, måste du ju avgöra själv. Bara du är medveten om att det ÄR just en chansning...
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Ja är det någon mer som har nåt tips eller kommentar så skriv gärna! Kommer i dagsläget endast låta dom gå i varandras hagar så dom får känna av varandras dofter. Är det samma reaktioner efter ett par veckor så får han nog åka tillbaka till sin ägare igen. Återkommer om hur jag gjorde när jag bestämt mej.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Nu är jag ingen expert på ardennerhästar. Men ifall din ardenner bara liknar någon av de som håller till ca. 5 km från mig så skulle jag vara mest orolig för hingsten.

De flesta här verkar ju ta för givet att hingsten spöar upp ardennern, men är det så självklart? Får ardennern in en spark så lär det inte vara kul för hingsten. Och 23 år behöver ju inte betyda att han är ett helt ur form.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Som alla skriver så kan det ju gå lite olika... men så är det ju med ALLA hästar...

I vissa fall funkar det super att ha dom i varsin hage bredvid varandra, i andra fall så kan det göra att dom bara hetsar varandra och tillslut bara tänker på att "döda"...

Ska du släppa ihop dom så är ju det bästa att du släpper dom på "neutral" mark, dvs. att ingen av dom har gått i den hagen innan och "pinkat" in sitt revir... Sen skulle jag ju aldrig våga släppa ihop nån annans häst med mina hästar förrän hästen är min...

Det hade varit lite enklare om du hade haft två boxar så du kunde ställa in dom bredvid varandra och dom får "göra upp" med ett galler emellan, det brukar alltid funka för oss.

Och som lahsd skriver... det finns ju inga garantier för att det är ardennern kommer att bli spöad, det kan lika gärna vara raka motsatsen... att varmblodet är hingst har egentligen inte särskilt stor betydelse... det låter som på alla här att bara för att han är hingst kommer han vara ett riktigt monster...

Rider du nån av dom? I såfall kunde ju en ridtur tillsammans med båda hästarna vara en början. Så har vi fått ranghöga hästar att funka ihop med andra... efter några ridturer känner dom att dom har samhörighet med varandra... så det kanske skulle funka... eller att man promenerar med dom... men då kan det ju vara bra om man är säker på att man kan hålla i båda hästarna så dom inte hittar på nåt dumt ute i skogen! ;)
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

De flesta här verkar ju ta för givet att hingsten spöar upp ardennern, men är det så självklart? Får ardennern in en spark så lär det inte vara kul för hingsten. Och 23 år behöver ju inte betyda att han är ett helt ur form.

Just att ardennern är 23 år är det som gör mig oroad. Om ardennern hade varit 28-30 år hade jag oroat mig mindre. Så gamla hästar väcker sällan något hot.

Men när de ligger i det ålderspannet att de börjar tackla av, finns det stor risk att andra hästar känner av deras svaghet och av den anledningen vill ha bort dem från flocken. Det gäller inte bara hingstar. 23-åringen å sin sida, är dock inte så gammal att han då ger upp utan kamp, men han får det jobbigt. Så själv hade jag heller inte vågat släppa ihop dem nu.
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Men när de ligger i det ålderspannet att de börjar tackla av, finns det stor risk att andra hästar känner av deras svaghet och av den anledningen vill ha bort dem från flocken. Det gäller inte bara hingstar. 23-åringen å sin sida, är dock inte så gammal att han då ger upp utan kamp, men han får det jobbigt. Så själv hade jag heller inte vågat släppa ihop dem nu.


Jag håller med om att det nog kan bli farligt att släppa ihop dem ifall inte ardennern ger sig.

Fast det jag reagerade på var just att alla verkar tro att ardennern kommer att förlora, han är ju ändå inte lastgammal. För mig känns situationen som att man släpper in en typisk 25-årig man till t.ex. Arnold Schwarzenegger och låter de göra upp. 25-åringen är nog lite kvickare i benen, men när väl Arnold får in en träff lär det vara över.

Liknelsen bygger på att de ardennrar jag sett ser ut att ha käkat en del anabola steroider i sina dar ;)
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Hej ! Jag hade provat o släppa ihop dem. Ofta kan hingstar sterssa upp sig när det går en annan häst bredvid, men kan va lugnt om de kommer ihop. Jag hade provat, under uppsikt !! O utan att ge den mat ute ihop o helst inte i hage m trådstacket !! om du vill vara mer på säkra sidan så kan du sätta dem i boxar intill varanndra först o se hur det går ... Lycka Till !!
 
Sv: Släppa ihop gammal med ung

Hej!
Ville bara knyta ihop den här tråden med hur det hela gick. Hingsten fick varje natt stå i ligghallen med bommarna uppe och de andra hästarna utanför, la även den gamles fodergiva en bit utanför bommarna så de fick äta och se varandra samtidigt, vilket fungerade fantastiskt bra! Allt eftersom de reagerade mindre och mindre på varandra så började vi göra kortare ihopsläpp, alltså när de gått och stirrat och nosat på varandra någon timme tog vi ut hingsten igen. Upprepade denna procedur några dagar i följd och till slut var det inte intressant för dom att gå efter varandra längre. Nu går dom ihop alla tre och hingsten är visserligen högst i rang men min gamling har fortfarande lite att säga till om han också. Det har aldrig blivit något slagsmål på det här sättet utan bara någon luftspark och lite skrik i början. Nu är det hur lugnt som helst och det ser ut som om dom alltid gått tillsammans. Tänkte detta kunde bli en liten sammanfattning om det är någon annan som skulle hamna i samma "situation"!
Ha det gott alla och tack för era tips! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp