Skylt: Rastning av hund förbjuden

Sissa

Trådstartare
Vad innebär det i praktiken om skylten är uppsatt av en bostadsrättsförening?

Vår kommunala ordningsstadga (Nacka kommun) hänvisar till lagen om tillsyn av hundar 1943:459. Där hittar jag detta i första paragrafen:

Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Hur ska jag tolka detta?

Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Jag skulle tolka det som att man inte ska låta hunden kissa och bajsa på det berörda området. Du får alltså passera.

Bästa är väl att höra av sig till bostadsrättsföreningen (förutsatt att det är någon du rör dig i ofta då).

Jag vet att det var en diskussion om det där för länge sedan, då hade någon förening satt upp skyltarna och menat att det bara betyder att man inte får ha hunden lös där, andra menade att hunden fick pissa och skita så länge man plockade upp skiten och vissa tyckte att hunden inte alls fick göra ifrån sig inom området.

Själv ser jag till att gå lite snabbare i sådana områden så att hundarna inte ska lukta runt, pissa osv. Om de sedan trots det råkar pissa eller skita, jamen då är det bara att plocka upp skiten. Jag rastar alltså inte hundarna där, men jag undviker inte heller att gå på sådana ställen med fyrbeningarna.

Jag rör mig ofta här, jag bor här :D

Jag vill veta vad lagen säger, och om en förening kan själva kan bestämma betydelsen av en sådan skylt.

Har försökt få tag på insatt person på kommunen idag, men misslyckades. Försöker imorgon igen.

Jag skulle tolka det som att man inte ska låta hunden kissa och bajsa på det berörda området. Du får alltså passera.

Ok. Frågan är vad som händer om hunden råkar kissa inom området? Är det straffbart?

Jag står inför ett liknande bekymmer på mitt jobb där hundägare konstant bryter mot ordningsstadgan genom att inte plocka upp efter sina hundar och ha dem lösa. Alltså hundar som skiter och kissar på folks gravar...
Straffet i vår kommun är böter, vilket vi kommer försöka driva igenom nu.

Jag står inför ett liknande bekymmer på mitt jobb där hundägare konstant bryter mot ordningsstadgan genom att inte plocka upp efter sina hundar och ha dem lösa. Alltså hundar som skiter och kissar på folks gravar...
Straffet i vår kommun är böter, vilket vi kommer försöka driva igenom nu.

Böter för att de är lösa, eller kissar?

Nacka kommuns lokala ordningsstadga säger att hundar ska vara kopplade i princip överallt, och de får inte vistas över huvud taget på allmän badplats eller lekplats. Överträdelse av de bestämmelserna förstår jag kan leda till böter.

Främst för att hundarna är lösa, de skrämmer ju folk och får då möjligheten att gå in på gravarna. Men även också för att det är upplockningstvång, så kan de få böter om de inte plockar upp, men det är ganska svårt att bevisa om man ska hårddra det. Hade senast förra veckan kontakt med polisen i ärendet och de är faktiskt intresserade av att hjälpa oss att få tag på hundägaren (speciellt en specifik).

Är det kommunal mark så är det väl kommunens ordningsstadgar som gäller, vill jag minnas :)

Främst för att hundarna är lösa, de skrämmer ju folk och får då möjligheten att gå in på gravarna. Men även också för att det är upplockningstvång, så kan de få böter om de inte plockar upp, men det är ganska svårt att bevisa om man ska hårddra det. Hade senast förra veckan kontakt med polisen i ärendet och de är faktiskt intresserade av att hjälpa oss att få tag på hundägaren (speciellt en specifik).

Jag förstår problemet. Hur oförskämda och egoistiska är inte hundägare ibland!?

Hur skulle ni se på det om passerade med sina hundar fint kopplade, plockade allt eventuellt bajs, men att hundarna kissade på gräsmattor inom området? Inte på gravar, det känns oetiskt.

Är det kommunal mark så är det väl kommunens ordningsstadgar som gäller, vill jag minnas :)

Undrar om det är kommunal mark...Äger inte varje bostadsrättsförening sin mark? Jag har bott i två andra bostadsrättsföreningar förut, men aldrig stött på frågeställningen förut.

Jag förstår problemet. Hur oförskämda och egoistiska är inte hundägare ibland!?

Hur skulle ni se på det om passerade med sina hundar fint kopplade, plockade allt eventuellt bajs, men att hundarna kissade på gräsmattor inom området? Inte på gravar, det känns oetiskt.

Det är helt okej om de promenerar på begravningsplatsen med hundarna, det gör många och är som sagt helt tillåtet. Det är ett trevligt inslag och många av hundarna är superkompisar med personalen:D

Men som du säger är det inte många som uppskattar att få hundkiss/bajs på sin mammas grav... Den här personen vi "jagar" nu har 2 hundar som hon släpper vind för våg när hen går in på begravningsplatsen, de är förvisso lydiga, men ska ändå inte springa runt. Personalen har sagt till personen flertalet gånger, senast menade hen att hen hade tillstånd från polisen att ha hundarna lösa därinne:cool:

Har också funderat över vad som egentligen gäller, för att det ska ha någon som helst juridisk bärighet antar jag att det behöver stå inskrivet någonstans vad som händer om man bryter mot förbudet? Men hur får man i så fall tillgång till dessa bestämmelser om det inte är kommunala utan upprättats av en bostadsförening/hyresvärd? Skulle jag i så fall kunna sätta upp en Rökning Förbjuden skylt, skriva en liten paragraf och bötfälla folk som bryter mot förbudet?

Jag gissar att det i praktiken inte händer någonting utan det är mest bara skrämseltaktik. Därmed inte sagt att jag inte tycker man kan respektera deras önskan.

Det är helt okej om de promenerar på begravningsplatsen med hundarna, det gör många och är som sagt helt tillåtet. Det är ett trevligt inslag och många av hundarna är superkompisar med personalen:D

Men som du säger är det inte många som uppskattar att få hundkiss/bajs på sin mammas grav... Den här personen vi "jagar" nu har 2 hundar som hon släpper vind för våg när hen går in på begravningsplatsen, de är förvisso lydiga, men ska ändå inte springa runt. Personalen har sagt till personen flertalet gånger, senast menade hen att hen hade tillstånd från polisen att ha hundarna lösa därinne:cool:

Din kommuns lokala ordningsstadga säger säkert också att hundar ska vara kopplade på offentliga platser, dit begravningsplats räknas. Så tillstånd från polisen har hon säkert inte.

Jag upprepar mig nu, märker jag, men om en av de trevliga, kopplade hundarna sätter sig och kissar på grusgång eller allmän gräsmatta inom området, som inte är grav. Hur ser ni på det? Kiss går ju inte att plocka upp :cool: Där det går hundar kan de liksom kissa och bajsa också. Bajs plockas upp och så är det borta. Men kiss? Vad gör man som hundägare om hunden kissar, och är det olagligt?

Jag upprepar mig nu, märker jag, men om en av de trevliga, kopplade hundarna sätter sig och kissar på grusgång eller allmän gräsmatta inom området, som inte är grav. Hur ser ni på det? Kiss går ju inte att plocka upp :cool: Där det går hundar kan de liksom kissa och bajsa också. Bajs plockas upp och så är det borta. Men kiss? Vad gör man som hundägare om hunden kissar, och är det olagligt?

Kiss bryr vi oss inte om. Men som sagt, hanhundar kan man ju gärna ha lite koll på;)
Det står faktiskt dessutom, uttryckligen i hundstadgan, att hundar ska vara kopplade på kyrkogårdar och begravningsplatser. Vet att i min hemkommun är hundar inte tillåtna öht på kyrkogårdar, men det är ju en offentlig plats så det går inte att skriva så(OT).

Kiss bryr vi oss inte om. Men som sagt, hanhundar kan man ju gärna ha lite koll på;)

Jo, hanhundar är ju lite speciella om de kissar saker.

Det står faktiskt dessutom, uttryckligen i hundstadgan, att hundar ska vara kopplade på kyrkogårdar och begravningsplatser. Vet att i min hemkommun är hundar inte tillåtna öht på kyrkogårdar, men det är ju en offentlig plats så det går inte att skriva så(OT).

Lustigt att det inte går. I min kommuns lokala ordningsstadga står det att hundar inte får vistas på offentliga badplatser och lekplatser. Vistas borde inte kunna misstolkas. Kan ju bara betyda att de inte får medföras.

Malmös hundstadga: http://www.malmo.se/download/18.56d99e38133491d8225800047190/Hundkarta_webb_2010_04_med+datum.pdf

Jag har ju då snackat med polisen, just för att se om det ens är lönt att anmäla och de förstår problemet och hjälper gärna till. Dvs kan vi få fram namnet på personen så går vi vidare med det,
Jag glömde KL - Situationen där folk låter sina hundar springa lösa och göra sina behov på gravar utan att plocka upp är en helt annan. Just begravningsplatser finns säkert inskrivet i varje kommuns ordningsstadga och borde ha en annat stöd i lagen. Mitt inlägg riktade sig snarare på de skyltar som bostadsrättsföreningen/hyresvärden sätter på gräsmattan utanför sina lägenhetskomplex men glömde som sagt det där KL. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
25 784
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 659
Senast: WildWilma
·
Q
Övr. Katt Varför har vi människor släppt lös katten så att den vandrar på annans mark utan någon som helst tillsyn. Samma regel gäller för katten...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka